فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 2 , پياپي 14، زمستان 1402

Identification of Contingency Factors Affecting Media Management




نویسندگان :
محمدعلی قادری1، مسعود بهرام ارجاوند2،
دانشجوی کارشناسی ارشد مديريت رسانه، گروه علوم ارتباطات، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ايران(مسئول)1، دکتری مدیریت رسانه و مدرس دانشگاه، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ایران2
تعداد صفحات : 50-31
چکیده :

رسانه‌ها با ایجاد تحول در ارزش‌ها، باورها و اعتقادات ، ادراک و تصاویر و ذهنیات جامعه زمینه را برای اقناع پذیرش فراهم می کنند و نقش مهمی در تمامی عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور ایفا می‌کنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل اقتضایی تاثیرگذار بر مدیریت رسانه انجام شده است. پژوهش، یک مطالعه توصیفی و تحلیلی بوده و با استفاده از اسناد، کتب و پژوهش های انجام شده داخلی و خارجی مرتبط بررسی شده است. یافته های پژوهش نشان داد که رویکردهای مختلف همچون رویکرد سیستمی، رویکرد مدیریت عمومی، رویکرد مدیریت بر اساس مالکیت و رویکرد مدیریت استراتژی برای مدیریت رسانه‌ها ارائه و اجرا شده است که هر کدام دارای محدودیت‌های مختلفی است و نشانگر برداشت ناصحيح و محدود آنها از موضوع مديريت رسانه است. محدود كردن مديريت رسانه به مديريت ارتباط با رسانه ها و تقليل سطح آن به مديريت روابط عمومي و حتي پايين‌تر از آن به مديريت تبليغات است. یکی از این محدودیت ها عدم توجه به شرایط و تغییرات مکرر در رسانه‌ها می باشد. از این رو در این پژوهش رویکرد اقتضایی نیز به عنوان یکی از رویکردهای خاص مدیریت استراتژیک بیان شد که با توجه به ویژگی رسانه ها و همچنین تغییرات گسترده در ساختار و سیستم انتقال پیام‌ها در رسانه‌ها یک رویکرد لازم و با اهمیت در زمینه مدیریت رسانه‌ها مطرح می شود و بر اساس آن لازم است مدیریت رسانه طرح های جامع و کاملی برای شرایط مختلف و تغییرات ناگهانی و سریع در زمینه رسانه‌ها و حتی شرایط سیاسی، اجتماعی تدوین و برنامه ریزی نموده باشند. برای دستیابی به یک رویکرد اقتضایی در رسانه باید عوامل اقتضایی تاثیر‌گذار بر مدیریت رسانه شناسایی شود. یافته ها نشان داد که این عوامل اقتضایی به دو دسته سازمانی و برون سازمانی قابل تقسیم است. همچنین نتایج نشان داد که راهبردها و استراتژی های سازمان، تغییر انتظارات کارکنان، پیشرفت فناوری اطلاعات یا تغییر تکنولوژی و حجم بالای کارها از مهمترین شرایط اقتضایی مدیریت رسانه می باشد. همچنین تغییر مقررات دولتی و مالیاتی، اقبال عمومی به رسانه و افزایش آگاهی اجتماعی از مهمترین عوامل برون سازمانی با رویکرد اقتضایی هستند.



چکیده انگلیسی :

Media, by creating changes in values, beliefs and attitudes, perceptions and images and mindsets of society, provide the ground for persuasion and acceptance and play an important role in all political, economic, social and cultural spheres of the country. The present study was conducted with the aim of identifying contingency factors affecting media management. The research is a descriptive and analytical study and has been investigated using documents, books and related internal and external researches. The findings of the study showed that different approaches such as systemic approach, public management approach, management based on ownership and strategic management approach have been presented and implemented for media management, each of which has different limitations and indicates their incorrect and limited understanding of the subject of media management. Limiting media management to media relations and reducing its level to public relations and even lower to advertising management. One of these limitations is the lack of attention to the conditions and frequent changes in the media. Therefore, in this study, the contingency approach was also stated as one of the specific approaches of strategic management, which, considering the characteristics of the media and also the extensive changes in the structure and system of message transmission in the media, is a necessary and important approach in the field of media management. And based on that, it is necessary for media management to have comprehensive and complete plans for different conditions and sudden and rapid changes in the field of media and even political and social conditions. To achieve a contingency approach in the media, contingency factors affecting media management must be identified. The findings showed that these contingency factors can be divided into two categories: organizational and extra-organizational. Also, the results showed that the strategies and strategies of the organization, changing the expectations of employees, advancing information technology or changing technology and the high volume of work are the most important contingency conditions of media management. Also, changing government and tax regulations, public interest in the media and increasing social awareness are the most important extra-organizational factors with a contingency approach.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : رسانه، مدیریت رسانه، رویکرد اقتضایی
کلمات کلیدی انگلیسی: Media, Media Management, Contingency Approach
مراجع :
الهیاری، رحمت اله و غفاری، صبری،(1402). ،مدیریت اقتضایی و ارتباط آن با مدیریت آموزشی در آموزش و پرورش ابتدایی (مورد مطالعه ای شهرستان آبیک)،پنجمین همایش ملی پژوهش‌های حرفه‌ای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد ازنگاه معلم. خجسته باقرزاده، حسن. (1394). تفاوت سازمان های رسانه ای با سازمان های صنعتی. مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)، 5(2)، 21-37. حسینی دانا، حمید رضا، شیربیگی، محمد(1390). رویکرد سیستمی مدیریت رسانه، 45(1)، 47-60. سامانی پور، فائزه و جهانیان، رمضان،(1402). کاربرد نظریه اقتضائی در مدیریت آموزش عالی، مجله مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 5(54)، 12-34. روشندل، طاهر.( 1387). چیستی مدیریت رسانه، فصلنامه مدیریت رسانه، 70، 12-23. رضائیان، علی.(1392). مبانی سازمان و مدیریت، تهران : انتشارات سمت. علی‌عسگری، عبدالعلی و همکاران. (1390). مدیریت استراتژیک رسانه و ارائه مدل مفهومی جدید (ملاحظاتی بر کاربست مدل‌های مرسوم در سازمان‌های رسانه‌ای). پژوهش‌های ارتباطی، 18(65)، 41-71. نژاد شكوهي، فاطمه و حبیب الهی دعايي. (1393). .تأثیر ابعاد فرهنگ‌ها بر اعتماد مشتري در خريد اينترنتي با ميانجي گري ادراك مشتري از شركت". فصلنامه مد‌‌يريت فرهنگ سازماني. 12(1) ،105 ـ 123. میر صانع، محمد رضا.(1401). تبیین ضرورت شناخت ارزش های اسلامی حاکم بر «مدیریت رسانه با رویکرد دینی» ، پژوهش های مدیریتی، 25، 21-38. مصلی نژاد، روح اله، نادریان جهرمی، مسعود، افروزه، محمد صادق، دست برحق، حسین. (1400). ارائه مدل عوامل اقتضایی مؤثر بر توسعه مدیریت کیفیت در سازمان های ورزشی(مورد مطالعه اداره کل ورزش و جوانان استان فارس). مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش، 10(2), 79-92. Fenner, S., & Netland, T. (2023). Lean service: a contingency perspective. Operations Management Research, 19-1. Joshi, A. W. (2023). The effects of a manufacturer's actions on supplier performance: Insights from a contingent expectancy theory-based model. Industrial Marketing Management, 109, 106-120. Harney, B. (2023). Contingency theory. In Encyclopedia of Human Resource Management (pp. 61-60). Edward Elgar Publishing. Soh, H., Reid, L. N., & King, K. W. (2007). Trust in different advertising media. Journalism & Mass Communication Quarterly, 84(3), 455-476. Zawawi, A. (2011). The Study of Barriers Factors in Knowledge Sharing: A Case Study in Public University. Management Science and Engineering, 5 (1):59 – 70.
تعداد بازدید از مقاله : 231
تعداد دانلود فایل : 116

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید