فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 3 , پياپي 15، بهار 1403



نویسندگان :
سید محمد موسوی1،
دکتری تخصصي علوم ارتباطات اجتماعی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اصفهان، ايران(مسئول)1
تعداد صفحات : 58-45
چکیده :

بررسی تاثیرگذاری رسانه الکترونیکی بر حقوق مالکیت معنوی و امکان حمایت از این حقوق در فضای اینترنت نیاز به پاسخگویی به این پرسش های اساسی را مطرح می کند که؛ رسانه الکترونیکی چه تأثیرگذاری بر حقوق مرتبط با مالکیت معنوی دارد؟ همچنین پرسش های دیگری نیز مطرح است اینکه آیا نظام سنتی حمایت از مالکیت معنوی قابل تسری به نقض این حقوق در اینترنت نیز هست؟ نظام حقوق ملی و بین الملل چه راه کارهایی برای حمایت از این حقوق ارائه می نمایند؟ با استفاده از روش توصیفی و تحلیل و با بهره گیری از ابزار کتابخانه‌ای یافته‌های تحقیق بیانگر این است که موضوع نقض حقوق مالکیت معنوی در رسانه الکترونیکی به طور روزافزونی اهمیت یافته است، زیرا با ظهور رسانه الکترونیکی، انقلابی در زمینه انتشار اطلاعات ایجاد گردیده است.به دلیل جایگزینی آثار الکترونیکی با اشکال سنتی چاپ و نشر کتاب، امکان بازتولید، کپی برداری، اقتباس و انتشاراطلاعات به طور گسترده‌ای فراهم گردیده است. اینترنت باعث گردیده که کشف موارد نقض مالکیت معنوی بسیار دشوار باشد، زیرا در اغلب موارد، نقض این حقوق از سوی اشخاصی صورت می‌گیرد که نمی توان آنها را شناسایی کرد.



چکیده انگلیسی :

Examining the impact of electronic media on intellectual property rights and the possibility of protecting these rights in cyberspace raises fundamental questions: What influence does electronic media have on rights related to intellectual property? Additionally, other questions arise, such as whether the traditional system of protecting intellectual property can be extended to violations of these rights on the internet. What strategies do national and international legal systems offer for the protection of these rights? Utilizing descriptive and analytical methods along with library research tools, the findings indicate that the issue of intellectual property rights violations in electronic media has gained increasing importance. The emergence of electronic media has revolutionized the dissemination of information. Due to the replacement of electronic works with traditional forms of printing and publishing, the possibilities for reproduction, copying, adaptation, and widespread dissemination of information have significantly increased. The internet has made it challenging to identify instances of intellectual property violations, as these infringements are often perpetrated by individuals who cannot be identified.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : رسانه الکترونیکی، مالکیت معنوی، اینترنت، کپی‌رایت
کلمات کلیدی انگلیسی: Electronic media, Intellectual property, Internet, Copyright
مراجع :
انصاری باقر، محمد. (1393). حقوق حریم خصوصی (چاپ چهارم). تهران: سمت. انصاری باقر، محمد. (1395). حقوق ارتباط جمعی (چاپ هشتم). تهران: سمت. خسروی، حسن و زمانه قدیم، نوید باقری حامد، یوسف. (1395). حق بر آزادی رسانه‌ها در پرتو آموزه‌های حقوق بشر. تخلاق زیست، 6(21): 135-156. شفیعی، سمیه و دهقان چناری، حسن. (1389). عوامل مؤثر بر حقوق مالکیت معنوی در حوزه کتب و نشریات در فضای مجازی: مطالعه‌ای در زمینه مسائل رسانه‌ای و سیاست‌ها در ایران. مطالعات اجتماعی, 14(1): 83-98. مشهدی، علی و محمدلو، سجاد. (1395). مطالعه تطبیقی مفهوم و معیار حق حریم خصوصی، رویکرد عرفی و فرهنگی. پژوهش‌های حقوق تطبیقی،(2)20: 166-125. موسی‌زاده، ابراهیم و مصطفی‌زاده، فهیم. (1391). نگاهی به مفهوم و مبانی حق بر حریم خصوصی در نظام حقوقی عرفی. بررسی‌های حقوق عمومی(2)1: 67-45. مقامی، امیر و عطاران، نادیا. (1398). موازنه افشای حریم خصوصی خانوادگی چهره‌های مشهور در رسانه‌ها و آزادی بیان در رویه نهادهای قضایی. فصلنامه مطالعات حقوق عمومی،(2) 94: 311-331. نجابت‌خواه، مرتضی. (1385). توهین به مقدسات دینی در حوزه آزادی رسانه‌ها در ایران، انگلستان و ایالات متحده. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی. Albarran, A. B. (2004). Media economics. In J. D. Downing, D. McQuail, P. Schlesinger, & E. Wartella (Eds.), The SAGE Handbook of Media Studies (pp. 291-307). Sage Publications. Helfer, L. R. (2003). The role of the internet in the protection of intellectual property rights: A global perspective. Journal of Intellectual Property Law, 10(2), 27-54. Hindo, R. (2005). Intellectual property rights and the digital economy: A global perspective. International Journal of Information Management, 25(2), 171-182. Mastrorocco, N., & Minale, L. (2018). News media and crime perceptions: Evidence from a natural experiment. Journal of Public Economics, 165, 230-255. Netanel, Neil W (1996)."Copyright and a Democratic Civil Society", 106 Yale Law Journal, 283-287 O’Connor, J. (2009). Creative industries: A new direction? International Journal of Cultural Policy, 15(4), 387-402. Pratt, A. C. (2000). New media, the new economy and new spaces. Geoforum, 31(4), 425-436. Smith, A. (2018). Media, heritage, and the public: The role of intellectual property rights in cultural preservation and dissemination. Heritage Science Journal, 6(1), 1-12. Sega Enterprises Ltd. (1992). v. Accolade, Inc., 977 F.2d 1516 (9th Cir. 1992). WIPO (World Intellectual Property Organization). (2021). Understanding copyright and related rights: An introduction to copyright law and its implications for creators and users of creative works.
تعداد بازدید از مقاله : 25
تعداد دانلود فایل : 9

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید