The Meaning Reflection Model in Public Relations: A Framework for Cultural and Social Sense-Making
در این مقاله، با تکیه بر رویکرد جامعهشناسی فرهنگی چهار نظریهی بنیادین؛ هرمنوتیک اجتماعی، حافظهی فرهنگی، بازنمایی فرهنگی و روایتسازی در تعامل با یکدیگر، چارچوبی تلفیقی برای معناپردازی اجتماعی فراهم آورده اند. هدف، ارائه الگویی نظری-کاربردی در روابط عمومی معنا گرا به عنوان مهمترین رسالت روابط عمومی در عصر حاضر است که برای طراحی پیامهای فرهنگی و آموزشی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. رویکردی که بر پایهی شناخت معناهای رایج و شناخته شده فرهنگی، اجتماعی همچون روایت ها و حکایات و داستان ها، بازآفرینی روایتهای هالگویانه و پیشبینی واکنشهای اجتماعی بنا شدهاند. الگوی «بازتاب معنا» میتواند در موفقیت وظایف روابط عمومی در توسعه سازمانی و توسعه اجتماعی همچون مدیریت ارتباطات اجتماعی، اطلاع رسانی، مدیریت رویدادها، مدیریت بحران و مدیریت دانش و اطلاعات و سایر وظایف روابط عمومی مورد استفاده قرارگیرد.
This article, grounded in the perspective of cultural sociology, integrates four foundational theories-social hermeneutics, cultural memory, cultural representation, and narrative construction-into a comprehensive framework for social sense-making. The aim is to present a theoretical–applied model of meaning-oriented public relations, regarded as one of the most essential missions of public relations in the contemporary era. This model can be employed in designing cultural and educational messages. The approach is based on recognizing widely shared cultural and social meanings, such as narratives, tales, and stories, re-creating archetypal narratives, and anticipating social reactions. The “Meaning Reflection Model” can contribute to the success of public relations functions in organizational and social development, including social communication management, information dissemination, event management, crisis management, and knowledge and information management, as well as other public relations responsibilities.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1