فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 2 , پیاپی 10, زمستان 1401

The Relationship between Technological Literacy and Organizational Culture Mediated by Media Literacy among the Employees of Isfahan Municipality




نویسندگان :
محمد وحید قضاوی1، فائزه تقی پور2،
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران1، دانشیار گروه علوم ارتباطات و مدیریت کسب و کار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، ایران (نویسنده مسئول)(مسئول)2
تعداد صفحات : 7-27
چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سواد تکنولوژیکی و فرهنگ سازمانی با متغیر میانجی سواد رسانه‌ای در بین کارکنان شهرداری مرکزی شهر اصفهان بود. روش پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از حیث اجرا، توصیفی ـ همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل همة کارکنان شهرداری مرکزی شهر اصفهان به تعداد 250 نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران 151 نفر از کارکنان شهرداری مرکزی شهر اصفهان به عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. روش نمونه‌گیری در دسترس بود. ابزار گردآوری داده‌ها سه پرسشنامة سواد تکنولوژیکی رادوان و کاتز (2010)، فرهنگ سازمانی هافستد و سواد رسانه فلسفی (1393) بود. پایایی پرسشنامه‌ها با روش آلفای کرونباخ بررسی و با توجه به ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه ها تأیید شد؛ همچنین برای بررسی روایی همگرا، از شاخص میانگین واریانس استخراج شده (AVE) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری و تحلیل مسیر با نرم افزار SmartPLS انجام شد؛ همچنین برای بررسی رابطة بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد سواد رسانه‌ای، اثر میانجی‌گری در رابطه سواد تکنولوژیکی و فرهنگ سازمانی را ندارد و تنها رابطه مستقیم بین سواد تکنولوژیکی و فرهنگ سازمانی تأیید می شود. نتایج دیگر پژوهش نشان داد بین سواد تکنولوژیکی و فرهنگ سازمانی کارکنان شهرداری شهر اصفهان رابطة معناداری وجود دارد؛ بین سواد تکنولوژیکی و سواد رسانه‌ای کارکنان شهرداری شهر اصفهان رابطه معناداری وجود دارد؛ بین فرهنگ سازمانی و سواد رسانه‌ای کارکنان شهرداری شهر اصفهان رابطه معناداری وجود دارد. بر اساس یافته‌های پژوهش می توان نتیجه گرفت، چنانچه سواد تکنولوژیکی و رسانه‌ای کارمندان شهرداری در سطح بالایی باشد، فرهنگ سازمانی در سطح مطلوبی خواهد بود.



چکیده انگلیسی :

The present study aimed to investigate the relationship between technological literacy and organizational culture mediated by media literacy among the employees of Isfahan Municipality. The study was an applied one in terms of goals and implemented a descriptive-correlational methodology. The population of the study consisted of all employees in the central office of Isfahan Municipality (N=250). Using Cochran’s formula, 151 employees were selected as the sample of the study based on the convenience sampling technique. The data were collected using three questionnaires, including the Technological Literacy Scale by Radovan and Katz (2010), Hofstede’s Model of Organizational Culture, and Falsafi’s Media Literacy Questionnaire (2014). The reliability of the questionnaires was investigated and corroborated using Cronbach’s Alpha coefficient. Moreover, the convergent validity of the instruments was investigated using the average variance extracted (AVE) index. The data were analyzed using structural equation modeling and path analysis in SmartPLS. Moreover, the relationships between the variables were investigated using Pearson’s correlation test in SPSS. The findings of the study showed that media literacy had no mediatory role in the relationship between technological literacy and organizational culture, and only the direct relationship between technological literacy and organizational culture was confirmed. It was shown that there was a significant relationship between technological literacy and organizational culture, between technological literacy and media literacy, and between organizational culture and media literacy among the employees of Isfahan Municipality. Consequently, it can be concluded that higher levels of technological and media literacy will result in convenient organizational culture.



موضوع : علوم ارتباطات
کلمات کلیدی : فرهنگ سازمانی،سواد تکنولوژیکی، سواد رسانه‌ای، کارکنان شهرداری اصفهان
کلمات کلیدی انگلیسی: Organizational culture, Technological literacy, Media literacy, Employees of Isfahan municipality
مراجع :
اسماعیلی م؛ اسماعیل ا و فهیم‌نیا ف. 1395. بررسی رابطه سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم ارتباطات و علم اطلاعات و دانش شناسی. فصلنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. 32 (2)، 581-604. افشانی ع؛ مزیدی ع و صدری م. 1397. رابطة سرمایه فرهنگی و سواد رسانه ای بین جوانان شهر بافق. نشریه مطالعات فرهنگ. 19 (43). جانسون ا و کریستنسن .2014. پژوهش آموزشی (ترجمه علیرضا کیامنش و همکاران، 1395 ). تهران: نشر علم. رضوی ع؛ نعمتی‌فر ن ؛ موسوی ح .1397. بررسی رابطه سواد رسانه‌ای و تهاجم فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی. فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی. 6 (2)، 152-178. زردشتیان ش؛ عباسی ه و خانمرادی س. 1396. اثر سواد رسانه‌ای بر قابلیت‌های کارآفرینی با نقش میانجی سواد اطلاعاتی در دانشجویان علوم ورزشی. فصلنامه مدیریت ارتباطات در رسانه‌های ورزشی. 5 (18)، 41-54. سلطانی ف . 1400. بررسی میزان آگاهی معلمان دوره اول ابتدایی منطقه 18 تهران از ابزار و امکانات آموزش مجازی. پایان نامه کارشناسی ارشد، پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان. شجاعی ر و بنائی خ. 1395. رابطه بين فرهنگ سازمانی با بکارگيری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش شهر بهبهان. فصلنامه رویکردهای نوین در روانشناسی. 1 (1)، 9-20. صفاریان س؛ عالی پور ع و عظیمی آ. 1394. رابطه سواد فناوري اطلاعات با تفکر انتقادي دانشجویان. فصلنامه فناوري اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 5 (4)، 5-18. فلسفی غ .1393. بررسي رابطه سواد رسانه اي با سبك زندگي (موردمطالعه): نوجوانان 15 تا 18 ساله دبيرستاني منطقه شش تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شرق. قیومی ع؛ پور جعفر س و شعله ور ش. 1393. رابطه بین فرهنگ سازمانی و به کارگیري فناوري هاي نوین ارتباطی با مورد کاوي در معاونت صداي جمهوري اسلامی ایران (رادیو). فصلنامه مطالعات رسانه‌ای، 9 (25)، 41-50. گرشاسبی م؛ ساعی ا و بیگدلی ل. 1395. بررسی رابطة فرهنگ سازمانی با مدیریت تغییر در ادارات دولتی شهر کرج. فصلنامه پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزشی. 9 (95)، 127-147. Erdem, Cahit & Oruc, Eylem & Atar, Cihat & Bagcı, Hakkı. (2022). The mediating effect of digital literacy in the relationship between media literacy and digital citizenship. Education and Information Technologies. 28. 10.1007/s10639-022-11354-4. Pradana, Mahir., Silvianita, Anita., Syarifuddin, Syarifuddin & Renaldi. (2022). The Implication of Digital Organisational Culture on Firm Performance. Frontiers in Psychology, Volume 13, 1-7. TAMER, Gulay. (2019). THE EFFECTS OF ORGANIZATIONAL CULTURE ON THE RELATIONSHIP OF ORGANIZATIONAL LEARNING AND INNOVATION. International EUropean Journal of Managerial Research, 3 (4), 27-44. Tolsby, J. (2017). Effects of organizational culture on a large-scale IT introduction effort: a case study of the Norwegian army's EDBLF project. European Journal of Information Systems, 7 (2).
تعداد بازدید از مقاله : 334
تعداد دانلود فایل : 150

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید