فصلنامه جامعه شناسی ارتباطات اجتماعی
Sociology of Social Communication Journal

:: مقاله مرتبط با : شماره 5 , پیاپی 20، تابستان 1404  

The Meaning Reflection Model in Public Relations: A Framework for Cultural and Social Sense-Making




نویسندگان :
هادی زمانی1،
دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی، دانشگاه تهران، پردیس بین المللی کیش(مسئول)1
تعداد صفحات : 126-108
چکیده :

در این مقاله، با تکیه بر رویکرد جامعه‌شناسی فرهنگی چهار نظریه‌ی بنیادین؛ هرمنوتیک اجتماعی، حافظه‌ی فرهنگی، بازنمایی فرهنگی و روایت‌سازی در تعامل با یکدیگر، چارچوبی تلفیقی برای معناپردازی اجتماعی فراهم آورده اند. هدف، ارائه‌ الگویی نظری-کاربردی در روابط عمومی معنا گرا به عنوان مهمترین رسالت روابط عمومی در عصر حاضر است که برای طراحی پیام‌های فرهنگی و آموزشی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. رویکردی که بر پایه‌ی شناخت معناهای رایج و شناخته شده فرهنگی، اجتماعی همچون روایت ها و حکایات و داستان ها، بازآفرینی روایت‌های هالگویانه و پیش‌بینی واکنش‌های اجتماعی بنا شده‌اند. الگوی «بازتاب معنا» می‌تواند در موفقیت وظایف روابط عمومی در توسعه سازمانی و توسعه اجتماعی همچون مدیریت ارتباطات اجتماعی، اطلاع رسانی، مدیریت رویدادها، مدیریت بحران و مدیریت دانش و اطلاعات و سایر وظایف روابط عمومی مورد استفاده قرارگیرد.



چکیده انگلیسی :

This article, grounded in the perspective of cultural sociology, integrates four foundational theories-social hermeneutics, cultural memory, cultural representation, and narrative construction-into a comprehensive framework for social sense-making. The aim is to present a theoretical–applied model of meaning-oriented public relations, regarded as one of the most essential missions of public relations in the contemporary era. This model can be employed in designing cultural and educational messages. The approach is based on recognizing widely shared cultural and social meanings, such as narratives, tales, and stories, re-creating archetypal narratives, and anticipating social reactions. The “Meaning Reflection Model” can contribute to the success of public relations functions in organizational and social development, including social communication management, information dissemination, event management, crisis management, and knowledge and information management, as well as other public relations responsibilities.



موضوع : روابط عمومی
کلمات کلیدی : روابط عمومی معناگرا، حافظه‌ی فرهنگی، روایت‌سازی، بازنمایی فرهنگی، تفسیر ذهنی، معناپردازی اجتماعی، الگوی بازتاب معنا
کلمات کلیدی انگلیسی: Meaning-oriented public relations, cultural memory, narrative construction, cultural representation, subjective interpretation, social sense-making, Meaning Reflection Model
مراجع :
Assmann, J. (2011). Cultural memory and early civilization: Writing, remembrance, and political imagination. Cambridge University Press. Carey, J. W. (1989). Communication as culture: Essays on media and society. Routledge. Grunig, J. E., & Hunt, T. (1984). Managing public relations. Holt, Rinehart and Winston. Hall, S. (1997). Representation: Cultural representations and signifying practices. Sage. Ricoeur, P. (1984). Time and narrative (Vol. 1). University of Chicago Press. Schütz, A. (1967). The phenomenology of the social world. Northwestern University Press. Taylor, M. (2010). Public relations theory. In R. L. Heath (Ed.), The SAGE handbook of public relations (pp. 187–198). Sage. Schütz, A. (1967). The phenomenology of the social world. Northwestern University Press. Assmann, J. (2011). Cultural memory and early civilization: Writing, remembrance, and political imagination. Cambridge University Press. Hall, S. (1997). Representation: Cultural representations and signifying practices. Sage. Ricoeur, P. (1984). Time and narrative (Vol. 1). University of Chicago Press Assmann, J. (2011). Cultural memory and early civilization: Writing, remembrance, and political imagination. Cambridge University Press. Hall, S. (1997). Representation: Cultural representations and signifying practices. Sage. Ricoeur, P. (1984). Time and narrative (Vol. 1). University of Chicago Press. Schütz, A. (1967). The phenomenology of the social world. Northwestern University Press.
تعداد بازدید از مقاله : 1
تعداد دانلود فایل : 0

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره پنجم (1403-1404) دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید