فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 1 , پیاپی 17، پائیز 1403



نویسندگان :
مرجان فرحبخش1،
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، ، دماوند، ایران(مسئول)1
تعداد صفحات : 69-51
چکیده :

امروزه اهمیت رسانه ها از جمله روابط عمومی ها به عنوان یک رسانه سازمانی در شکل دهی و هدایت افکار عمومی و جریان سازی رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… بر هیچ کس پوشیده نیست، شاید تا چندی پیش محوری ترین نقشی که برای روابط عمومی متصور بودند صرفاً اطلاع رسانی از رویدادهای عینی و واقعی بود.اما در حال حاضر روابط عمومی ها می توانند با بهره گیری از ظرفیت شبکه های اجتماعی به سازمان رسانه ای جریان ساز و مخاطب محور در سازمان های دولتی ، خصوصی و نیز شرکت های استارتاپی تبدیل شوند. هدف از این تحقیق بررسی نقش و جایگاه شبکه های اجتماعی در روابط عمومی شرکت های استارتاپی با متغیرهایی چون تبدیل شدن روابط عمومی ها به یک سازمان رسانه ای، استفاده از نیروی انسانی فناورمحور و بهره گیری از قالب های ژورنالیستی در شیکه های اجتماعی است. این تحقیق به روش پیمایشی انجام گرفته است وابزار مورد استفاده در آن، پرسشنامه می باشد.جامعه آماری آن کارشناسان روابط عمومی شرکت های استارتاپی مستقر در شهر تهران به تعداد آن ها 600 نفر و حجم نمونه نیز به تعداد 200 نفر است. نتایج تحقیق نشان می دهد که با تغییر و تحولات تکنولوژیکی که ایجاد شده، تبدیل شدن روابط عمومی به سازمان های رسانه ای و نیز استفاده از کارشناسان متخصص و قالب های ژورنالیستی متنوع، روابط عمومی ها با بهره گیری از توان شبکه های اجتماعی می توانند نقش فعالتری در رونق کسب و کار های شرکت های استارتاپی ایفا نمایند.



چکیده انگلیسی :

Today, the significance of media—including public relations as an organizational communication tool—in shaping and guiding public opinion and agenda-setting in political, social, and economic events is undeniable. Until recently, the primary role attributed to public relations was merely disseminating factual and objective information about events. However, currently, public relations can leverage the capacity of social networks to transform into media organizations that are agenda-setting and audience-centered within governmental, private, and startup organizations. This study examines the role and position of social networks in the public relations of startup companies, focusing on variables such as the transformation of public relations into media organizations, the employment of technology-oriented human resources, and the utilization of journalistic formats in social networks. The research employs a survey methodology, using questionnaires as the data collection tool. The statistical population comprises 600 public relations experts from startup companies based in Tehran, with a sample size of 200 participants. Findings indicate that due to technological advancements, the transformation of public relations into media organizations, the engagement of specialized experts, and the use of diverse journalistic formats enable public relations to play a more active role in promoting the business growth of startup companies through social networks.



موضوع : روابط عمومی
کلمات کلیدی : روابط عمومی، شبکه های اجتماعی، استارتاپ، دانش بنیان
کلمات کلیدی انگلیسی: Public Relations, Social Networks, Startup, Knowledge-Based
مراجع :
اباذری، یوسف. (1380). رولان بارت و اسطوره و مطالعات فرهنگی. فصلنامه ارغنون، شماره 18 (چاپ دوم). تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. آذربخش، علی محمد. (1392). درآمدی بر نقش رسانه‌ها در جریان‌سازی. تهران: انتشارات سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. آذری، غلامرضا. (1387). مروری بر نظریه‌های ارتباطی معاصر (جزوه درسی). تهران: بی‌نا. آرمسترانگ، مایکل. (1381). مدیریت استراتژیک منابع انسانی (سید محمد اعرابی و داود ایزدی، مترجمان) (ویراست اول). تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی. باقی، هرمز. (1379). گذری به ویژگی‌های مدیریت رسانه‌ای. فصلنامه پژوهش و سنجش، 7(4)، 63-74. ببی، ارل. (1381). روش‌های تحقیق در علوم انسانی (رضا فاضل، مترجم). تهران: سمت. برومند، زهرا. (1402). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور. خجسته، حسن. (1384). تأملاتی جامعه‌شناسی درباره رادیو. تهران: تحقیق و توسعه صدا. دادگران، محمد. (1374). مبانی ارتباطات جمعی. تهران: فیروزه. دهخدا، علی اکبر. (1372). فرهنگ لغات. تهران: دانشگاه تهران. دهقان، علیرضا. (1385). روزنامه‌نگاری الکترونیک: فرصت‌ها و محدودیت‌ها. مجله جهانی رسانه، 1(2). قابل دسترس در http://gmj.ut.ac.ir/maghale.aspx?id=31 : دیندارفروکش، فیروز و صدری، حسین. (1390). روابط عمومی و رسانه. چاپ چهارم، تهران: سایه روشن. رابینز، استیفن پی. (1380). نظریه سازمان، ترجمه: مهدی الوانی و حسن دانایی‌فرد. تهران: صفار. رشاما، دیوا. (1384). روابط عمومی حرفه‌ای بالنده ترجمه: میترا کیوان مهر . تهران: دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها رضائیان، علی. (1383). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی (سمت). سید محسنی، سید شهاب. (1381). ارتباطات رسانه‌ای در روابط عمومی. ت‍ه‍ران‌: پ‍ارس‌ سينا. صادقی، منصور. (1386). خلاقیت: رویکردی سیستمی. تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین (ع). عالی، صمد. (1381). مدیریت خلاقیت و نوآوری در سازمان. ماهنامه تدبیر، شماره 110، 59-65. محمد قاعدی فرد، محمد رضا شهری. (1392). روابط عمومی و رسانه‌ها؛ دو حلقه از یک زنجیر. پایگاه جامع مدیریت( مدیریار)، قابل دسترس درblogfa.com/post/5438: میر سعید قاضی، علی. (1376). روابط عمومی و رسانه. تهران: دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها. یحیایی ایله‌ای، احمد. (1388). مبانی روابط عمومی. تهران: کارگزار روابط عمومی.  
تعداد بازدید از مقاله : 18
تعداد دانلود فایل : 4

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره پنجم (1403-1404) دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید