فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 1 , پیاپی 9, پاییز 1401  



نویسندگان :
مهری مصور1، علیرضا خرازی2،
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات، گروه علوم ارتباطات، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ایران1، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، استادیار و عضو هیأت علمی گروه علوم ارتباطات، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ایران(مسئول)2
تعداد صفحات : 24-3
چکیده :

در کشور ما همانند دیگر نقاط جهان، پیوند دو حوزه مهم رسانه و ورزش موجب شده تا حوزه ورزش مخاطبان بسیاری داشته باشد و همین فراوانی مخاطب، رسانه ورزش را به حوزه پراهمیتی تبدیل کرده است، تا جایی که علاوه بر روزنامه‌ها و سایت‌های تخصصی ورزش، تمام رسانه‌ها بخش مجزایی را برای پوشش اخبار و رویدادهای ورزشی اختصاص داده اند؛ همچنان که در رسانه های اصفهان نیز عمده اخبار ورزشی به باشگاه سپاهان و تیم های زیر مجموعه آن اختصاص دارد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف «بررسی پوشش خبری باشگاه سپاهان در رسانه‌های اصفهان (مطالعه موردی روزنامه اصفهان زیبا و خبرگزاری ایمنا)» با هدف شناسایی تفاوت معناداری پوشش خبری باشگاه سپاهان بین روزنامه اصفهان زیبا و خبرگزاری ایمنا انجام شد. این تحقیق به روش تحلیل محتوا و شیوه نمونه گیری آن از نوع احتمالی و بصورت تصادفی ساده و شیوه گرد آوری اطلاعات نیز از طریق پرسشنامه معکوس بوده و جامعه آماری این پژوهش نیز شامل مطالب منتشر شده از باشگاه سپاهان (خبر، یادداشت، گزارش، مصاحبه و تحلیل و تفسیر) در نیمه نخست سال 1401در دو رسانه روزنامه اصفهان زیبا و خبرگزاری ایمنا بود. نتایج تحقیق مبین آن بود بین مقوله‌های قالب‌ خبری، نوع تیتر و ارزش‌های خبری، تفاوت معناداری در پوشش خبری اخبار باشگاه سپاهان در دو رسانه مورد مطالعه وجود داشت و بین عناصر خبری تفاوت معناداری در پوشش خبری اخبار باشگاه سپاهان در این دو رسانه مشاهده نشد.



چکیده انگلیسی :

In our country, like anywhere else throughout the world, the connection between two important areas of “media” and “sports” has led to the popularity of sports among the audiences, and this abundance of the target audience has turned sports media into highly remarkable area in a way that in addition to newspapers and specialized sports websites, all the media have allotted a separate space for covering sport-related news and events; as in media of Isfahan, sports news is dedicated to Sepahan club and sports teams affiliated to it. In this regard, the present study was conducted with the aim of "investigating the news coverage of Sepahan Club in Isfahan media (a case study of Isfahan Ziba newspaper and Imna news agency)" with the aim of identifying the significant difference in the news coverage of Sepahan Club between Isfahan Ziba newspaper and Imna news agency. This research was carried out in “content analysis” method and its sampling method was simple and random and the method of data collection was also through a reverse questionnaire and the statistical population of this research also included published materials from the Sepahan club (news, notes, reports, interviews, interpretation and commentary) within the first half of 1401 in two media outlets, Isfahan Ziba newspaper and Imna news agency. The results of the research indicated that there was a significant difference between the categories of news format, headline type and news values, and no significant difference was observed between the news elements in the news coverage of Sepahan Club in the two studied media.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : باشگاه سپاهان، روزنامه اصفهان زیبا، خبرگزاری ایمنا، تحلیل محتوا
کلمات کلیدی انگلیسی: Sepahan club, ziba Isfahan newspaper, content analysis, Imna news agency
مراجع :
آسا برگر، آرتور ( 1383 ) روش هاي تحلیل رسانه ها، ترجمه پرویز اجلالی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه امامی، مینا، مینا، ملایی. (1392) تحلیل محتوای اخبار ورزشی مطالعه موردی شبکه سوم سیما، فصلنامه مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی بدیعی، نعیم و قندی، حسین. (1400) روزنامه نگاری نوین، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، چاپ سیزدهم بروجردي علوي، مهدخت. (1381 ) تحلیل پیام هاي رسانه اي، کاربرد تحلیل محتواي کمی در تحقیق، نشرسروش دوستدار، مطلب. (1400) قانون مطبوعات، انتشارات مجد، چاپ دوازدهم رایف، دانیل(1381) تحلیل پیام رسانه ای، ترجمه مهدخت بروجردی، انتشارات سروش شاهمرادی، مجتبی (1369) کتاب تجربه، روزنامه اصفهان زیبا شومیکر، پاملا. (1392) دروازه بانی خبر، ترجمه حسین افخمی، نشر نی قاسمی، حمید. ( 1398) فعالیت رسانه ای در ورزش، انتشارات بامداد کتاب عباسی، حجت الله. (1382) دروازه‌بانی خبر در تلویزیون، ماهنامه افق (ماهنامه تخصصی آموزش معاونت سیاسی)، سال چهارم علی‌آبادی، گیتا، اسدی عباس (1383) شناسنامه خبرگزاری‌های جهان، انتشارات طبع و نشر کریپندورف، کلوس. (1378 ) تحلیل محتوا، ترجمه هوشنگ نایب، تهران، انتشارات روش مصور، مهری. (1401) بیست و یک روایت از ورزش اصفهان، انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان، چاپ اول مصور، مهری. ( 1399) هزار خان دهکده المپیک،تاریخ بازدید: آبان 1401، قابل مشاهده در آدرس صفحه https://esfziba.com/ Torrijos Rojas, Luis José, and Simoes Mello Matheus. 2021. Football Misinformation Matrix: A Comparative Study of 2020 Winter Transfer News in Four European Sports Media Outlets. Journalism and Media
تعداد بازدید از مقاله : 403
تعداد دانلود فایل : 220

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید