فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 4 , پياپي 16، تابستان 1403



نویسندگان :
محسن حاجی شفیعی1، خاطره سعيدي بروجني2،
کارشناس شهرداري اصفهان، اصفهان، ايران(مسئول)1، کارشناس شهرداري اصفهان، اصفهان، ايران2
تعداد صفحات : 118-109
چکیده :

در دنیانی امروز تبلیغات شهری نقش ویژه ای در پیشبرد اهداف مدیران و متولیان سازمان ها و نهادهای عمومی و خصوصی به ویژه در حوزه مدیریت شهری ایفا بر عهده دارد. این نوع تبلیغات با هدف آموزش، فرهنگ سازی و اقناع شهروندان، در تلاش است تا رفتار و فرهنگ شهروندی را متناسب با نیازهای شهری توسعه و بهبود دهد. در یک دسته بندی می توان تبلیغات را بر اساس هدف به انواع تبلیغات خدمات عمومی، تبلیغات سیاسی، تبلیغات تجاری و تبلیغات مجازی تقسیم بندی نمود. همچنین از مهمترین تبلیغات مورد استفاده در شهرها و کلان شهرها می توان به تبلیغات محیطی اشاره کرد. نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده مثبت از تبلیغات محیطی می‌تواند به رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال شهری، افزایش درآمد، ارتقای استانداردها، ایجاد رقابت در تولید و خدمات، افزایش روحیه مشارکت و همکاری شهروندان، ارتقای فرهنگ شهروندی، تغییر و ایجاد الگوهای رفتاری شهروندان، ایجاد تنوع و سرزندگی در محیط‌های شهری، تقویت حس رضایت مندی و حس تعلق به مکان در میان شهروندان و... منجر شود. در این راستا بهره گیری موثر از تبلیغات کلان شهرها می تواند با برجسته کردن اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن، فرصتی مهم برای توسعه پایدار شهرها به حساب آید.



چکیده انگلیسی :

In today’s globalized world, urban advertising plays a pivotal role in advancing the objectives of public and private organizations, particularly in urban management. This form of advertising aims to educate, promote cultural awareness, and persuade citizens, striving to align urban behavioral norms and civic culture with municipal needs. Urban advertising can be categorized by purpose into public service advertising, political advertising, commercial advertising, and virtual advertising. Among the most critical forms in cities and metropolises is environmental advertising. This study reveals that strategic utilization of environmental advertising can foster economic growth, urban employment, revenue generation, enhanced standards, competitive production and service delivery, heightened civic participation, improved civic culture, behavioral pattern modification, urban vitality diversification, strengthened citizen satisfaction, and enhanced place attachment. Leveraging urban advertising effectively—by emphasizing its economic, social, and cultural impacts—offers a vital opportunity for sustainable urban development.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : تبلیغات، تبلیغات محیطی، تبلیغات شهری، رسانه های شهری
کلمات کلیدی انگلیسی: Advertising, Environmental Advertising, Urban Advertising, Urban Media
مراجع :
اکرامی، محمود. (۱۳۹۳). مردم شناسی تبلیغات. تهران: نشر ایوار. اگیلوی، دیوید. (۱۳۹۹). رازهای تبلیغات (ترجمه حمیدی کوروش و فروزفر، علی). تهران: مبلغان. افشارمهاجر، کامران. (۱۳۹۶). گرافیک تبلیغات چاپی در رسانه‌ها. چاپ ششم. تهران: سمت. احمدی، تقی. (۱۳۹۸). مهندسی تبلیغات شهری. تهران: فراز اندیش سبز. بیات، عبدالرسول. (۱۳۹۸). فرهنگ واژه‌ها (درآمدی بر مکاتب و اندیشه‌های معاصر). تهران: سمت. جرارد جی، تلیس. (۱۳۸۶). بهترین روش‌ها در تبلیغات موثر (ترجمه محمدرضا صالحی). اصفهان: فرهنگ مردم. زاهدی، مرجان. (۱۳۹۰). تبلیغات محیطی به مثابه رسانه ای جدید در گرافیک محیطی. در مجموعه مقالات طراحی گرافیک. تهران. فروزفر، علی. (۱۳۹۸). اصول و فنون تبلیغات. تهران: جهاد دانشگاهی. قهرودی، نسیم؛ عباسی، فرزانه. (۱۳۹۱). نقش تبلیغات محیطی (تبلیغات بدنه اتوبوس‌های درون شهری) بر ترغیب مخاطب به خرید کالا در منطقه ۱۴ تهران. فصلنامة فرهنگ ارتباطات. کاتلر، فلیپ. (۱۳۸۹). اصول بازاریابی (ترجمه علی پارساییان). تهران: انتشارات آیلار. کانر، استیون. (۱۳۹۵). پست مدرنیسم؛ نفی فراروایت‌ها. در مجموعه مقالات پست مدرنیته. کاتلر، فیلیپ. (۱۳۸۲). مدیریت بازاریابی (ترجمه بهمن فروزنده). تهران: نشر آرویات. کشاورز، عیسی. (۱۳۹۳). تبلیغات و فرهنگ. تهران: نشر سیته. کولهونن، پاسی. (۱۳۸۷). نگاهی به عملکرد عکس‌های متحرک-تبلیغات، ترافیک و مناظر شهری (ترجمه خداداد موقر). حرفه هنرمند- ویژۀ گرافیک- تبلیغات. شمارۀ ۲۶، ۱۴۶–۱۵۲. کثیری، آتوسا. (۱۳۹۷). تطبیق معناشناختی نظام تبلیغات محیطی و شهر پایدار. محمدیان، محمود؛ پورحسینی، جواد. (۱۳۹۶). تبلیغات محیطی ظرفیت‌های رها شده تبلیغات در ایران. تهران: موسسه کتاب مهربان. محمدیان، محمود. (۱۳۹۸). آسیب‌شناسی تبلیغات در ایران. تهران: انتشار حروفیه. ویلیامز، جنی. (۱۳۹۴). نظریه‌های ترجمه (ترجمه رعنا اسفندیاری). تهران: درج سخن.
تعداد بازدید از مقاله : 73
تعداد دانلود فایل : 53

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید