فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 4 , پياپي 16، تابستان 1403



نویسندگان :
سید فردین موسوی1، عباس زمانی2، رسول عسگرپور3،
دانش آموخته كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني- تجارت الکترونیکی،گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران1، استادیار گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران(مسئول)2، استادیار گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران3
تعداد صفحات : 108-89
چکیده :

بازاریابی ویروسی به عنوان یک روش نوآورانه و کارآمد برای افزایش دیدگاه و تعامل با برند شناخته شده است. با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی محبوب میان کاربران به دلیل ویژگی‌های منحصربه فرد خود یک محیط بسیار مناسب برای کمپین‌های بازاریابی ویروسی شده است. این مطالعه به بررسی نقش اینستاگرام و قابلیت‌های آن در بازاریابی ویروسی پرداخته است. در بررسی انجام شده چندین یافته کلیدی حاصل شد. نخست، ماهیت بصری اینستاگرام امکان تولید و اشتراک محتوای خلاقانه و جذاب را برای برندها فراهم می‌آورد که می‌تواند انگیزه اشتراک‌گذاری آن را در میان کاربران افزایش دهد. دوم، قابلیت‌هایی چون استوری‌ها با محدودیت زمانی 24 ساعته و امکانات تعاملی سبب ایحاد انگیزه اشتراک سریع و مشارکت در کاربران می‌شوند. همچنین هشتگ‌ها با قابلیت شاخص‌سازی محتوا، نقش مهمی در افزایش بازخورد کمپین‌ها دارند. سوم، قابلیت ریل‌ها با ارائه ویدیوهای کوتاه 15 تا 60 ثانیه‌ای که با الگوریتم ترجیحی اینستاگرام سازگاری دارند، پتانسیل جدیدی برای بازاریابی ویروسی ایجاد کرده‌اند. چهارم، همکاری با اینفلوئنسرها و حساب‌های محبوب، تولید مستمر محتوای جدید و خلاقانه از دیگر عوامل کلیدی برای موفقیت در بازاریابی ویروسی این پلتفرم شناخته شدند. یافته ها نشان داد به طور کلی اینستاگرام با قابلیت‌های یکپارچه خود، یک اکوسیستم بی‌نظیر برای راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی ویروسی مبتنی بر محتوای بصری، مشارکت کاربران و گسترش ویروسی محتوا را فراهم می‌کند که می‌تواند منجر به افزایش درگیری و وفاداری مخاطب ‌شود.



چکیده انگلیسی :

Viral marketing has emerged as an innovative and effective strategy to enhance brand visibility and engagement. With the rise of social media, Instagram has become a popular platform for viral marketing campaigns due to its unique features. This study examines Instagram’s capabilities in facilitating viral marketing efforts. Key findings reveal that Instagram’s visual-centric nature enables brands to produce and share creative, engaging content, fostering user-driven sharing. Features such as ephemeral Stories (24-hour time-limited posts) and interactive tools incentivize rapid sharing and participation. Hashtags, which index content, play a critical role in amplifying campaign reach. Additionally, Reels—short videos (15–60 seconds) optimized for Instagram’s algorithm—offer new opportunities for viral dissemination. Collaborations with influencers and popular accounts, alongside consistent production of novel content, are identified as pivotal factors for success. Overall, Instagram’s integrated features create an unparalleled ecosystem for launching viral marketing campaigns rooted in visual content, user engagement, and content diffusion, leading to heightened audience involvement and loyalty.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : اینستاگرام، بازاریابی، بازاریابی ویروسی، شبکه های اجتماعی، کمپین بازاریابی
کلمات کلیدی انگلیسی: Instagram, Marketing, Viral Marketing, Social Media, Marketing Campaign
مراجع :
جان نثار احمدی، هدی و غفاری، معصومه. (1386). بازاریابی ویروسی حرکت سلول به سلول. ماهنامه تدبیر، 18(183): 46. حاجی حیدری، نسترن؛ خانلری، امیر و ریحانی، حمیدرضا. (1396). شناسایی و تعیین اهمیت عوامل موثر بر بازاریابی ویروسی در حوزه نرم افزارهای کاربردی موبایل. مدیریت فناوری اطلاعات، 9(2): 252-237. دیواندری، علی و سعیدی، صبا. (1390). استراتژی بازاریابی ویروسی الکترونیکی: فرصت ها و چالش ها. کنفرانس فناوری اطلاعات و جهاد کشاورزی؛ کازرون: مجتمع آموزش عالی کازرون. علمی، بیژن و رمضانی، مجتبی. (1390). بررسی جامعه‌شناختی تاکتیک‌های موثر بر بازاریابی ویروسی و نقش آن بر رفتار خرید (مطالعه موردی فروشگاه زنجیره‌ای رفاه استان آذربایجان‌شرقی). مطالعات جامعه‌شناسی، 4(10): 125-137. Araujo, T., Neijens, P., & Vliegenthart, R. (2015). What motivates consumers to re-tweet brand content?: The impact of information, emotion, and traceability on pass-along behavior. Journal of Advertising Research, 55(3), 284-295. Bampo, M., Ewing, M. T., Mather, D. R., Stewart, D., & Wallace, M. (2008). The effects of the social structure of digital networks on viral marketing performance. Information Systems Research, 19(3), 273-290. Berger, J., & Milkman, K. L. (2012). What makes online content viral?. Journal of Marketing Research, 49(2), 192-205. Blystone, D. (2024, January 12). Instagram: What It Is, Its History, and How the Popular App Works. Investopedia. Chatterjee, P. (2001). Online reviews: do consumers use them?. Available from: http://www.montclair.edu/profilepages/media/1265/user/OnlineReviews.pdf Djafarova, E., & Rushworth, C. (2017). Exploring the credibility of online celebrities' Instagram profiles in influencing the purchase decisions of young female users. Computers in Human Behavior, 68, 1-7. Djafarova, E., & Trofimenko, O. (2019). Instafamous’–credibility and self-presentation of micro-celebrities on social media. Information, Communication & Society, 22(10), 1432-1446. Eckler, P., & Bolls, P. (2011). Spreading the virus: Emotional tone of viral advertising and its effect on forwarding intentions and attitudes. Journal of interactive advertising, 11(2), 1-11. Georgiadis, C. (2022). How Brands Can Use Instagram Stories To Magnetize Followers. Available from: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2022/05/20/how-brands-can-use-instagram-stories-to-magnetize-followers/?sh=3619af0e290b Geurin, A. N., & Burch, L. M. (2017). User-generated branding via social media: An examination of six running brands. Sport Management Review, 20(3), 273-284. Hinz, O., Skiera, B., Barrot, C., & Becker, J. U. (2011). Seeding strategies for viral marketing: An empirical comparison. Journal of marketing, 75(6), 55-71. Instagram. (2016, August 2). Instagram launches “Stories”. Instagram for Business. Retrieved from https://business.instagram.com/blog/instagram-stories-launches-today Instagram. (2020). Introducing Instagram Reels. Available from: https://about.instagram.com/blog/announcements/introducing-instagram-reels-announcement Instagram. (2021). Introducing Instagram Reels and Instagram Live Insights. Available from: https://business.instagram.com/blog/introducing-instagram-reels-and-live-insights-tools Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2011). Two hearts in three-quarter time: How to waltz the social media/viral marketing dance. Business Horizons, 54(3), 253-263. Kapoor, K. K., Tamilmani, K., Rana, N. P., Patil, P., Dwivedi, Y. K., & Nerur, S. (2018). Advances in social media research: Past, present and future. Information Systems Frontiers, 20, 531-558. Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., & Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business horizons, 54(3), 241-251. Mainwaring, S. (2018). What Nike's Kaepernick Ad Means for Your Brand. Available from: https://www.forbes.com/sites/simonmainwaring/2018/09/07/what-nikes-kaepernick-ad-means-for-your-brand/?sh=2f953462bc76 Mollen, A., & Wilson, H. (2010). Engagement, telepresence and interactivity in online consumer experience: Reconciling scholastic and managerial perspectives. Journal of Business Research, 63(9-10), 919-925. Ngai, E. W., Tao, S. S., & Moon, K. K. (2015). Social media research: Theories, constructs, and conceptual frameworks. International Journal of Information Management, 35(1), 33-44. Petrescu, M., & Korgaonkar, P. (2011). Viral advertising: Definitional review and synthesis. Journal of Internet Commerce, 10(3), 208-226. Phelps, J. E., Lewis, R., Mobilio, L., Perry, D., & Raman, N. (2004). Viral marketing or electronic word-of-mouth advertising: Examining consumer responses and motivations to pass along email. Journal of Advertising Research, 44(4), 333-348. Pittman, M., & Reich, B. (2016). Social media and loneliness: Why an Instagram picture may be worth more than a thousand Twitter words. Computers in Human Behavior, 62, 155-167. Puriwat, W., & Tripopsakul, S. (2021). The role of viral marketing in social media on brand recognition and preference. Emerging Science Journal, 5(6), 855-867. Ryan, O. (2024). Hashtag Marketing: How to Use Hashtags for Better Marketing Campaigns. Available from: https://mention.com/en/blog/hashtag-marketing-how-to-use-hashtags-for-better-marketing-campaigns/ Sheldon, P., & Bryant, K. (2016). Instagram: Motives for its use and relationship to narcissism and contextual age. Computers in Human Behavior, 58, 89-97. Sormanen, N., Reinikainen, H., & Wilska, T. A. (2023). Strategies of eliciting young people’s affective and quick participation in a youth magazine’s Instagram community. Journalism Practice, 17(8), 1790-1809. DemandSage- Data Reporting & SaaS. (2024). Instagram Statistics - Global Demographics & Trends (2024). DemandSage. Available from https://www.demandsage.com/instagram-statistics/ Tucker, C. E. (2014). Social networks, personalized advertising, and privacy controls. Journal of Marketing Research, 51(5), 546-562.  
تعداد بازدید از مقاله : 85
تعداد دانلود فایل : 97

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید