A Review of Concepts and Communication Models of Attracting Participation in Local Religious Activities
هدف پژوهش حاضر شناسايي مفاهيم و مدلهاي جلب مشاركت در فعاليتهاي مذهبي محلي است. اين پژوهش از نوع تحقيقات كاربردي بود كه با مطالعه كتابخانه اي و مرور اسنادي منابع موجود انجام شد. براي انجام اين تحقيق ابتدا منابع مرتبط با مشارکت، مشارکت مذهبی و اثرات اجتماعی مشارکت در فعالیتهای مذهبی بررسي و دیدگاه هاي نظری مرتبط با مشارکت مذهبی تبیین شد. نتايج نشان داد كه نظريه کنش موجه «آیزن و فیش باین»(1980)، گونه شناسی انواع مشارکت «هلی» (2001) و الگوي جلب مشاركت فعاليتهاي قرآني سیدی(1402) از جمله ديدگاههايي هستند كه در اين زمينه كاربرد دارند. با بهره گيري از اين پژوهشها مي توان در جهت جلب حداكثري مشاركت فعالان مذهبي و نمازگزاران مساجد، اقدامات موثرتري انجام داد و در جهت افزايش مشاركت، انسجام و سرمايه اجتماعي در جامعه گام برداشت.
The purpose of this research was to identify the concepts and models of attracting participation in local religious activities. This was an applied research that was done by library study and document review of sources. In this study, firstly, sources related to participation, religious participation and social effects of participation in religious activities were examined and theories related to participation were investigated. The results showed that the theory of justified action by "Ajzen and Fishbein"(1980), the typology of participation by "Helly"(2001) and the model of attracting participation in Quranic activities by "Seyedi"(2023) are among the theories that are used in this field. By using these theories, it is possible to take more effective measures to attract the maximum participation of religious activists and mosque worshipers and to increase participation, cohesion and social capital in the society.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1