فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 2 , پیاپی 6, زمستان 1400

Public Relations in Crisis: The Impact of The Corona Virus on the Position of Public Relations




نویسندگان :
یحیی احمدی1، مسعود کریم خانی2،
کارشناس روابط عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان(مسئول)1، کارشناس روابط بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی همدان2
تعداد صفحات : 74-67
چکیده :

در گذشته عناوین عصر حجر، دوره رنسانس و قرون‌وسطی باهدف نشان دادن «تغییرات اجتماعی چشمگیر» انتخاب شده‌اند و امروزه همه‌گیری جهانی کرونا خط تقسیمی منظم برای نام‌گذاری دوره «پیش از کرونا» و «پساکرونا» ایجاد کرده است. کرونا اصولی را که ما بدیهی می‌انگاشتیم تغییر داده است. موفقیت و توانایی شروع مجدد فرآیندها در دوران همه‌گیری کرونا، منوط به شیوه‌های عملیاتی بازتعریف شده و نگرانی واقعی برای سلامت مردم و جامعه است. شرایط فعلی نه‌تنها به‌صورت عام کسب‌وکارها و سازمان‌ها را تغییر داد بلکه به‌صورت خاص انقلابی در حوزه روابط عمومی ایجاد کرد. شرایط دستیابی به موفقیت در این دوران، بسیار متفاوت از گذشته است، در این دوره جدید، «اعتماد» نقش مهمی را ایفا می‌کند. با از بین رفتن روش‌های رایج بازاریابی و ارتباطی، تفکرات جدیدی برای نحوه ارتباط با مشتریان و مخاطبان شکل گرفت؛ مردم دیگر تمایلی برای بازگشت به وضعیت قبل ندارند بلکه به دنبال روش‌ها و فناوری‌های جدیدی برای برقراری ارتباط با یکدیگر هستند؛ شتاب گرفتن تمایل و حضور مردم در فضای مجازی و برگزاری جلسات در قالب وبینارها، گواهی بر این موضوع است. با پیدایش «متاورس» و ادغام دنیای مادی و مجازی و فرصت‌هایی که با خود به همراه دارد نمی‌توان انتظار بازگشت به شرایط قبل را داشت. دنیایی مجازی که در آن مردم می‌توانند کارهای روزمره و اداری خود را انجام دهند، بازی کنند و حتی با یکدیگر معاشرت داشته باشند. این شرایط، فرصتی را برای درخشش روابط عمومی‌ها فراهم می‌کند که با موقعیت‌یابی متفکرانه، بالاخره به نقش اصلی که همیشه آرزویش را داشته‌اند قدم بگذارند.



چکیده انگلیسی :

In the past, Stone Age, Renaissance, and medieval titles were chosen to represent "seismic social changes," and today global pandemic has given us a neat dividing line, giving us ‘Before COVID-19’ and ‘After COVID-19’ eras. Corona has changed the principles we have assumed. The success and resilience of processes during the corona epidemic depends on redefined operational practices and a real concern for the health of the people and society. The current situation has not only changed businesses and organizations in general but also revolutionized public relations in particular. The conditions for success in this era are very different from the past, in this new era, "trust" plays an important role. With the disappearance of common marketing and communication methods, new ideas for how to communicate with customers and audiences were formed; People are no longer willing to go back to the way they were before, but are looking for new ways and technologies to communicate with each other; Accelerating the desire and presence of people in cyberspace and holding meetings in the form of webinars is a testament to this. With the emergence of "Metaverse" and the integration of the material and virtual worlds and the opportunities that come with it, one can’t expect a return to the previous conditions. A virtual world where people can do their daily chores, play games, and even socialize with each other. These conditions provide an opportunity for public relations to shine, and with thoughtful positioning, to finally step into the main role they have always dreamed of.



موضوع : روابط عمومی
کلمات کلیدی : روابط عمومی، بحران، کرونا، متاورس، اعتماد، موفقیت
کلمات کلیدی انگلیسی: Relations, Crisis, COVID-19, Metaverse, Trust, Success
مراجع :
کریم خانی، مسعود، یحیی احمدی، و سعید عبدالملکی(1400) رمزگشایی از دنیای رمزارزها. تهران،موسسه آموزشی تالیفی ارشدان. استادی، یلدا(1399) بررسی میزان تأثیر فناوری اطلاعات در مواجهه با بحران کرونا ویروس. پنجمین همایش بین المللی مهندسی برق، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات. همدان. قابل مشاهده در : https://civilica.com/doc/1158493 حسن زاده، محمود(1396) رسانه ها و روابط عمومی در مدیریت بحران. چهارمین کنفرانس جامع مدیریت بحران و HSE. قابل مشاهده در: https://civilica.com/doc/696952 شیربیگی، محمد(1399) حکمرانی خوب رسانه ای در مدیریت بحران. پنجمین کرسی آزاد اندیشی پدافند رسانه ای و بیست و پنجمین نشست تخصصی اقتصاد و رسانه. دماوند. قابل مشاهده در: https://civilica.com/doc/1136958 قویدل، معصومه. 1399. بررسی تاثیر رسانه های اجتماعی در مدیریت بحران با رویکرد مطالعه انفورماتیک بحران. بیست و یکمین سمینار بین المللی ضدبازاریابی. قابل مشاهده در: https://civilica.com/doc/1265252 نظری فر، شیوا (1399) بررسی نقش جامعه شناسی رسانه ها در مدیریت بحران حادثه ها. سومین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی. همدان. قابل مشاهده در: https://civilica.com/doc/1227891 احمدی، یحیی، و مسعود کریم خانی(1400) سواد انتخاباتی و تاثیرات آن بر انتخاب های مردم. سومین کنفرانس بین المللی و چهارمین کنفرانس ملی حقوق و علوم سیاسی. تهران. قابل مشاهده در: https://civilica.com/doc/1374501 وکیلی پور، مهدی، و حامی ایمان پناه (1400) نقش و کاربرد اینترنت اشیاء در مدیریت بحران. هفتمین کنفرانس بین المللی علوم مدیریت و حسابداری. تهران. قابل مشاهده در: https://civilica.com/doc/1257712 یاری فر، مهدی، و احمد باصری(1395) نقش روابط عمومی دیجیتال در مدیریت بحران. فصلنامه مدیریت بحران و وضعیت های اضطراری. دوره5. شماره28. Ketia M. Jeune. 2021. 3 strategies PR pros can use with the rise of the metaverse. Available: https://www.prdaily.com/3-strategies-pr-pros-can-use-with- the-rise-of-the-metaverse/ Mahler, Sjors. (2021). Ten reasons why PR became more important during COVID-19. Available: https://www.pr.co/blog/ten-reasons-pr-became-more-important-during-covid-19
تعداد بازدید از مقاله : 284
تعداد دانلود فایل : 240

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید