فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 1 , پياپي 13، پاييز 1402

Artificial Intelligence and The Future of Public Relations: Strengths, Weaknesses, Threats and Opportunities




نویسندگان :
فرزانه کوهی1، سید رضا نقیب السادات2،
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ايران(مسئول)1، عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ايران2
تعداد صفحات : 22-13
چکیده :

هدف این پژوهش شناخت تهدیدها و فرصت‌های کاربرد هوش مصنوعی در آینده روابط عمومی است. بدین منظور این موضوع در قالب دو بخش ارایه شده است؛ بخش اول به چیستی هوش مصنوعی پرداخته و بخش دوم تهدیدها و فرصت‌های کاربرد هوش مصنوعی در روابط عمومی، با استفاده از روش اسنادی و مدارک علمی با تکنیک فیش برداری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که آینده روابط عمومی با تجهیز ابزارهای هوش مصنوعی نوید پیشرفت‌های قابل توجهی در این حوزه را می‌دهد؛ کارگزاران روابط عمومی از هوش مصنوعی برای سنجش و تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند که در زمان و هزینه مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. هوش مصنوعی به افراد در سازمان‌ها این قدرت را می‌دهد تا از قابلیت‌های تحول‌آفرین آن، برای دستیابی به کارایی بیشتر در حوزه‌های مختلف، استفاده کنند؛ اما تهدیدهای استفاده از هوش مصنوعی این است که هوش مصنوعی توانایی برقراری ارتباطات انسانی را ندارد که این توانایی برای روابط عمومی موفق بسیار مهم است. در نتیجه‌‌گیری می‌توان گفت دستیابی به روابط عمومی هوشمند و بهره‌گیری از هوش مصنوعی در فعالیتهای روابط عمومی‌ها نیازمند رفع آسیب‌های موجود در عرصه روابط عمومی‌ها برای بهره‌گیری از هوش مصنوعی در آینده است وکسب چنین جایگاهی نیازمند بهره‌گیری از راهبردهای تهاجمی است تا با استفاده از نقاط قوت داخلی از فرصت‌های خارجی حداکثر بهره برداری را نمود. با تاکید بر این امر به نظر می‌رسد که روابط عمومی هر سازمانی علاقه‌مند است که همیشه در این موقعیت قرار داشته باشد تا بتواند با بهره‌گیری از نقاط قوت داخلی از فرصت‌ها و رویدادهای خارجی حداکثر استفاده را بنماید. دراین میان افزایش دانش دیجیتالی و سواد اطلاعاتی کارگزاران روابط عمومی عنصری کلیدی است.



چکیده انگلیسی :

The purpose of this research is to identify the threats and opportunities of using artificial intelligence in the future of public relations. For this purpose, this topic is presented in the form of two parts; The first part deals with what artificial intelligence is, and the second part analyzes the threats and opportunities of using artificial intelligence in public relations, using the documentary method and scientific documents with the descriptive phishing technique. The findings of the research indicate that the future of public relations by equipping artificial intelligence tools promises significant improvements in this field; PR brokers use artificial intelligence to measure and analyze data, which will be cost-effective in time and cost. Artificial intelligence empowers people in organizations to use its transformative capabilities to achieve greater efficiency in various areas; But the threats of using artificial intelligence is that artificial intelligence does not have the ability to communicate with humans, which is very important for successful public relations. In conclusion, it can be said that the achievement of intelligent public relations and the use of artificial intelligence in public relations activities requires the removal of existing damages in the field of public relations in order to use artificial intelligence in the future, and to achieve such a position requires the use of aggressive strategies rather than using internal strengths. He made maximum use of foreign opportunities. Emphasizing this, it seems that the public relations of any organization is interested in always being in this position to be able to make the most of external opportunities and events by taking advantage of internal strengths. In the meantime, increasing digital knowledge and information literacy of public relations agents is a key element.



موضوع : روابط عمومی
کلمات کلیدی : روابط عمومی، هوش مصنوعی، ماشینی‌سازی، کارگزاران روابط عمومی
کلمات کلیدی انگلیسی: Public Relations, Artificial Intelligence, Mechanization, Public Relations Agents
مراجع :
كسينجر، هنري؛ اشميت، اري و هوتنلاكر، دانيل.(1402). هوش مصنوعي و آينده انسان. ترجمه هاموني، پوريا: تهران: سروش راسل، اسنوارت، جاناتان.(1381). هوش مصنوعي رهيافتي نوين. ترجمه رامين رهنمون و آناهيتا هماوندي: تهران: ناقوس. آزاد: اسداله، دليلي، حميد. (1383). هوش مصنوعي و كاربرد آن در اطلاع‌رساني و ارائه دانش: تهران: اطلاع‌رساني. مشبكي، علي اصغر.( 1379). آشنايي با هوش مصنوعي و كاربرد آن در صنايع: تهران: توسعه مديريت: شماره 13، ارديبهشت 1379: 38-41. لهروردي، ندي.(1397). هوش مصنوعي و اشتغال‌زايي در آينده. روزنامه اقتصاد: شماره 4221 شماره خبر:3329633 قابل دسترس در: donya-e-eqtesad.com Liew, F. E. E. (2021). Artificial Intelligence Disruption in Public Relations: A Blessing or A Challenge?. Journal of Digital Marketing and Communication, 1(1), 24-28.‏ Marino, J. (2023). What Role Will Artificial Intelligence Play in The Future of Public Relations? ؛Forbes Councils Member Apr 27, 2023. Türksoy, N. (2022). The Future of Public Relations, Advertising and Journalism: How Artificial Intelligence May Transform the Communication Profession and Why Society Should Care?. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (40), 394-410.‏ Porter, M Considerations on the Use of AI in Public Relations: Public Relations Society of America. (2023). Considerations on the Use of AI in Public Relations: Public Relations Society of America (PRSA)., APR, Fellow PRSA, and Stephen Dupont, APR, Fellow PRSA 2023
تعداد بازدید از مقاله : 291
تعداد دانلود فایل : 111

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید