فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 3 , پياپي 15، بهار 1403

The Role of New Media Technologies in the Country's Economy




نویسندگان :
محمدعلی قادری1، غلامرضا رحیمی2،
دانشجوی کارشناسی ارشد مديريت رسانه، گروه علوم ارتباطات، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ايران(مسئول)1، دکتری مدیریت رسانه و مدرس دانشگاه، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ایران2
تعداد صفحات : 80-59
چکیده :

پیشرفت فناوری اطلاعات و در کنار آن تکنولوژی رسانه‌، باعث ایجاد شکل نوینی از اقتصاد به نام اقتصاد رسانه شده است. اگر چه این مفهوم، چندان واژه جدیدی نیست با این حال در سال‌های اخیر و با گسترش رسانه‌های آنلاین به عنوان ابزارهای اطلاع رسانی مدرن، اهمیت دو چندانی پیدا نموده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اقتصاد بنگاه‌های رسانه‌ای دیجیتالی است. پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بوده است. در این پژوهش گردآوری اطلاعات با دو روش کتابخانه‌ای و میدانی انجام شده است. از روش کتابخانه‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات در زمینه پیشینه مطالعاتی داخلی و خارجی استفاده شده است و از روش میدانی برای جمع آوری داده از مصاحبه نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شده است. یافته‌های این پژوهش نشان داد که چهار مقوله اصلی به عنوان نقش رسانه‌های نوین در اقتصاد کشور شناسایی شد که عبارتند از: بهبود کسب و کارها، بهبود اقتصاد رسانه، تاثیر در متغیرهای کلان اقتصادی و اشتغال زایی. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که کاهش نابرابری‌های اقتصادی، نوآوری در مشاغل و افزایش امنیت ملی برای بهبود کسب و کارها مهمترین راهبردهای رسانه‌های نوین در بهبود کسب و کارها هستند. بر همین اساس رسانه‌های نوین از طریق فروش محتوای آموزشی‌، افزایش مشارکت در تبلیغات همسان، افزایش تعداد مخاطبان و افزایش کارکردهای رسانه می‌توانند در بهبود اقتصاد رسانه تاثیرگذار باشند. یافته‌ها همچنین نشان داد که رسانه‌های نوین با تاثیر بر اقتصاد از طریق تحلیل‌های اقتصادی، بهبود اقتصاد از طریق توسعه ملی‌، افزایش دانش اقتصادی مردم و بهبود اقتصاد از طریق ایجاد شغل می‌توانند در متغیرهای کلان اقتصادی هم تاثیرگذار باشند. و نهایتا رسانه‌های نوین با افزایش شغل و تنوع روش‌های درآمد‌زایی می‌توانند منجر به اشتغال‌زایی در کشور شوند. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که رسانه‌ها با استفاده از روش‌هایی همانند آگهی‌های تبلیغاتی، تولید محتوا علاوه بر اینکه خود می توانند درآمدزایی نمایند بلکه شرایطی را برای گسترش کسب و کارها و رونق آنها فراهم ساخته و از این طریق براقتصاد کشور تاثیرگذار باشند. با گسترش رسانه‌های دیجیتال و حذف محدودیت‌های جغرافیایی برای کسب وکارها، امروزه درصد بسیار زیادی از کسب و کارهای خرد و خانگی نیز از تبلیغات و آگهی‌های تبلیغاتی در رسانه ها استفاده می‌کنند که این پتانسیل می‌تواند با یک مدیریت قوی اقتصادی باعث رشد و توسعه اقتصادی در کشور، اشتغال زایی، بهبود امنیت ملی، کارآفرینی و نوآوری در مشاغل گردد.



چکیده انگلیسی :

The advancement of information technology and along with-it media technology has created a new form of economy called media economy. Although this concept is not a new word, however, in recent years and with the expansion of online media as modern information tools, it has gained twice as much importance. The purpose of this study is to examine the economy of digital media firms. The research is of mixed type (qualitative-quantitative). In this research, data collection was done by two methods of library and field. The library method was used to collect information on the background of internal and external studies and the field method was used to collect data from semi-structured interviews until reaching theoretical saturation. The findings of this study showed that four main topics were identified as the role of new media in the country's economy, which are: improving businesses, improving media economy, influencing macroeconomic variables and creating employment. The findings also show that reducing economic inequalities, innovating in occupations and increasing national security are the most important strategies of new media in improving businesses. Based on this, new media can improve media economy by selling educational content, increasing participation in peer-to-peer advertising, increasing the number of audiences and increasing media functions. The findings also showed that new media can influence the economy by economic analysis, improving the economy through national development, increasing people's economic knowledge and improving the economy by creating jobs. And finally, new media can lead to employment in the country by increasing jobs and diversifying income-generating methods. In the end, it can be concluded that media, by using methods such as advertising, content production, in addition to being able to generate income, create conditions for the expansion and prosperity of businesses and thus affect the country's economy. With the expansion of digital media and the elimination of geographical restrictions for businesses, today a very large percentage of small and home-based businesses also use advertising and advertisements in the media, which this potential can lead to economic growth and development in the country, employment, improving national security, entrepreneurship and innovation in occupations with a strong economic management.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : رسانه، رسانه دیجیتال، اقتصاد رسانه، بنگاه رسانه
کلمات کلیدی انگلیسی: Media, Digital Media, Media Economy, Media Firm
مراجع :
اعتمادی نسب، الهام، منظری، افسانه، و فرهنگی، علی اکبر. (1400). مطالعه تاثیر رسانه های نوین ارتباطی در مهارت های کارآفرینی و توسعه ملی با تأكيد بر نقش استارت آپ ها. مطالعات توسعه اجتماعی ایران, 14(1): 83-98. بختیاری، علیرضا. (1396). اقتصاد رسانه در ایران: علل ناکارآمدی رسانه های خصوصی با تأكيد بر مطبوعات (چاپ اول). تهران: انتشارات دنیای اقتصاد. خاشعی، وحید. (1397). مهارت‌های مدیریت رسانه (چاپ اول). تهران: فوژان. کمالی پور، یحیی، و قره باغ، سید محمد. (1388). فروش محتوای آموزشی: جدیدترین شیوه درآمدزایی در اقتصاد رسانه‌ای. مجله جهانی رسانه، شماره 2 (4). کارآموزیان، مرتضی، فرهنگی، علی اکبر، و اسلامی، حسین. (1399). شناسایی نقش پیشرفت فناوری‌های حوزه رسانه در اقتصاد. مطالعات رسانه‌ای، 15(3): 51-62. کریمی، کیانوش و خواجه ئیان، داتیس. (1401). بررسی رویکرد اقتصاد رفتاری در مطالعات رسانه: مروری نظام‌مند. بررسی‌های مدیریت رسانه, 1(3): 258-278. شریفی، سیدمهدی، دانایی، ابوالفضل، و هوشیار، سعید. (1399). طراحی مدل اقتصاد رسانه‌ای صنایع خلاق در شبکه‌های اجتماعی. فصلنامه علمی رسانه‌های دیداری و شنیداری, 14(36): 61-86. ضیائی پرور، حمید. (1394). مدیریت و اقتصاد رسانه‌های آنلاین در ایران. فصلنامه مدیریت رسانه, 16(1): 8-24. طاهریان، مریم، واحدناوان، عارف، و قره باغ، سیدمحمد. (1390). فروش «محتوای آموزشی»: جدیدترین شیوه درآمدزایی در اقتصاد رسانه‌ای. مطالعات رسانه‌ای، 6(14): 57-72. Albarran, A. B. (2004). Media economics. In J. D. Downing, D. McQuail, P. Schlesinger, & E. Wartella (Eds.), The SAGE Handbook of Media Studies (pp. 291-307). Sage Publications. Infante, A., & Mardikaningsih, R. (2022). The potential of social media as a means of online business promotion. Journal of Social Science Studies (JOS3), 2(2), 45-49. Picard, R. G. (2006). Historical trends and patterns in media economics. In Handbook of Media Management and Economics (pp. 23-36). Pratt, A. C. (2000). New media, the new economy and new spaces. Geoforum, 31(4), 425-436. Piranda, D. R., Sinaga, D. Z., & Putri, E. E. (2022). Online marketing strategy in Facebook Marketplace as a digital marketing tool. Journal of Humanities, Social Sciences and Business, 1(3), 1-8. O’Connor, J. (2009). Creative industries: A new direction? International Journal of Cultural Policy, 15(4), 387-402. 
تعداد بازدید از مقاله : 25
تعداد دانلود فایل : 9

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید