فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 3 , پیاپی 11, بهار 1402

Communication’s Roles in Human Environment Relations and Their Changes with Information and Communication Technologies




نویسندگان :
Nergis Aşar1، Meltem Erdem Kaya2، شهرزاد فرداکبری(مترجم مقاله)3،
Istanbul Technical University, Istanbul, Turkey1، Istanbul Technical University, Istanbul, Turkey2، کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران/ کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامي تهران شمال، تهران، ایران/ مدیر کتابخانه دانشگاه خاتم تهران3
تعداد صفحات : 167-149
چکیده :

ارتباطات یک عنصر کلیدی است که با فعال کردن روابط محیط زیست و انسان (HERs) محیط را تعریف و به فعلیت می رساند. الگوهای ارتباطی با سیستم‌های زندگی سازمان‌یافته‌تر و متراکم‌تر مانند محیط‌های شهری، افزایش یافته و تنوع بیشتری میابند. شایان ذکر است که چنین الگوهایی ایستا نبوده و تحت تأثیر تغییرات فناوری و اجتماعی قرار دارند. با اینکه در گذشته این الگوها تحت محدودیت های فیزیکی مانند زمان و مکان قرار داشتند، با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، این محدودیت ها شروع به از بین رفتن نمودند و منجر به تغییراتی در روابط محیط زیست و انسان HER)) و همچنین تغییر در جنبه های اجتماعی زندگی عمومی شهری شدند. تحقیق پیش رو، رویکردی نظری را برای نشان دادن نقش شیوه‌های ارتباطی در HER، به‌ویژه در فضاهای عمومی شهری و اینکه چگونه پیشرفت‌های موجود در زمینه ICT بر HER تأثیر می‌گذارد را بررسی می کند. در این زمینه، یک بررسی فشرده پیشینه پژوهش و تحلیل گفتمان انجام شد و دو شبکه روابط (WoR)، یکی برای بررسی رابطه ارتباطات و HER و دیگری برای بررسی تغییر در فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شد، با یکدیگر مقایسه و درباره نتایج آنها بحث شد.



چکیده انگلیسی :

Communication is a key element that defines and actualizes the environment by enabling human environment relations (HERs). Communication patterns increase and diversify with more complex and dense organized living systems such as urban environments. These patterns, however, are not static, instead they are under the influence of technological and social changes. While they were under the constraint of physical limitations such as time and space, with the improvements in information and communication technologies (ICTs), these limitations have started to dissolve which led to changes in HER relations as well as changes in social aspects of urban public life. This research represents a theoretical approach to showcase the role of communication practices in HER, specifically in urban public spaces and how improvements in ICTs affect the HER. In this context, an intensive literature review and discourse analysis was conducted and two web of relations (WoR), one to examine the relation of communication and HER and one to examine the change in ICTs, were produced and they were compared and discussed.



موضوع : علوم ارتباطات
کلمات کلیدی : روابط محیط زیست و انسان، ارتباطات، فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، فضای عمومی شهری، شیوه‌های ارتباطی
کلمات کلیدی انگلیسی: Human environment relation, communication, information and communication technologies, urban public space, communication modes
مراجع :
AIELLO, G. & TOSONI, S. (2016), Going About the City: Methods and Methodologies for Urban Communication Research. International Journal of Communication, 10, 1252-1262. BOY, J. D. & UITERMARK, J. (2017), Reassembling the City Through Instagram. Transactions of the Institute of British Geographers, 42 (4), 612-624. doi:10.1111/tran.12185. BUDGE, K. (2020), Visually Imagining Place: Museum Visitors, Instagram, and the City. Journal of Urban Technology, 27 (2), 61-79. doi:10.1080/10630732.2020.1731672. CARMONA, M., MAGALHÃES, C. & HAMMOND, L. (2008), Public Space: The Management Dimension. Routledge, London. CARR, S., FRANCIS, M., RIVLIN, L. G. & STONE, A. M. (1992), Public Space. Cambridge University Press, New York. CASEY, E. S. (2001), Between Geography and Philosophy: What Does It Mean to Be in the Place-World? Annals of the Association of American Geographers, 91 (4), 683-693. doi:10.1111/0004-5608.00266. CHANDLER, D. (2017), Semiotics: The Basics. 3rd Ed. Routledge, Oxon. CHAYKO, M. (2018), Superconnected: The Internet, Digital Media, and Techno-Social Life (2nd ed.). Sage Publications, Thousand Oaks. DE SOUZA E SILVA, A. (2006), From Cyber to Hybrid: Mobile Technologies as Interfaces of Hybrid Spaces. Space and Culture, 9 (3), 261-278. doi:10.1177/1206331206289022. DE SOUZA E SILVA, A. & FRITH, J. (2010), Locative Mobile Social Networks: Mapping Communication and Location in Urban Spaces. Mobilities, 5 (4), 485-505. doi:10.1080/17450101.2010.510332. ECO, U. (1997), Function and Sign: The Semiotics of Architecture. In: LEACH, N. (Ed.), Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory, 181-204. Routledge, London. GOFFMAN, E. (2010), Relations in Public: Microstudies of the Public Order. Routledge, New York. GUMPERT, G. & DRUCKER, S. J. (2008), Communicative Cities. The International Communication Gazette, 70 (3-4), 195-208. doi:10.1177/1748048508089947. HAMPTON, K. N., GOULET, L. S. & ALBANESIUS, G. (2015), Change in the Social Life of Urban Public Spaces: The Rise of Mobile Phones and Women, and the Decline of Aloneness Over 30 Years. Urban Studies, 52 (8), 1489-1504. doi:10.1177/0042098014534905. HUMPHREYS, L. (2005), Cellphones in Public: Social Interactions in a Wireless Era. New Media & Society, 7 (6), 810-833. doi:10.1177/1461444805058164. HUMPHREYS, L. (2010), Mobile Social Networks and Urban Public Space. New Media and Society, 12 (5), 763-778. doi:10.1177/1461444809349578. JACKSON, N. (2006), The Architectural View: Perspectives on Communication. Visual Communication Quarterly, 13 (1), 32-45. doi:10.1207/s15551407vcq1301_4. JANSSON, A. (2005), For a Geography of Communication. In: AXELSSON, B. & FORNÄS, J. (Eds.), Kulturstudier i Sverige Nationell forskarkonferens, 491-506. Linköping University Electronic Press, Linköping. https://www.ep.liu.se/ecp/015/ecp05015b.pdf (May 3, 2020). KNEZ, I. (2014), Place and the self: An Autobiographical Memory Synthesis. Philosophical Psychology, 27 (2), 164-192. doi:10.1080/09515089.2012.728124. KOVARIK, B. (2015), Revolutions in Communication: Media History from Gutenberg to Digital Age. 2nd Ed.) [Kindle edition]. Retrieved from Amazon.com. LEVINSON, P. (2017), Human Replay: A Theory of the Evolution of Media [Kindle edition]. Retrieved from Amazon.com. MADANIPOUR, A. (2003), Public and Private Spaces of the City. Routledge, London. MANOVICH, L. (2006), The Poetics of Augmented Space. Visual Communication, 5 (2), 219- 240. doi:10.1177/1470357206065527. MEYROWITZ, J. (1985), No Sense of Place: The Impact of Electronic Media on Social Behaviour. Oxford University Press, New York. NARULA, U. (2006), Handbook of Communication: Models, Perspectives, Strategies. New Atlantic Publishers & Distributors, Delhi. RAINIE, L. & WELLMAN, B. (2014), Networked: The New Social Operating System. MIT Press, Cambridge. RAPOPORT, A. (1990), The Meaning of the Built Environment. The University of Arizona Press, Tucson. RAPOPORT, A. (2002), Spatial Organization and the Built Environment. In: INGOLD, T. (Ed.), Companion Encyclopedia of Anthropology: Humanity, Culture and Social Life, 460-502. Routledge, Oxford. REFIK ANADOL STUDIO (n. d.), WDCH Dreams. Refik Anadol Studio. https://refikanadolstudio.com/projects/wdch-dreams/ (February 24, 2022). SENNETT, R. (1977), The Fall of Public Man. Cambridge University Press, Cambridge. WELLMAN, B. (2001), Physical Place and Cyberplace: The Rise of Personalized Networking. International Journal of Urban and Regional Research, 25 (2), 227-252.
تعداد بازدید از مقاله : 291
تعداد دانلود فایل : 6917

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید