فصلنامه جامعه شناسی ارتباطات اجتماعی
Sociology of Social Communication Journal

:: مقاله مرتبط با : شماره 3 , پیاپی 19، بهار 1404  



نویسندگان :
احمد هوازاده1،
کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی، گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده حکمرانی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران(مسئول)1
تعداد صفحات : 100-73
چکیده :

هدف این پژوهش، بررسی مشارکت در شبکه‌های اجتماعی به منظور تقویت ارزش‌های اخلاقی به خصوص در محیط های ارتباطی مهم ازجمله خانواده بوده است. این پژوهش کاربردی و براساس روش، توصیفی همبستگی است. در این تحقیق روش تحقیق همبستگی وابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می‌باشدو به منظوربررسی پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه ‌شده است همچنین اعتبار محتوای این پرسشنامه توسط اساتید مرتبط و 5 نفر متخصص از جمله اساتید حوزه مدیریت فرهنگی وارتباطات مورد تأیید قرار گرفته است و از اعتبار لازم برخوردار بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از افراد 18 تا 35 ساله که از شبکه‌های اجتماعی موبایلی استفاده می‌کنند. به دلیل مشخص نبودن حجم جامعه آماری پژوهش ، از فرمول حجم نامحدود کوکران استفاده شده است که تعدادآن 376 نفردرنظرگرفته شد که از طریق نمونه گیري دردسترس، انتخاب شدند . در این پژوهش از نرم افزار SPSS جهت انجام کارهای آماری استفاده شده است. در آمار استنباطی به منظور بررسی مشارکت در شبکه‌های اجتماعی به منظور تقویت ارزش‌های اخلاقی در شاخص های اعتماداجتماعی، احترام متقابل،جامعه پذیری وتعامل اجتماعی وصداقت، صمیمیت و تعهد از آزمون رگرسیون و برای مقایسه میانگین فعالیت در شبکه‌های اجتماعی از رگرسیون چندگانه استفاده شد و چون مقدار 60/53=F در سطح05/0=α معنادار است بنابراین رگرسیون ارزش‌های ارتباطی بر روی عوامل موثر بر این متغیر از لحاظ آماری معناداربوده و این عوامل بخشی از واریانس ارزش‌های ارتباطی موثر را تبیین می‌کنند. با توجه به یافته ها، متغیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی با هدف ایجاد رابطه مبتنی براعتماد اجتماعی بیشترین نقش را در تبیین واریانس ارزش‌های ارتباطی پایدار دارد.



چکیده انگلیسی :

The purpose of this research was to examine participation in social networks in order to strengthen moral values, especially in important communication environments, including the family. This research is applied and based on the descriptive correlation method. In this research, the research method is correlation and the data collection tool is a questionnaire. In order to examine the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient has been calculated. Also, the content validity of this questionnaire has been approved by relevant professors and 5 experts, including professors in the field of cultural management and communications, and it had the necessary validity. The statistical population of this research consists of people aged 18 to 35 who use mobile social networks. Due to the uncertainty of the size of the statistical population of the research, the Cochran unlimited volume formula has been used, which was considered to be 376 people, who were selected through available sampling. In this research, SPSS software has been used to perform statistical work. In inferential statistics, in order to examine participation in social networks in order to strengthen moral values in the indicators of social trust, mutual respect, sociability and social interaction, and honesty, intimacy and commitment, regression test was used, and multiple regression was used to compare the average activity in social networks, and since the value of F = 53.60 is significant at the α = 0.05 level, the regression of communication values on the factors affecting this variable was statistically significant, and these factors explain part of the variance of effective communication values. According to the findings, the variable of using social networks with the aim of creating a relationship based on social trust plays the greatest role in explaining the variance of sustainable communication values. Keywords: Virtual Social Networks, Family Values, Mutual Trust, Respect, Sociability, Commitment and Intimacy



موضوع : علوم ارتباطات
کلمات کلیدی : شبکه‌های اجتماعی مجازی، ارزش‌های خانواده، اعتماد متقابل، احترام، اجتماعی بودن، تعهد و صمیمیت
کلمات کلیدی انگلیسی: Virtual Social Networks, Family Values, Mutual Trust, Respect, Sociability, Commitment and Intimacy
مراجع :
ابراهیم‌آبادی، حسن. (۱۳۹۲). تأملی بر نسبت میان فناوری‌های اطلاعاتی با تغییرات در فرهنگ و مناسبات اجتماعی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، ۶(۴): ۱۰۶–۱۰۸. ابوالقاسمی، محمود، نوروزی، عباسعلی، و طالب‌زاده نوبریان، محسن. (۱۳۹۲). تأثیر اینترنت بر ارزش‌های خانواده: از منظر هویت دینی و ملی. فصلنامه مطالعات ملی، ۱۴(۳): ۵۵–۷۲. احمدزاده کرمانی، روح‌الله، و قاسمی، طیبه. (۱۳۹۲). بررسی نقش اینترنت بر ارزش‌های خانواده. فصلنامه مطالعات رسانه‌ای، ۸(۲۳)، زمستان: ۴۱–۶۰. احمدی، عزت‌الله، عدلی‌پور، صمد، میرمحمدتبار، احمد، و ابوترابی، فاطمه. (۱۳۹۴). تأثیر شبکه اجتماعی فیسبوک بر ارزش‌های خانوادگی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر تبریز. فصلنامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، ۹(۴): ۱۰۷–۱۳۴. آذربخش، علی‌محمد. (۱۳۹۱). رویکردی نظری به تأثیرات شبکه‌های اجتماعی بر تولید ملی و اشتغال در میان جوانان. مطالعات جوان و رسانه، شماره ۶: ۹۵–۱۱۶. امیرپور، مهناز، و گریوانی، مریم. (۱۳۹۳). تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سبک زندگی جوانان. فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی، ۱(۳)، پاییز: ۲۳–۳۹. پوری، احسان. (۱۳۹۰). بررسی نقش و تأثیر فیس‌بوک بر شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی از دیدگاه متخصصان و کارشناسان امور رسانه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. جعفریان، یسار، و خدایاری، ناهید. (۱۳۹۶). آسیب‌شناسی فضای مجازی و خانواده. فصلنامه مطالعات روان‌شناسی و علوم تربیتی، ۲(۴): ۱۵–۲۴. حسن‌زاده، صالح. (۱۳۹۳). عوامل تحکیم خانواده در فرهنگ اسلامی. پژوهشنامه معارف قرآنی، ۴(۱۵): ۴۵–۶۸. خدامرادی، طاهره، سعادت، فرحناز، و خدامرادی، طیبه. (۱۳۹۳). بررسی میزان تأثیر استفاده از فضای مجازی بر ارزش‌های خانواده. فرهنگ ایلام، ۱۵(۴۴ و ۴۵)، پاییز و زمستان: ۷۵–۹۸. رسول‌زاده اقدم، صمد، میرمحمدتبار، احمد، افشار، سیمین، و عدلی‌پور، صمد. (۱۳۹۴). تحلیل جامعه‌شناختی پیامدهای رسانه‌های اجتماعی بر ارزش‌های جوانان ایرانی. فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، ۵(۱۸)، زمستان: ۶۵–۹۴. رجبی، زهره. (۱۳۸۹). بازنمایی گرایش‌های سیاسی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مجازی با مطالعه‌ی موردی فیس‌بوک. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. رنجبران، بهرام، محمودی، ادریس، جعفری‌زاده، فروز، و هوشمند، محسن. (۱۳۹۲). بررسی رفتار همنوایی مصرف‌کنندگان در شبکه‌های مجازی در بین دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، ۳(۱)، بهار: ۴۹–۶۲. شهابی، محمود، و بیات، قدسی. (۱۳۹۱). شبکه‌های اجتماعی مجازی و کاربران جوان: از تداوم زندگی واقعی تا تجربه جهان‌وطنی. فصلنامه مجلس و راهبرد، ۱۹(۶۹)، بهار: ۸۱–۱۰۲. کاروانی، عبداللطیف، و آتش‌افروز. (۱۳۹۴). بررسی و شناخت رابطه شبکه‌های اجتماعی مجازی و نحوه گذراندن اوقات فراغت (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه کاشان). مدیریت فرهنگی، ۹(۲۹): ۶۱–۸۲. کیا، علی‌اصغر، و نوری مرادآبادی، یونس. (۱۳۹۱). عوامل مرتبط با گرایش دانشجویان به شبکه اجتماعی فیس‌بوک: بررسی تطبیقی دانشجویان ایران و آمریکا. فصلنامه مطالعات فرهنگ و ارتباطات، ۱۳(۴۹): ۱۸۱–۲۱۲. معمار، ثریا، و عدلی‌پور، خاکسار. (۱۳۹۱). شبکه‌های اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویتی ایران). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، ۱(۴): ۱۵۵–۱۷۶. مرزآبادی، آزاد. (۱۳۸۷). بررسی رابطه‌ی نظام ارزشی خانواده با ارزش‌های نوجوانان. فصلنامه علوم رفتاری، ۲(۱۸): ۷۵–۹۴. محکم‌کار، ایمان، و حلاج، محمدمهدی. (۱۳۹۳). شبکه‌های اجتماعی به دنبال چه هستند؟ فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی، ۱(۲)، تابستان: ۴۵–۶۰. موسوی، محمدسعید، و جهاد، داوود. (۱۴۰۰). تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر سبک زندگی متناسب با اقتصاد مقاومتی. در هفتمین کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی، اجتماعی و سبک زندگی. تهران، قابل دسترس در: https://civilica.com/doc/1319267 نوغانی، محسن. (۱۳۹۲). بررسی تأثیر فیس‌بوک بر سرمایه‌های اجتماعی پیوندی و پل‌زننده در بین نوجوانان. فصلنامه مطالعات جامعه‌شناختی جوانان، ۴(۱۲)، زمستان: ۷۸–۹۶. Amedie, J. (2015). The impact of social media on society. Advanced Writing: Pop Culture Intersections, Paper 2. Retrieved from http://scholarcommons.scu.edu/engl_176/2 Bausch, S., & Han, L. (2006). Social networking sites grow 47 percent year over year, reaching 45 percent of web users, according to Nielsen/Netratings. Nielsen/Netratings Industry Report. Boyd, d., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210–230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x Kim, H. H. S. (2016). The impact of online social networking on adolescent psychological well-being: A population-level analysis of Korean school-aged children. International Journal of Adolescence and Youth, 21(4), 395–410. https://doi.org/10.1080/02673843.2013.823392 McCarty, J. A., & Shrum, L. J. (2005). Personal values, value orientations, attitudes, and behavior. Journal of Business Research, 58(9), 1131–1139. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2004.03.008 Musgrave, P. W. (1967). The moral values of some Australian adolescents: A report and discussion. Australian and New Zealand Journal of Sociology, 3(2), 1–15. https://doi.org/10.1177/144078336700300201 Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A., & Calvert, S. L. (2009). College students’ social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(3), 227–238. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.12.010 Rokeach, M. (2000). Study of values. Boston, MA: Houghton Mifflin Company. [Note: This is a reprint; original publication was in 1968]
تعداد بازدید از مقاله : 52
تعداد دانلود فایل : 19

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره پنجم (1403-1404) دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید