فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

شماره های فصلنامه

شماره جاری :
دوره سوم : شماره 3 ، پیاپی 11, بهار 1402



آمار

تعداد دوره‌ها
3
تعداد شماره‌ها
25
تعداد مقالات
215
تعداد نویسندگان
468
تعداد مشاهده مقاله
74972
تعداد دریافت فایل اصل مقاله
47534
نسبت مشاهده بر مقاله
2
تعداد مقالات ارسال شده
215
تعداد مقالات رد شده
10
درصد عدم پذیرش
4 %
تعداد مقالات پذیرفته شده
13
درصد پذیرش
6 %
تعداد داوران
27
مشاهده نمودار آماری

به اطلاع پژوهشگران و همراهان گرامی می رساند فصل نامه جامعه شناسی ارتباطات(جامعه شناسی روابط عمومی سابق) در مرحله درخواست رتبه بندی کمیسیون نشریات علمی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد.
 

نشریه جامعه شناسی ارتباطات در جهت توسعه و استحکام روابط علمی میان پژوهشگران کشور و توسعه و نشر یافته‌های جدید پژوهشی مرتبط با زمینه‌های علوم ارتباطات، روابط عمومی و رسانه از منظر جامعه شناسی منتشر می‌شود.
محورهای دریافت مقالات:
هنر و ارتباطات - ارتباطات مجازی - ارتباطات سیاسی - مدیریت ارتباطات
 ارتباطات و سلامت - روانشناسی ارتباطات - روابط عمومی و شهر هـوشمند
  آسیب‌شناسی اینفودمی -آسیب‌شناسی دیپ‌فیک - فناوری‌های جدید ارتباطات
علوم ارتباطات و مدیریت بحران - روابط عمومی ناب - ارتباطات و متاورس

"این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیري و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروي می‌نماید".
 

این نشریه اقدام به انتشار مقالات به زبان فارسی با چکیده انگلیسی می‌نماید و هدف آن فراهم نمودن زمینه مناسب در جهت انتشار آخرین دستاوردهای علمی پژوهشگران کشور است. این نشریه به‌صورت فصلنامه منتشر می‌گردد و مقالات آن‌هم پس از طی مراحل داوری و تائید به‌ صورت الکترونیکی  انتشار می‌یابد.
 

سرقت ادبی:
به اطلاع نویسندگان محترم می‌رساند قبل از ارائه مقاله برای نشریه جامعه شناسی ارتباطات ابتدا باید مقاله خود را در سامانه مشابهت یاب متون سمیم نور به آدرس (www.samimnoor.ir) ثبت و اقدام به دریافت گواهی اصالت متن نمایند. دقت نمایید حتما در قسمت نام سند عنوان مقاله درج گردد. سپس نتیجه آن را درصورتی‌ که میزان مشابهت زیر ۲۰ درصد باشد به همراه مقاله و سایر ضمایم (فرم‌های 1 تا 3) در سامانه نشریه بارگذاری نمایند. مقالاتی که فاقد گواهی سمیم نور باشند مورد بررسی قرار نخواهند گرفت.

قابل‌ توجه کلیه نویسندگان گرامی:
 
  • زمان فرایند پذیرش مقالات (از دریافت تا پذیرش نهایی) حداقل 2 و حداکثر 6 ماه است.
  • برای اطلاع از شیوه‌نامه و نحوه پذیرش مقالات به قسمت راهنمای نویسندگان مراجعه فرمایید.
  • نوع داوری مقالات: داوری مخفی (داوران و نویسندگان یکدیگر را نمی‌شناسند).
  • حقوق معنوی: کلیه حقوق معنوی اثر متعلق به نویسنده است.
  • انواع مقالات قابل‌بررسی: پژوهشی، مروری، مطالعه موردی، و مفهومی
  • دسترسی به مقالات فصل‌نامه جامعه شناسی ارتباطات آزاد (Open Access) است.

شماره جاری

مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
1. ارتباطات؛ پلی دوسویه

عباس زماني

دوره سوم شماره 3 - پیاپی 11, بهار 1402
چکیده
  وقتی در سازمان های ما صحبت از ارتباطات اجتماعی می شود، در معنای عام به دنبال برقرار ارتباط با مخاطبان و دیگران هستیم تا بدینوسیله بتوانیم نظرات و اندیشه های خود را به آنها بقبولانیم و یا از دیدگاه‌های بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (230.53K)
مقاله پژوهشی روابط عمومی
2. ارائه الگوی بکار گیری رسانه های اجتماعی در ارتقای روابط عمومی (مورد مطالعه: شهرداری نهاوند)

مریم کرمعلی، علی جعفری

دوره سوم شماره 3 - پیاپی 11, بهار 1402
چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر روابط عمومی سازمان‌های خدماتی است. با پیشرفت رسانه‌های اجتماعی، بخش‌های مختلفی از جمله روابط عمومی نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. به همین دلیل، تخصصی‌های بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (1.34M)
مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
3. نقش فضای مجازی در ارتباطات میان فردی دانش آموزان با معلمان

رضا حاجی ابراهیمی، علیرضا خرازی

دوره سوم شماره 3 - پیاپی 11, بهار 1402
چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی "نقش فضای مجازی در ارتباطات میان فردی دانش آموزان با معلمان" و به منظور شناسایی رابطه بین متغیر های فضای مجازی (مولفه های: دردسترس بودن، فرامرزی بودن، سهولت استفاده و تعاملی بود بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (704.95K)
مقاله پژوهشی روابط عمومی
4. روابط عمومی در شهرهای هوشمند و ارتقای سلامت و رفاه اجتماعی

یحیی احمدی، مسعود کریم خانی

دوره سوم شماره 3 - پیاپی 11, بهار 1402
چکیده
  شهرهای هوشمند از فناوری برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان خود استفاده می کنند. این فناوری می تواند در زمینه های مختلف از جمله حمل و نقل، انرژی، ایمنی، سلامت و محیط زیست استفاده شود. روابط عمومی در این ش بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (547.18K)
مقاله پژوهشی روابط عمومی
5. تاثیر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مجازی بر اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ها (مطالعه موردی: روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان‌های فارس و بوشهر)

سعید رضایی، زهره عرب، فرناز مرادپور

دوره سوم شماره 3 - پیاپی 11, بهار 1402
چکیده
  شبکه‌های اجتماعی مجازی به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین وسایل ارتباط جمعی در دنیای امروز محسوب می‌شوند که امروزه به عنوان رسانه‌های فراگیر و در دسترس عموم فعالیت می‌کنند و بخش زیادی از فعالیت بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (727.38K)
مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
6. بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با توسعه پایدار شهری (مطالعه موردی: استان خوزستان)

سعود سالمی، لطیف سالمیان زاده

دوره سوم شماره 3 - پیاپی 11, بهار 1402
چکیده
  توسعه سریع شهری در چند دهه اخیر بر ابعاد مختلف زندگی انسان تاثیر گذاشته است و سبب ناپایداری انسانها و محیط زیست گردیده است. در این مقاله درصدد بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با توسعه پایدار شهری در میان ج بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (589.85K)
مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
7. نقش های ارتباطات در روابط محیط زیست و انسان و تغییرات آنها با فناوری اطلاعات و ارتباطات(ترجمه)

Nergis Aşar، Meltem Erdem Kaya، شهرزاد فرداکبری(مترجم مقاله)

دوره سوم شماره 3 - پیاپی 11, بهار 1402
چکیده
  ارتباطات یک عنصر کلیدی است که با فعال کردن روابط محیط زیست و انسان (HERs) محیط را تعریف و به فعلیت می رساند. الگوهای ارتباطی با سیستم‌های زندگی سازمان‌یافته‌تر و متراکم‌تر مانند محیط‌های شهری، افزایش بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (1.42M)
مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
1. نقش فضای مجازی در ارتباطات میان فردی دانش آموزان با معلمان

رضا حاجی ابراهیمی، علیرضا خرازی

دوره سوم شماره 3 - پیاپی 11, بهار 1402
چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی "نقش فضای مجازی در ارتباطات میان فردی دانش آموزان با معلمان" و به منظور شناسایی رابطه بین متغیر های فضای مجازی (مولفه های: دردسترس بودن، فرامرزی بودن، سهولت استفاده و تعاملی بود بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (1.42M)
مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
2. حقوق رسانه، آزادی بیان و حقوق بشر

اکبر رستمی خوراسگانی

دوره دوم شماره 4 - پیاپی 8, تابستان 1401
چکیده
  پژوهش حاضر به منظور تبیین رابطه حقوق رسانه و حقوق بشر و شناسایی الزامات، موانع و ضرورت‌های آن انجام شد. بر این اساس با مطالعه اسناد و منابع موجود، مفاد قانون اساسی جمهوری اسلامی و میثاق نامه های بین ا بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (1.42M)
مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
3. نقش رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی در توسعه فرهنگی

عباس زماني، مريم سهرابي

دوره اول شماره 2 - پیاپی 2, زمستان 1399
چکیده
  در دنياي كنوني ما دستيابي به رفاه،‌ آسايش و آرامش همه جانبه بدون در نظر گرفتن مفهوم توسعه پايدار امكان پذير نخواهد بود و از آنجا كه اين مفهوم پيوند ناگسستني با انسان ها دارد،‌ لذا توجه به توسعه اجتما بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (1.42M)
مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
4. تجارب مادران از فرصت هاي هنجاري شبكه هاي اجتماعي مجازي در رابطه با فرزندان پسر 11 تا 18 سال شهر اصفهان (مطالعه کيفي اينستاگرام)

عباس زمانی، فائزه تقی پور

دوره دوم شماره 4 - پیاپی 8, تابستان 1401
چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی تجارب مادران از فرصت هاي هنجاري شبكه هاي اجتماعي مجازي در رابطه با فرزندان پسر 11 تا 18 سال شهر اصفهان انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی و تعداد مشارکت کنندگان ۱۲ بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (1.42M)
مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
5. اولویت بندی عوامل دینی موثر بر رفتار و نگرش کاربران فضای مجازی به کمک فرایند تحلیل شبکه ای ANP

عباس محمدیان، محمدرضا قائدی، نیکخو سجاد

دوره اول شماره 2 - پیاپی 2, زمستان 1399
چکیده
  هدف از پژوهش حاضر الویت بندی عوامل دینی موثر بر رفتار و نگرش کاربران فضای مجازی در ایران می باشد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق، خبرگان آشنا با مبحث ک بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (1.42M)
مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
6. نماد و نشانه گل و مرغ در نگارگری ایرانی و تاویل آن در ارتباطات فرهنگ‌عامه گذشتگان

مهدی محسنی‌نیا، سید محمدهادی عسکری‌فر

دوره اول شماره 2 - پیاپی 2, زمستان 1399
چکیده
  در این مقاله سعی بر این شده تا با نگاهی جامع به ریشه‌های اصلی پیدایش گل و مرغ در نقاشی ایرانی از ابتدای تاریخ تا دوران قاجار و بخشی از دوران معاصر به اهمیت تاویل ارتباطی آن اشاره کنیم و آنچه که در آن بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (1.42M)
مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
7. استاندارد روابط عمومی ایران

فائزه تقی پور، هادی زمانی

دوره اول شماره 1 - پیاپی 1, پاییز 1399
چکیده
  «دانش روابط عمومی درگذر از یکصد سال پیشینه، تجاربی گرانقدر را اندوخته است. تجاربی که می تواند در کنار حوزه نظریه پردازی علمی ، ساختاری منسجم و مستحکم به این دانش ببخشد. این دانش دیگر آنقدر نوبنیاد نیس بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (1.42M)
مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
8. نقش روابط عمومی الکترونیک در افزایش بهره وری سازمانی(مورد مطالعه: پست بانک ایران استان مازندران)

فائزه تقی پور، مهرداد صادقي، فاطمه قادیان انارمرزی

دوره اول شماره 2 - پیاپی 2, زمستان 1399
چکیده
  تحول چشمگیر در فن‌آوري ارتباطات در دو دهه اخیر، موجب بروز تحولاتی ژرف در عرصه دیوان‌سالاري گشته و بسیار نیرومندتر از گذشته انتظارات کارگزاران و ارباب‌رجوعان را از منظر زمان، هزینه و روش انجام کارها دگ بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (1.42M)
مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
9. همذات پنداري کاربران زن با محتواهاي اينستاگرام از نحوه کاربری و پیامدهای عمل های زیبایی ناموفق

مينا جلوان، عباس زمانی، فائزه تقی پور

دوره سوم شماره 1 - پیاپی 9, پاییز 1401  
چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی نحوه کاربری و پیامدهای عمل های زیبایی ناموفق كاربران زن از همذات‌پنداری با جراحی‌های زيبايي در محتواهاي اينستاگرام انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدار شناسی بود. بدین منظ بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (1.42M)
مقاله پژوهشی علوم ارتباطات
10. بَرید؛ روزنامه نگاری ایرانی

هادي زماني

دوره اول شماره 2 - پیاپی 2, زمستان 1399
چکیده
  حکیم بزرگوار جلال الدین محمد بلخی در این چند مصرع به خوبی جایگاه آگاهی و خبر را ترسیم نموده اند. مفهوم آگاهی در حال حاضر از چنان ابعاد پیچیده و مبهمی تشکیل شده است که خواسته یا ناخواسته علوم مختلفی را بیشتر

مشاهده مقاله | اصل مقاله (1.42M)

شناسنامه نشریه

صاحب امتیاز: 
موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو

مدیر مسئول:  
 دکتر عباس زمانی

سردبیر:
شورای سردبیری

اعضای هیات تحریریه:
دکتر فائزه تقی پور
دکتر افسانه مظفری
دکتر وحید قاسمی
دکتر ابراهیم انصاری
دکتر سیدعلی هاشمیان فر
دکتر مجتبی شاهنوشی

دکتر سید علیرضا افشانی
دکتر صدر الدین ستاری


مدیر تحریریه: هادی زمانی

دوره انتشار: فصلنامه

شماره مجوز:  85245
شاپا الکترونیکی:  8626-2980

صاحب امتیاز

پایگاه های نمایه ساز

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.