فصلنامه جامعه شناسی ارتباطات اجتماعی
Sociology of Social Communication Journal

:: مقاله مرتبط با : شماره 3 , پیاپی 19، بهار 1404  

Qualitative Content Analysis of Media-Driven Advertising Strategies: A Personal Branding Management Perspective




نویسندگان :
فاطمه حق نژاد1، رسول عسگرپور2، احمدرضا شکرچی زاده3، رضا ابراهیم زاده دستجردی4، شیوا صمصام شریعت5، محمدحسین آرمان6،
دانشجوی دکتری ﮔﺮوه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران1، استادیار گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران(مسئول)2، استادیار گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران3، استادیار گروه مدیریت، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران4، استادیارگروه سم شناسی بالینی، مرکز تحقیقات سم شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران5، استاديار، گروه مديريت، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامي، مباركه، ايران6
تعداد صفحات : 72-56
چکیده :

در عصر رسانه‌های دیجیتال مرز بین زندگی شخصی و حرفه‌ای بیش از پیش محو گردیده است؛ و اشخاص ناگزیرند هویت خویش را به صورتی بازنمایی کنند که نه تنها ارزش‌ها و باورهایشان را بازتاب دهد بلکه برای مخاطب هم قابل اعتماد و جذاب به نظر آید. این تحقیق با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوا ساختارهای رسانه‌ای، روایی، و مدیریتی در تبلیغات برند شخصی را بررسی کرده و محورهای اصلی در موفقیت برند شخصی را شناسایی نموده که شامل: اصالت پیام، انتخاب رسانه مناسب و مدیریت پویا است. یافته‌ها نشان داد تطابق پیام‌های تبلیغاتی با شخصیت واقعی فرد گزینش زبان انسانی بهره‌مندی از برخورد مخاطب نقشه تعیین کننده‌ای در ایجاد اعتماد تعامل نیز پایداری برند شخصی ایفا می‌کند. این پژوهش به تبیین چهارچوب علمی و کاربردی برای تبلیغات هویت محور پرداخته است و به افراد کمک می‌کند تا هویت حرفه‌ای خود را به شیوه‌ای استراتژیک و منسجم مدیریت نمایند.



چکیده انگلیسی :

In the digital media era, the boundaries between personal and professional life have become increasingly blurred, compelling individuals to present their identity in ways that not only reflect their values and beliefs but also appear trustworthy and appealing to their audience. This study employs qualitative content analysis to examine the media, narrative, and managerial structures within personal branding advertising and identifies key factors contributing to the success of a personal brand: message authenticity, appropriate media selection, and dynamic management. The findings reveal that aligning promotional messages with an individual’s true personality, using human-centered language, and fostering meaningful audience engagement play a decisive role in building trust and sustaining a personal brand. This research aims to provide a scientific and practical framework for identity-driven advertising, helping individuals strategically and coherently manage their professional identity.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : برند شخصی، رسانه، تحلیل محتوا، تبلیغات، بازاریابی
کلمات کلیدی انگلیسی: Personal Branding, Media, Content Analysis, Advertising, Marketing
مراجع :
Aldhamiri, A., Carlson, J., Vilches-Montero, S., Rahman, S. M., & Gudergan, S. P. (2024). What drives higher active customer engagement in luxury brands’ social media? Measurement and contingencies. Journal of Retailing and Consumer Services, 79, 103804. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2024.103804 Alon, I., Haidar, H., Haidar, A., & Guimón, J. (2025). The future of artificial intelligence: Insights from recent Delphi studies. Futures, 165, 103514. https://doi.org/10.1016/j.futures.2024.103514 Andonopoulos, V., Lee, J., & Mathies, C. (2023). Authentic isn't always best: When inauthentic social media influencers induce positive consumer purchase intention through inspiration. Journal of Retailing and Consumer Services, 75, 103521. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2023.103521 Andonopoulos, V., Lee, J., & Mathies, C. (2023). Authentic isn't always best: When inauthentic social media influencers induce positive consumer purchase intention through inspiration. Journal of Retailing and Consumer Services, 75, 103521. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2023.103521 Bell, B. T., Talbot, C. V., & Deighton-Smith, N. (2024). Following up on# fitspiration: A comparative content analysis and thematic analysis of social media content aiming to inspire fitness from 2014 and 2021. Psychology of Popular Media.‏ https://doi.org/10.1037/ppm0000523 Carrillo-Durán, M. V., Cabrera-Gala, R., & Sánchez-Baltasar, L. B. (2023). What is known about personal reputation? A systematic literature reviews. Heliyon, 9(5), e15680. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e15680 Folorunsho, S., Sanmori, M., & Suleiman, M. (2025). The role of formal social networks in mitigating age-related mental stress among older Nigerians living in poverty: Insights from social capital theory. Cambridge Prisms: Global Mental Health, 12, e56. https://doi.org/10.1017/gmh.2025.10012 Forwood, S. E. (2025). Solving the diet problem: meals as food choice heuristics for behaviour change. Current Opinion in Food Science, 64, 101317. https://doi.org/10.1016/j.cofs.2025.101317 Fradley, M. G., Wilcox, N., Frain, I., Rao, V. U., Carver, J., Guha, A., & Dent, S. (2023). Developing a Clinical Cardio-Oncology Program and the Building Blocks for Success: JACC: CardioOncology How To. JACC: CardioOncology, 5(5), 707-710, https://doi.org/10.1016/j.jaccao.2023.06.002 France, S. L., Davcik, N. S., & Kazandjian, B. J. (2025). Digital brand equity: The concept, antecedents, measurement, and future development. Journal of Business Research, 192, 115273. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115273 Hasanah, E. N., Koesrindartoto, D. P., Wiryono, S. K., & Angelica, A. E. (2025). Who deserves to be the finfluencer? Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 11(2), 100553. https://doi.org/10.1016/j.joitmc.2025.100553 Jiang, H., Mi, Z., & Xu, W. (2024). Online Medical Consultation Service–Oriented Recommendations: Systematic Review. Journal of Medical Internet Research, 26. https://doi.org/10.2196/46073 Jiang, J., Huhmann, B. A., & Liu, S. (2025). Brand influences on the relationship between livestream seller commissions and sales. Journal of Business Research, 196, 115431. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115431 Jones, S., Moorlock, E., & Dempsey, E. (2025). Under the influencer: Participatory culture and the rise of the viratoid. Journal of Business Research, 199, 115547. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115547 Jun, M., Han, J., Zhou, Z., & Eisingerich, A. B. (2023). When is celebrity endorsement effective? Exploring the role of celebrity endorsers in enhancing key brand associations. Journal of Business Research, 164, 113951. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.113951 Kantar, A., & Yalçın, İ. (2023). Masculinity and seeking psychological help: a review based on social identity theory. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 15(4), 677-686.‏ https://doi.org/10.18863/pgy.1227948 Kedem, A., & Neiger, M. (2024). Journalists’ ideological branding: bridging professional and personal branding on Twitter. Journalism Practice, 18(9), 2172-2190.‏ https://doi.org/10.1080/17512786.2024.2313141 Koivunen, K., Haanpää, M. A. A., & Saraniemi, S. (2025). “The emergence of cause-oriented influencers – conceptualizing de-influencing on TikTok”. Journal of Business Research, 197, 115463. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115463 Lee, A., & Chung, T.-L. D. (2025). With great power comes great responsibility: The antecedents and outcomes of social media influencers’ perceived social responsibility authenticity. Journal of Business Research, 192, 115300. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115300 Li, Y., Meg Lee, H. H., & Blasco-Arcas, L. (2025). Computer vision in branding: A conceptual framework and future research agenda. Journal of Business Research, 193, 115329. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115329 Mölders, M., Bock, L., Barrantes, E., & Zülch, H. (2025). Understanding finfluencers: Roles and strategic partnerships in retail investor engagement. Journal of Business Research, 198, 115462. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115462 Morshed, T. B., & Hernández-Lara, A. B. (2025). Exploring the role of female travel influencers: A network and thematic analysis. Social Sciences & Humanities Open, 11, 101583. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2025.101583 Nwabekee, U. S., Abdul-Azeez, O. Y., Agu, E. E., & Ijomah, T. I. (2024). Brand management and market expansion in emerging economies: A comparative analysis. International Journal of Management & Entrepreneurship Research, 6(9). https://doi.org/10.51594/ijmer.v6i9.1531 Pan, C., & Lu, W. (2025). The internal mechanism of ecological brand creation in the era of Internet of Things – an exploratory case study based on Haier. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, ahead-of-print (ahead-of-print). https://doi.org/10.1108/APJML-11-2024-1744 Sarasvuo, S., Rindell, A., & Kovalchuk, M. (2022). Toward a conceptual understanding of co-creation in branding. Journal of Business Research, 139, 543-563. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.09.051 Spörl-Wang, K., Krause, F., & Henkel, S. (2025). A life cycle framework of social media influencers and the influencer’ dilemma. Journal of Business Research, 199, 115459. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115459 Vázquez-Atochero, A., & Romero-Sanz, A. (2025). Philosophy of clothing. Fashion as a social vector: Unraveling the influence of digital times. Women's Studies International Forum, 109, 103063. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2025.103063 Wang, Q., Yiu Keung Lau, R., Xie, H., Liu, H., & Guo, X. (2024). Social Executives’ emotions and firm value: An empirical study enhanced by cognitive analytics. Journal of Business Research, 175, 114575. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2024.114575 Zheng, X., Miao, M., Zhang, L., & Huang, L. (2024). Standing out or fitting in? How perceived autonomy affects virtual influencer marketing outcomes. Journal of Business Research, 185, 114917. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2024.114917
تعداد بازدید از مقاله : 81
تعداد دانلود فایل : 16

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره پنجم (1403-1404) دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید