فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 3 , پياپي 15، بهار 1403

Investigating the Relationship Between Communication Skills and Job Satisfaction of Pars Oil Company Employees




نویسندگان :
علي كرميان1، علي اصغر محكي2، عليرضا خرازي3،
كارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز، تهران، ایران1، استاديار پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران، تهران، ایران(مسئول)2، استادیار گروه علوم ارتباطات، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ایران3
تعداد صفحات : 22-3
چکیده :

هدف این تحقیق بررسی رابطه میان مهارت‌های ارتباطی و خشنودی شغلی کارکنان شرکت نفت پارس بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، مطالعه‌ای توصیفی– پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری سطوح مدیریت و کارشناسان شرکت نفت پارس در تهران که حجم نمونه 136 نفر از بین آن‌ها انتخاب و با پرسشنامه استانداردی که روایی و پایایی آن تائید شده مورد سنجش قرارگرفته است. به ‌منظور تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص‌های مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزارSPSS.24 برای تجزیه‌ و تحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2Smart استفاده ‌شده است. یافته‌‌های تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنی‌دار متغیرهای مهارت‌ كلامي، شنوایی و بازخورد بر خشنودی شغلی کارکنان دارد. به طور کلی نتایج این مطالعه نشان می دهد که مهارت‌های ارتباطی بر خشنودی شغلی کارکنان تاثیر معناداري و مثبت می گذارد.



چکیده انگلیسی :

The purpose of this study was to investigate the relationship between communication skills and job satisfaction of Pars Oil Company employees. The present study is a descriptive-survey correlational study in terms of applied purpose and in terms of data collection method. The statistical population of management levels and experts of Pars Oil Company in Tehran, from which a sample size of 136 people was selected, was assessed by a standard questionnaire whose validity and reliability were confirmed. In order to analyze the demographic data and extract the central indicators, descriptive statistics and SPSS 24 software were used, and for the analysis of inferential statistics, the structural equation model and PLS2 Smart software were used. Findings indicate a positive and significant effect of variables of verbal skills, hearing and feedback on job satisfaction of employees. In general, the results of this study show that communication skills have a significant and positive effect on job satisfaction of employees.



موضوع : علوم ارتباطات
کلمات کلیدی : مهارت‌های ارتباطی، خشنودی شغلی، مهارت‌ كلامي، شنوایی، بازخورد
کلمات کلیدی انگلیسی: Communication Skills, Job Satisfaction, Verbal Skills, Listening, Feedback
مراجع :
مک‌کروسکی، جیمز سی. و ریچموند، ویرجینیا پی. (1387). رفتار غیر کلامی در روابط میان فردی، ترجمه فاطمه سادات موسوی و ژیلا عبدالله‌پور. تهران: نشر دانژه. رابینز، استیفن پی. (1384). رفتار سازمانی، ویرایش علی پارساییان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی. زندی‌پور، طیبه و عزیزی، الهه. (1393). بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی-ارتباطی بر رضایت شغلی کارکنان سایپایدک. فصلنامه مطالعات روانشناختی، دوره 10، شماره 2 :71-51. سلیمی، سعید و دارابیان، مسعود. (1396). رابطه بین مهارت ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان مجتمع فولاد آناهیتا گیلان. در کنفرانس دستاوردهای مدیریت. تهران. عسکری روح‌اله، سیما رفیعی، منتظرالفرج، راضیه، فلاح‌زاده، حسین، کیقبادی، نعیمه و دشت‌آبادی، مهدی. (1396). مهارت‌های ارتباطی مدیران با سبک رهبری و اثربخشی سازمانی: تحلیل مسیر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دوره 10، شماره 2: 51-72. لگزیان، محمد؛ منصوریان، یزدان؛ و کفاش‌پور، آذر. (1394). راهبردهای مدیریت اثربخش برای مدیران تازه‌کار سازمان‌های دولتی ایران. چشم‌انداز مدیریت دولتی. دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 2: 83-102. نظری، رسول. (1394). بررسی رابطه بین مهارت‌های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان سازمان‌های ورزشی و ارائه مدل. مدیریت ارتباط ورزشی, سال سوم، شماره 10: 53-60. Passarelli, A. M., Ellen, B., & Oosten, V. (2020). Leadership coach effectiveness as fostering self-determined, sustained change. The Leadership Quarterly, 30(6), 101-1019. Duygulu, E., & Coraller, N. (2008). Team effectiveness and leadership roles. MPRA, 38(4), 97-101. omás F.G., Carrubi D.B., & Martínez-Fuentes C.M. (2019). Supervisor leadership style, employee regulatory focus, and leadership performance.
تعداد بازدید از مقاله : 26
تعداد دانلود فایل : 9

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید