فصلنامه جامعه شناسی ارتباطات اجتماعی
Sociology of Social Communication Journal

:: مقاله مرتبط با : شماره 3 , پیاپی 19، بهار 1404  

Examining the Impact of Media Literacy on the Strengthening of Cultural Identity among IRIB Employees




نویسندگان :
مهدی خدایی1، بی بی سادات میراسماعیلی2،
کارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران(مسئول)1، عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند، ایران2
تعداد صفحات : 38-22
چکیده :

این تحقیق با هدف بررسي تاثير سواد رسانه اي بر استحكام هويت فرهنگي كارمندان صدا و سيما و به منظور شناسايي تاثير هر كدام از ابعاد سواد رسانه اي(شناختي، زيبايي شناختي، احساسي و اخلاقي) بر هويت فرهنگي كاركنان از طریق روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماري اين تحقيق كارمندان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در بخش اداري تهران( خيابان ولي عصر) كه تعداد حدود 391 نفر مي باشدكه با توجه به پايين بودن حجم جامعه آماري از روش تمام شماري استفاده خواهد شد بنابراين حجم جامعه آماري با نمونه برابر مي باشد. همچنین برای آزمون فرضیات از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج نشان داد بین آشنايي با ابعاد شناختي، زيبايي شناختي، احساسي و اخلاقي سواد رسانه اي و استحكام هويت فرهنگي كارمندان صدا و سيما رابطه معناداري وجود دارد.



چکیده انگلیسی :

This study aims to examine the impact of media literacy on the strengthening of cultural identity among IRIB employees and to identify the effect of each dimension of media literacy (cognitive, aesthetic, emotional, and ethical) on the cultural identity of employees. The research was conducted using a survey method with a questionnaire as the data collection tool. The statistical population consists of approximately 391 administrative employees of the Islamic Republic of Iran Broadcasting in Tehran (Valiasr Street). Due to the relatively small population size, a census sampling method was used, meaning the sample size is equal to the population size. Pearson correlation test was employed to test the hypotheses. The results indicated a significant relationship between familiarity with the cognitive, aesthetic, emotional, and ethical dimensions of media literacy and the strengthening of cultural identity among IRIB employees.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : سواد رسانه اي، هويت، هويت فرهنگي، ابعاد سواد رسانه اي
کلمات کلیدی انگلیسی: Media Literacy, Identity, Cultural Identity, Dimensions of Media Literacy
مراجع :
احمدی، حمید. (1390). بنیادهای هویت ملی ایرانی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. آنتا دیوپ، شیخ. (1361). هویت فرهنگی. پیام یونسکو، شماره 149. ببران، صدیقه. (1382). سواد رسانه‌ای در برخورد با خشونت رسانه‌ای. روزنامه ایران، (2609): 8–9. بصیریان جهرمی، حسین و بصیریان جهرمی، رضا. (1385). درآمدی به سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی. فصلنامه رسانه، 17(4): 90–102. براون، جیمز. (1385). رویکردهای سواد رسانه‌ای (ترجمه پیروز ایزدی). فصلنامه رسانه، 17(68): 103–115. توکلی، فرزانه؛ تقی‌پور، فائزه؛ رشیدپور، علی. (1401). واکاوی تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه بر هویت فرهنگی دانشجویان. مجله مدیریت فرهنگی، 16(85): 45–62. پاتر، جیمز. (1385). تعریف سواد رسانه‌ای. فصلنامه رسانه، 17(68): 90–102. توسلی، غلام‌عباس. (1383). تحلیلی از اندیشه پیر بوردیو درباره فضای منازعه‌آمیز اجتماعی و نقش جامعه‌شناسی. نامه علوم اجتماعی، (23): 7–28. روح‌الامینی، محمود. (1379). زمینه فرهنگ‌شناسی. تهران: انتشارات عطار. سلیمی، حسین. (1379). فرهنگ‌گرایی، جهانی‌شدن و حقوق بشر. تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات. معتمدنژاد، کاظم. (1382). جامعه اطلاعاتی: اندیشه‌های بنیادی، دیدگاه‌های انتقادی و چشم‌انداز جهانی. تهران: مرکز پژوهش‌های ارتباطات. هنوی، ویلیام. (1373). هویت ایرانیان از ساسانیان تا قاجاریه. ایران‌نامه، 12(3): 45–60. Adams, D., & Hamm, M. (2006). Media and literacy: Learning in the information age—Issues, ideas, and teaching strategies. Springfield, IL: Charles C. Thomas Publisher. Correa, T. (2010). The participation divides among "online experts": Experience, skills, and psychological factors as predictors of college students' web content creation. Journal of Computer-Mediated Communication, 16, 71–92. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2010.01532.x Diop, C. A. (1982). Cultural identity. The UNESCO Courier, No. 149, pp. 4–7. Ferro, E., Helbig, N. C., & Ramon Gil-Garcia, J. (2010). The role of IT literacy in defining digital divide policy needs. Government Information Quarterly, 27(1), 46–53. https://doi.org/10.1016/j.giq.2010.05.007 Meneses, J., & Mominó, J. M. (2010). Putting digital literacy in practice: How schools contribute to digital inclusion in the network society. The Information Society, 26(3), 197–208. https://doi.org/10.1080/01972243.2010.489839 Hobbs, R. (2010). Digital and media literacy: A plan of action. Washington, DC: Aspen Institute Potter, J. W. (2004). Theory of media literacy: A cognitive approach. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
تعداد بازدید از مقاله : 51
تعداد دانلود فایل : 19

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره پنجم (1403-1404) دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید