فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 4 , پياپي 16، تابستان 1403

Electoral Campaigns and Their Role in Securing the Fairness and Impartiality of the Elections (With the Emphasis on Iran and France’s Systems of Elections)




نویسندگان :
علیرضا صلواتی1، حجت الله درویش پور2، احمد بخشایش اردستانی3، مسعود مطلبی4،
دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش مسائل ایران، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران1، استادیار گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(مسئول)2، استاد تمام عضو گروه اندیشه سیاسی و مسائل ایران، دانشکده علوم سیاسی تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران3، استادیار علوم سیاسی، دانشکده علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران4
تعداد صفحات : 88-52
چکیده :

یکی از مهم‌ترین و مورد تأکیدترین اصول اسناد بین‌المللی و منطقه‌ای حقوق بشر انتخابات آزاد و منصفانه است. از طرفی بر اساس اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اداره‌ی امور کشور باید با اتکای بر آرای عمومی و از راه انتخابات یا همه‌پرسی انجام شود. انتخابات آزاد و منصفانه، برآیند فرایندهایی است که تمامی مراحل انتخابات ازجمله تبلیغات انتخاباتی را در بر می‌گیرد. تبلیغات انتخاباتی به‌مثابه دوره‌ای محدود پیش از انتخابات که در آن احزاب و کاندیداها سعی در جلب حمایت مردم را دارند نیز از این قاعده مستثنی نیست. درواقع، تبلیغات می‌تواند در رقابت‌های بین احزاب و کاندیداها و گرایش‌ها و تمایلات رأی‌دهندگان نسبت به آن‌ها و درمجموع درنتیجه‌ی انتخابات نقش کلیدی داشته باشد؛ بنابراین لزوم توجه به پیش‌بینی چارچوب حقوقی مشخص و دقیق مورد اتفاق‌نظر است. تبلیغات علاوه بر عوامل یادشده فوق تا حد زیادی تحت تأثیر برابری مالی احزاب و کاندیداها نیز قرار می‌گیرد. در برخی کشورها با پیش‌بینی چارچوب مالی و تعیین سقف و همچنین ارائه‌ی کمک مالی به احزاب و کاندیداها سعی شده تا امکان تحقق آن بیشتر فراهم شود. بااین‌وجود، متأسفانه نظام حقوقی تبلیغات انتخاباتی در ایران دارای چارچوب مشخص و واحدی برای انتخابات مختلف نیست و با مشکلات و نارسایی‌های عدیده‌ای روبرو است.بنابراین سوال این است که سیستم انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند؟ روش تحقیق در این پژوهش توصیفی – تطبیقی است. در نوشتار حاضر، کوشش شده است ضمن بررسی جایگاه تبلیغات انتخاباتی در تضمین انتخابات منصفانه، رویکرد دو نظام انتخاباتی ایران و فرانسه دراین‌باره، موردمطالعه تطبیقی قرار گیرد.



چکیده انگلیسی :

One of the key principles emphasized in international and regional human rights documents is the conduct of free and fair elections. According to Article 6 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, the administration of the country must rely on public opinion through elections or referendums. Free and fair elections are the outcome of processes that encompass all stages of elections, including electoral campaigns. Electoral campaigns, as a limited period before elections during which parties and candidates seek public support, are no exception to this rule. Indeed, campaigns can play a pivotal role in the competition between parties and candidates, influencing voter preferences and, ultimately, the election results. Therefore, the necessity of establishing a clear and precise legal framework is widely acknowledged. In addition to the aforementioned factors, electoral campaigns are significantly influenced by the financial equality of parties and candidates. In some countries, efforts have been made to facilitate this by establishing financial frameworks, setting spending limits, and providing financial assistance to parties and candidates. However, unfortunately, the legal framework for electoral campaigns in Iran lacks a unified and specific structure for different elections and faces numerous challenges and deficiencies. This article seeks to examine the role of electoral campaigns in ensuring fair elections, while conducting a comparative study of the approaches of the electoral systems of Iran and France.



موضوع : علوم ارتباطات
کلمات کلیدی : انتخابات آزاد، تبلیغات انتخاباتی، قانون انتخابات، نظام انتخاباتی فرانسه، نظام انتخاباتی ایران، فرانسه، ایران
کلمات کلیدی انگلیسی: Free Elections, Electoral Campaigns, Election Law, French Electoral System, Iranian Electoral System, French, Iran  
مراجع :
اسدی، علی. (1371). افکار عمومی و ارتباطات (چاپ سوم). تهران: انتشارات سروش. بزرگمهر، مجید. (1386). بررسی تطبیقی نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه (مجالس قانون‌گذاری ملی و ریاست جمهوری). تهران: نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی. خسروی، حسن. (1398). حقوق انتخابات دموکراتیک (چاپ اول). تهران: مجد خلیلی، رضا. (1382). عوامل و مراحل تدوین اجرا و ارزیابی استراتژی امنیت ملی. مجله راهبرد، شماره ۲۸: 433 تا 462. ره پیک، حسن. (1379). حقوق امنیتی، کنترل اجتماعی و رسانه‌ها. مجله مطالعات راهبردی، دوره 3، شماره 9 - شماره پیاپی 9 :125-144. سجادی، حمیرا؛ صدرالسادات، سیدجمال. (1383). شاخص‌های سلامت اجتماعی. مجله اطلاعات سیاسی-اقتصادی، دوره:19، شماره:3-4 :244-253 شاه محمدی، عبدالرضا. (1385). اقناع و تبلیغ (چاپ اول). تهران: انتشارات زرباف. غفاری، غلامرضا؛ صفری شالی، رضا. (1388). بررسی نقش و جایگاه امنیت در نظم اجتماعی (مطالعه موردی در شهرهای تهران و قزوین). مجله جامعه‌شناسی، شماره 14: 77-96. گارث.اس، جاوت؛ اودانل، ویکتوریا. (1372). تبلیغ و ترغیب (ترجمه احمد میر عابدینی). رسانه ، شماره ۱۶: ۳۸–۴۹. محسنیان راد، مهدی. (1386). ایران در چهار کهکشان ارتباطی (جلد دوم). تهران: انتشارات سروش. مرکز مالمیری، احمد. (1383). مطالعات بین‌المللی: محدودیت‌های اعمال حقوق بشر در حقوق داخلی و کنوانسیون‌های بین‌المللی. مطالعات راهبردی، دوره 7، شماره 26 - شماره پیاپی 26، شماره 4 ،شماره مسلسل 26، بهمن 1383: 747-773. نعمه اسماعیل، عصام. (۲۰۰۹). النَظم الانتخابیه دراسه حول العلاقه بین النظام السیاسی و الانتخابی (دراسه مقارنه). منشورات: زَین الحُقوقیه. Bernays, E. L. (1928). Propaganda. New York: Unpublished. Birch, S. (2005). Explaining confidence in the conduct of elections [Paper presentation]. Public Opinion and Political Parties Conference, University of Essex, UK. Doob, L. (n.d.). Goebbels’ principles of Nazi propaganda. The Public Opinion Quarterly, 14(3), 428. Ellul, J. (1965). Propaganda: The formation of men’s attitudes. Vintage Books. Gelman, A., & King, G. (1993). Why are American presidential election campaign polls so variable when votes are so predictable? In Cambridge University Press. Kadirgamar-Rajasingham, S. (2005). Essentials of free and fair elections [Paper presentation]. Regional Dialogue on Free, Fair and Credible Elections, Islamabad, Pakistan. Linebarger, P. M. A. (1954). Psychological warfare. Combat Forces Press. O’Day, J. B. (2003). Political campaign planning: A step-by-step guide to winning elections. National Democratic Institute for International Affairs (NDI).  
تعداد بازدید از مقاله : 106
تعداد دانلود فایل : 31

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید