Information Techniques
درجوامع امروزي دسترسي به اطلاعات واقعي و بدون تغيير، جزء نيازهاي غريزي و اثبات شده هر شهروند بوده كه با حجمه اي از رسانه هاي نوين ارتباطي اين اطلاعات دستخوش تغيير و دگرگوني مي شود. هرشخص جهت دسترسي به اطلاعات بايد فنون آن را بداند كه در مواجهه با پيام هاي مختلف به سوالات مطرح شده رسانه اي پاسخ دهد كه چه كسي اين پيام را توليد كرده است؟ هدف از ساخت اين پيام چيست؟ اين پيام براي چه فرهنگي ساخته شده است؟ از چه قالب و فنوني براي توجه مخاطب استفاده شده است؟ گيرندگان اين پيام چه اشخاصي هستند؟ يعني در چه شرايط سني، تحصيلي، مذهبي هستند؟ از طرف ديگر اكثر توليد كنندگان پيامها براي رسيدن به اهداف خود دست به هر ترفندي مي زنند كه مخاطبان بيشتري را جذب پيام هاي خود نمايند، اين ترفندها در تصاوير، متن ها و فيلم ها به چشم مي خورد. با توجه به مطالب ذكر شده هر شخص در مواجهه با پيامها بايد به اينگونه سوالات پاسخ دهد و با ترفندهاي متعدد رسانه اي آشنايي داشته باشد تا مورد اثابت پيام هاي كاذب قرار نگيرد كه ذهن و وقت خود را تا رسيدن اطلاعات صحيح درگير خود نمايد و يا با انتشار آن، باعث ترويج شايعات و اطلاعات كذب نباشد. نوشته پيش رو ابتدا به تعاريفي همچون؛ رسانه، انواع رسانه، كاركرد رسانه ها، دروازه بانان رسانه ها و تشريح سرمايه داران رسانه ها مي پردازد و در آخر نحوه مواجهه با پيام ها را در قالب سواد اطلاعاتي در اختيار خواننده قرار مي دهد. اميدوارم توانسته باشم حق مطلب را در اين عرصه ادا كرده باشم و براي مخاطبان عزيز ارزش علمي و تخصصي داشته باشد.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1