Participation in Social Networks to Strengthen Moral Values
هدف این پژوهش، بررسی مشارکت در شبکههای اجتماعی به منظور تقویت ارزشهای اخلاقی به خصوص در محیط های ارتباطی مهم ازجمله خانواده بوده است. این پژوهش کاربردی و براساس روش، توصیفی همبستگی است. در این تحقیق روش تحقیق همبستگی وابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشدو به منظوربررسی پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است همچنین اعتبار محتوای این پرسشنامه توسط اساتید مرتبط و 5 نفر متخصص از جمله اساتید حوزه مدیریت فرهنگی وارتباطات مورد تأیید قرار گرفته است و از اعتبار لازم برخوردار بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از افراد 18 تا 35 ساله که از شبکههای اجتماعی موبایلی استفاده میکنند. به دلیل مشخص نبودن حجم جامعه آماری پژوهش ، از فرمول حجم نامحدود کوکران استفاده شده است که تعدادآن 376 نفردرنظرگرفته شد که از طریق نمونه گیري دردسترس، انتخاب شدند . در این پژوهش از نرم افزار SPSS جهت انجام کارهای آماری استفاده شده است. در آمار استنباطی به منظور بررسی مشارکت در شبکههای اجتماعی به منظور تقویت ارزشهای اخلاقی در شاخص های اعتماداجتماعی، احترام متقابل،جامعه پذیری وتعامل اجتماعی وصداقت، صمیمیت و تعهد از آزمون رگرسیون و برای مقایسه میانگین فعالیت در شبکههای اجتماعی از رگرسیون چندگانه استفاده شد و چون مقدار 60/53=F در سطح05/0=α معنادار است بنابراین رگرسیون ارزشهای ارتباطی بر روی عوامل موثر بر این متغیر از لحاظ آماری معناداربوده و این عوامل بخشی از واریانس ارزشهای ارتباطی موثر را تبیین میکنند. با توجه به یافته ها، متغیر استفاده از شبکههای اجتماعی با هدف ایجاد رابطه مبتنی براعتماد اجتماعی بیشترین نقش را در تبیین واریانس ارزشهای ارتباطی پایدار دارد.
The purpose of this research was to examine participation in social networks in order to strengthen moral values, especially in important communication environments, including the family. This research is applied and based on the descriptive correlation method. In this research, the research method is correlation and the data collection tool is a questionnaire. In order to examine the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient has been calculated. Also, the content validity of this questionnaire has been approved by relevant professors and 5 experts, including professors in the field of cultural management and communications, and it had the necessary validity. The statistical population of this research consists of people aged 18 to 35 who use mobile social networks. Due to the uncertainty of the size of the statistical population of the research, the Cochran unlimited volume formula has been used, which was considered to be 376 people, who were selected through available sampling. In this research, SPSS software has been used to perform statistical work. In inferential statistics, in order to examine participation in social networks in order to strengthen moral values in the indicators of social trust, mutual respect, sociability and social interaction, and honesty, intimacy and commitment, regression test was used, and multiple regression was used to compare the average activity in social networks, and since the value of F = 53.60 is significant at the α = 0.05 level, the regression of communication values on the factors affecting this variable was statistically significant, and these factors explain part of the variance of effective communication values. According to the findings, the variable of using social networks with the aim of creating a relationship based on social trust plays the greatest role in explaining the variance of sustainable communication values. Keywords: Virtual Social Networks, Family Values, Mutual Trust, Respect, Sociability, Commitment and Intimacy
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1