فصلنامه جامعه شناسی ارتباطات اجتماعی
Sociology of Social Communication Journal

:: مقاله مرتبط با : شماره 5 , پیاپی 20، تابستان 1404  

The Effect of Social Media on Employees Job Performance by Considering the Intermediary Role of Social Capital: A Case Study of the Employees of Shahid Montazeri Power Generation Management Co. in the City of Isfahan




نویسندگان :
ریحانه بیدرام1، مسعود براتی2، مهدی فلاح پور3،
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران1، استادیار، گروه مدیریت، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران(مسئول)2، کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران3
تعداد صفحات : 73-43
چکیده :

با رشد و پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر، گسترش و تغییر چهره رسانه‌های اجتماعی موجب محبوبیت این ابزارهای مبتنی بر اینترنت شده است. امروزه رسانه‌های اجتماعی نقش‌های مختلفی را در ابعاد زندگی فردی، اجتماعی و شغلی افراد بازی می‌کند. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان با در نظر گرفتن نقش سرمایه اجتماعی می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش میدانی پرسش‌نامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش 600 نفر از کارکنان رسمی شرکت مدیریت تولید برق شهید منتظری اصفهان است که با توجه به جدول مورگان، نمونه آماری 234 نفر می‌باشد. همچنین نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام گرفته است. روایی محتوای پرسش‌نامه توسط سه نفر از اساتید تایید شده و پایایی پرسش‌نامه با روش آلفای کرونباخ محاسبه شده است. به منظور بررسی پایایی شاخص‌ها از ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آمار توصیفی، و آمار استنباطی یعنی روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار اِس.پی.اِس.اِس و اسمارت پی.اِل.اِس استفاده شده است. این پژوهش شامل یک فرضیه اصلی و چهارده فرضیه فرعی می‌باشد. بر اساس یافته‌های پژوهش، فرضیه اصلی پژوهش یعنی تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان با در نظر گرفتن نقش میانجی سرمایه اجتماعی، رد شد و فرضیه‌های فرعی پژوهش شامل تاثیر استفاده شناختی از رسانه‌های اجتماعی بر تعداد روابط ابزاری، تاثیر استفاده شناختی از رسانه‌های اجتماعی بر سرمایه اجتماعی ارتباطی، تاثیر تعداد روابط ابزاری بر عملکرد زمینه‌ای، تاثیر سرمایه اجتماعی ارتباطی بر عملکرد وظیفه‌ای و تاثیر سرمایه اجتماعی ارتباطی بر عملکرد زمینه‌ای تایید شدند.



چکیده انگلیسی :

With the growth and advancement of technology in recent years, the expansion and transformation of information through social media have been the source of the popularity of these Internet-based media. Today, social media play different roles in the individual, social, and occupational life. The present study aims to examine the effect of social media on employees job performance by considering the role of social capital. This research is a descriptive and correlational one. To collect data, the field investigation questionnaire was used. The research population is 600 employees of Shahid Montazeri Power Generation Management Co. in the city of Isfahan, Iran, and, based on Morgan Table, the sample is 234 people. Sampling was done with simple random sampling. The content validity of the questionnaire was confirmed by three professors and reliability of the questionnaire was calculated by Cronbach's alpha method. To verify the reliability of the indexes, factor loadings coefficients, Cronbach's alpha, and combined reliability have been used. To analyze the data, descriptive statistics and inferential statistics tests, that is structural equation and SPSS and Smart PLS, are used. This research consists of a main hypothesis and fourteen sub-hypotheses. Given the findings, the main hypothesis of the research, wich is the effect of social media on employees job performance, was rejected as the intermediary role of social capital was considered and the research sub-hypotheses, including the effect of cognitive use of social media on the number of instrumental ties, the effect of cognitive use of social media on relational social capital, the effect of the number of instrumental ties on the contextual performance, the effect of relational social capital on the task performance and the effect of relational social capital on contextual performance were confirmed.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : رسانه‌های اجتماعی، سرمایه اجتماعی، عملکرد شغلی کارکنان، عملکرد وظیفه‌ای، عملکرد زمینه‌ای
کلمات کلیدی انگلیسی: Social Media, Social Capital, Employees Job Performance, Contextual Performance, Task Performance
مراجع :
Ali-Hassan, H., Nevo, D., & Wade, M. (2015). Linking dimensions of social media use to job performance: The role of social capital. The Journal of Strategic Information Systems, 24(2), 65-89. Cao, Q., Chen, C.-F., Hu, H.-L., & Hsiao, Y.-C. (2025). Social Capital and Job Performance: A Moderated Mediation Model of Organizational Citizenship Behaviors and Psychological Capital. Behavioral Sciences, 15(6), 714. Cetinkaya, A. S., & Rashid, M. (2018). The effect of social media on employees’ job performance: The mediating role of organizational structure. Journal of Organizational Psychology, 18(4), 94–116. Clausen, T., Meng, A., & Borg, V. (2019). Does Social Capital in the Workplace Predict Job Performance, Work Engagement, and Psychological Well-Being? A Prospective Analysis. Journal of occupational and environmental medicine, 61(10), 800–805. Dantas, R. M., Aftab, H., Aslam, S., Majeed, M. U., Correia, A. B., Qureshi, H. A., & Lucas, J. L. (2022). Empirical investigation of work-related social media usage and social-related social media usage on employees’ work performance. Behavioral Sciences, 12(8), 297.‏ Jääskeläinen, A., Korhonen, T., & Amiri, S. (2023). Social capital as a facilitator of successful buyer-supplier performance management. Journal of Purchasing and Supply Management, 29(2), 100804.‏ Kumar, S., Sohbaty, Z., Jain, R., Shafi, I., & Rupeika-Apoga, R. (2024). Does Social Media Enhance Job Performance? Examining Internal Communication and Teamwork as Mediating Mechanisms. Big Data and Cognitive Computing, 8(10), 124.‏ Lyu, C., Peng, C., Yang, H., Li, H., & Gu, X. (2022). Social capital and innovation performance of digital firms: Serial mediation effect of cross-border knowledge search and absorptive capacity. Journal of Innovation & Knowledge, 7(2), 100187.‏ Marciano, L., Lin, J., Sato, T., Saboor, S., & Viswanath, K. (2024). Does social media use make us happy? A meta-analysis on social media and positive well-being outcomes. SSM-Mental Health, 6, 100331.‏ Medan, R. B., & Yusuf, F. A. (2024). The Influence Of The Use Of Social Media In The Workplace On Employee Performance By Considering The Mediation Role Of Social Capital And Knowledge Transfer. Cendekia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 18(1), 25-44.‏ Ndung'u, J., Vertinsky, I., & Onyango, J. (2023). The relationship between social media use, social media types, and job performance amongst faculty in Kenya private universities. Heliyon, 9(12).‏ Pitafi, A. H., & Xie, W. (2024). Exploring how enterprise social media usage affects employee creativity: based on self-determination theory. Heliyon, 10(5).‏ Poecze, F., & Strauss, C. (2020). Social capital on social media—concepts, measurement techniques and trends in operationalization. Information, 11(11), 515.‏ Poecze, F., & Strauss, C. (2020). Social Capital on Social Media—Concepts, Measurement Techniques and Trends in Operationalization. Information, 11(11), 515. Rasheed, M. I., Pitafi, A. H., Mishra, S., & Chotia, V. (2023). When and how ESM affects creativity: the role of communication visibility and employee agility in a cross-cultural setting. Technological Forecasting and Social Change, 194, 122717.‏ Sánchez-García, E., Marco-Lajara, B., Martínez-Falcó, J., & Poveda-Pareja, E. (2023). Cognitive social capital for knowledge absorption in specialized environments: The path to innovation. Heliyon, 9(3).‏ Shang, R. A., & Sun, Y. (2021). So little time for so many ties: fit between the social capital embedded in enterprise social media and individual learning requirements. Computers in Human Behavior, 120, 106615.‏ Sun, Y., Wu, L., & Jeyaraj, A. (2022). Moderating role of enterprise social media use in work engagement. Information Processing & Management, 59(1), 102793.‏ Talwar, S., Luqman, A., Kaur, P., Srivastava, P., & Mishra, S. (2023). How social networking ties mediate the associations between enterprise social media affordances and employee agility?. Technological Forecasting and Social Change, 195, 122759.‏ Turulja, L., Delalić, E., & Bajgoric, N. (2022). Social Media at the Workplace. International Journal of E-Services and Mobile Applications, 14(1).‏ Wang, Q., Hong, S., Pitafi, A. H., & Hangeldiyeva, N. (2024). The dark side of enterprise social media and employee digital creativity: communication visibility perspective. Heliyon, 10(18).‏ Wider, W., Fauzi, M. A., Kasim, N. M., Yusuf, M. F., Harun, S. A., Azira, S. Q., ... & Hossain, S. F. A. (2025). The impact of online social capital on innovative job performance: mediated by work engagement. Discover Sustainability, 6(1), 464.‏ Xu, Q., Hou, Z., Zhang, C., Yu, F., Guan, J., & Liu, X. (2022). Human capital, social capital, psychological capital, and job performance: Based on fuzzy-set qualitative comparative analysis. Frontiers in psychology, 13, 938875. Yang, C. L., & Hwang, M. (2014). Personality traits and simultaneous reciprocal influences between job performance and job satisfaction. Chinese Management Studies, 8(1), 6-26. Zahmat Doost, E., & Zhang, W. (2024). The effect of social media use on job performance with moderating effects of Cyberloafing and job complexity. Information Technology & People, 37(4), 1775-1801.‏ Zhou, S., & Yin, J. (2025). Enterprise social media in contemporary workplaces: A computational literature review. Frontiers in Communication, 10, 1616365.‏
تعداد بازدید از مقاله : 2
تعداد دانلود فایل : 1

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره پنجم (1403-1404) دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید