فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 4 , پياپي 16، تابستان 1403

The Role of Social Media in Human Resource Management




نویسندگان :
حسین ناصری1،
دانشجوی دکتری مديريت رسانه، گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ايران(مسئول)1
تعداد صفحات : 126-119
چکیده :

ظهور اینترنت و به تبع آن فن آوری شبکه های اجتماعی نقطه عطف تاریخ زندگی بشر در عصر حاضر می باشد. در این زمینه نقش و تأثیر رسانه‌های اجتماعی در استراتژی ها و شیوه های مدیریت منابع انسانی روز به روز در حال افزایش است. هدف اصلی این مطالعه پاسخ به این سوال اساسی است که رسانه های اجتماعی چگونه بر موفقیت و کارآیی مدیریت منابع انسانی در سازمان ها تاثیرگذار هستند؟ برای پاسخ به این سوال نقش رسانه های اجتماعی در مدیریت منابع انسانی در منابع مختلف عملی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که رسانه های اجتماعی در حوزه های ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات در سازمان ها تاثیرگذار بوده و با کارکردهای خود می توانند در جذب نیروی کار، توسعه و نگهداری کارکنان و ارتقاء رضایت شغلی آنها به ایفای نقش بپردازند. نتایج نشان داد که در عصر حاضر رسانه های اجتماعی تاثیر بسزایی در کارآیی و بهره وری بالاتر منابع انسانی دارند. به این معنی که هرچه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی افزایش یابد، دسترسی به اهداف سازمان در کوتاه ترین زمان ممکن و با کم ترین هزینه میسر می شود.



چکیده انگلیسی :

The emergence of the internet and subsequent proliferation of social media technologies represent a pivotal turning point in human history. This study examines the evolving role of social media in shaping human resource management (HRM) strategies and practices. Focusing on the question of how social media influences HRM effectiveness, the research analyzes its operational applications across communication, information dissemination, and organizational branding. Findings reveal that social media platforms enhance HRM functions through talent acquisition, employee retention, and job satisfaction improvement, thereby elevating organizational efficiency and productivity. The analysis underscores that increased social media utilization correlates with accelerated achievement of organizational objectives at reduced costs.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : رسانه های اجتماعی، مدیریت، منابع انسانی، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی
کلمات کلیدی انگلیسی: Social media, Human resource management, Internet, Communication networks, Organizational efficiency
مراجع :
گنجعلی خانی، علی و هادی همتیان.(1401) تأثیر شبکه های اجتماعی بر جهانی شدن مدیریت منابع انسانی. پژوهش های علوم مدیریت سال چهارم، شماره 10، بهار 1401: ۱۷۹ – ۱۷۴. Smith, John. (2023). Social Media and Human Resource Management. New York: McGraw-Hill Education. Johnson, Emily. (2024). The Role of Social Media in Enhancing Employee Engagement. Journal of Human Resource Management, 60(2), 45-67. 3 Brown, David. (2023). Opportunities and Challenges of Social Media in Human Resource Management. International Conference on Human Resource Management, London.  
تعداد بازدید از مقاله : 70
تعداد دانلود فایل : 33

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید