فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 3 , پیاپی 7, بهار 1401

The Role and Responsibility of Mass Media in the Management of Corona Disease




نویسندگان :
علی انوار1، محمد سلطانی فر2، مریم آقازاده3،
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل1، عضو هیات علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات(مسئول)2، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل3
تعداد صفحات : 7-20
چکیده :

رسانه‌هاي ارتباطی ضمن افزایش انعطاف پذیري افراد، سطح قابلیت انطباق آنها را با موقعیت‌هاي جدید افزایش می دهد و باعث کاهش پای‌بندي افراد به سنتهاي معارض با جامعه مدرن و گرایش جامعه از کنش عرفی به کنش خردگرایانه می شود و اسباب بسط و گسترش دموکراسی، حوزه عمومی و جامعه مدنی را فراهم می‌سازد. ویروس کرونا شرایطی را به وجود آورده است که فاصله با انسان‌ها، فاصله با طبیعت و فاصله بـا اشیا به الزامی اجتماعی تبدیل شده و ارتباطات در فضای واقعی یا به تعبیری فضای فیزیکی- طبیعی دارای اختلال و مشکل شده است. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی انجام گرفته است و در صدد پاسخگویی به این سوال بود که فضای شکل گرفته پس از کرونا در شبکه‌های اجتماعی کدام خصوصیات تکنولوژیهای ارتباطی را برجسته نموده و ضعف رسانه‌های ما در برخورد با کرونا ناشی از عدم شناخت ما در کدام یک از این خصوصیات است. در این تحقیق ابتـدا بـه ابعـاد زمینه‌ای حین کرونا و پساکرونا به لحاظ اجتماعی پرداخته شد. سپس نیازها، باید و نبایدها، وظایف دانشگاه ها و مراکز علمی، وظایف دولتها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در پایان مسئولیت رسانه‌ها در راستای مقابله با همه‌گیری این ویروس تبیین شد. در این راستا می‌توان ادعا کرد که فضای شکل گرفته پس از کرونا در شبکه های اجتماعی خصوصیت تعاملی بودن و جمع زدایی‌ رسانه را کاملاً نمایان کرده است.



چکیده انگلیسی :

Communication media, while increasing the flexibility of individuals, increases the level of their adaptability to new situations and reduces the adherence of individuals to traditions opposed to modern society and the tendency of society from conventional to rational action, and the expansion of democracy, the public sphere. And provides civil society. The corona virus has created a situation in which distance from humans, distance from nature, and distance from objects have become a social imperative, and communication in real space, or in other words, physical-natural space, has been disrupted. This research has been done using descriptive and analytical methods. And it sought to answer the question of which communication technology features the post-Corona space on social media highlighted, and the weakness of our media in dealing with the Corona due to our lack of knowledge of which of these features. In this study, first, the dimensions of the background during the corona and post-corona were dealt with socially. Then the needs, do's and don'ts, the duties of universities and scientific centers, the duties of governments were discussed. Finally, the responsibility of the media to deal with the epidemic of the virus was explained. In this regard, it can be claimed that the atmosphere formed after Corona in social networks has fully shown the interactive nature and media aggregation. Therefore, if these social networks serve the correct and timely information to the people in a coordinated and integrated manner, the biggest role to control the spread of the corona virus and reduce its potential damage.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : رسانه، ارتباطات، کرونا، شبکه‌های اجتماعی
کلمات کلیدی انگلیسی: Media, Communications, Corona, Social Networks
مراجع :
اسلامی, روح اله. (1393). تکنولوژی اطلاعات و سیاست به مثابه متون متحول برای سیاست گذاری. سیاست‌های راهبردی و کلان, (شماره 6), 129-156. بابایی، محمود و فهیمی‌‌فر، سپیده. (1392). ویژگی‌های رسانه‌‌های نوین و الگوهای ارتباطی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24(4). پنابادي، اعظم. (1375). تلویزیون ماهوارهاي و اثرات آن بر فرد و جامعه، پایاننامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران. ری اکسفورد و ریچارد هاگینز. (1387). رسانه های جدید و سیاست، ترجمه: بابک دربیکی، نشر:پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. عاملی، سعيد رضا .(1383). دوجهانی‌شدن‌ها و آیندۀ جهان، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره ۶۹: ۲۸-۱۵. عـاملی، سعيد رضا. (1391). مقدمه‌ای در باب دوفضایی شدن محتـوا و مفاهیم: مسائل کلیدی محتـوای مجازی، در: محتوای ملی در فضای مجازی، تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. کاستلز، ایمانوئل. (1380). عصر اطلاعات، ترجمه علیقلیان ،جلد 1 و 2، تهران: طرح نو. کاستلز، مانوئل. (1380). عصر اطلاعات، قدرت هویت، ترجمه حسن چاووشیان، تهران: طرح نو. مک کوئیل، دنیس. (1382). درآمدي بر نظریه هاي ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: نشر مرکز. وبستر، فرانک. (1380). نظریه هاي جامعه اطلاعاتی، ترجمه اسماعیل قدیمی، تهران: قصیده‌سرا. میرزائی، حسین. (۱۳۹۹). ضرورت مدیریت اجتماعی بحران کرونا، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
تعداد بازدید از مقاله : 404
تعداد دانلود فایل : 155

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید