فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 4 , پیاپی 12, تابستان 1402  

Effect of Public Relations on the Promotion of the Culture of Purchasing Iranian Goods According to the Mediating Role of National Belonging )Case study: Customers of SNOWA Company)




نویسندگان :
محسن فخریان1، مهرزاد شاه علی2،
دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، گروه علوم ارتباطات، واحد شاهین شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهین شهر، ایران1، گروه علوم ارتباطات، واحد شاهین شهر،‌ دانشگاه آزاد اسلامی، شاهین شهر، ‌ایران(مسئول)2
تعداد صفحات : 72-57
چکیده :

مقاله حاضر براساس یک مطالعه میدانی که تحت عنوان«بررسی تاثیر روابط عمومی بر ارتقاء فرهنگ خرید کالای ایرانی با توجه به نقش میانجی تعلق ملی از دیدگاه مشتریان شرکت تولیدی لوازم خانگی اسنوا اصفهان» انجام شده، تهیه و تنظیم گردیده است. پژوهش مزبور به لحاظ هدف؛ کاربردی و از نظر ماهیت و شیوه اجرا؛ توصیفی- پیمایشی است. اطلاعات مورد نظر جهت تدوین مبانی نظری و پیشینه تحقیق، براساس روش کتابخانه ای و برای انجام آزمون‌های فرض و تجزیه و تحلیل داده‌ها، براساس روش میدانی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت اخذ گردیده است. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان شرکت تولید لوازم خانگی اسنوا اصفهان بوده است. باتوجه به تعداد نامحدود جامعه آماری مورد مطالعه، براساس جدول مورگان تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که از دیدگاه جامعه آماری مورد مطالعه روابط عمومی بر ارتقاء فرهنگ خرید کالای ایرانی با توجه به نقش میانجی تعلق ملی تاثیر داشته است. در این رابطه به جز کارکرد اقناع که تاثیر آن در سطح اطمینان مورد نظر تائید نگردیده، تاثیر سایر کارکردهای روابط عمومی اعم از آموزشی،‌ ترویجی، تبلیغی، اطلاع رسانی و فضاسازی بر ارتقاء فرهنگ خرید کالای ایرانی تائید شده و به ترتیب می‌توانند تا 75، 41، 26، 45 و 58 درصد بر فرهنگ خرید کالای ایرانی تاثیر گذار باشد.



چکیده انگلیسی :

The aim of this study was to determine the effect of public relations on the promotion of the culture of purchasing Iranian goods according to the mediating role of national belonging of SNOWA customers. This research is applied in terms of purpose, descriptive-survey in terms of nature and method of implementation, and is a cross-sectional research in terms of time. Preliminary information for compiling and adjusting the theoretical foundations and background of the research, as well as performing hypothetical tests and data analysis, have been obtained according to the library and field methods and through the researcher-made questionnaire, respectively. The statistical population of the study included customers of the products of SNOWA Home Appliances Manufacturing Company in Isfahan. Due to the unlimited nature of the community, 384 people were selected as a sample using Morgan table. The formal validity and content of the tools were confirmed by experts, and their reliability was obtained using Cronbach's alpha coefficient of 0.931. The research findings indicate that public relations have a significant effect on the promotion of the culture of purchasing Iranian goods due to the mediating role of national affiliation of SNOWA's customers. Public relations have been influential in promoting the culture of buying Iranian goods, and all the functions of education, promotion, advertising, information and public relations have had an effect on the promotion of Iranian culture, except for the persuasion function. Public relations have also influenced the level of national affiliation, while the impact of national affiliation of SNOWA's customers on promoting the culture of purchasing Iranian goods has also been confirmed.



موضوع : روابط عمومی
کلمات کلیدی : روابط عمومی، فرهنگ، فرهنگ خرید، تعلق ملی
کلمات کلیدی انگلیسی: Public relations, public relations functions, culture, shopping culture, national affiliation
مراجع :
جوکار. مرضیه، فرشته حکمت. فاطمه(۱۳۹۷)، بررسی فعالیت‌های زنان در عرصه روابط عمومی ‌(مورد پژوهشی کارگزاران زن در روابط عمومی ‌شهرداری شیراز)، کنفرانس ملی اندیشه‌های نوین و خلاق در مدیریت، حسابداری مطالعات حقوقی و اجتماعی، خوی، دانشگاه آزاد اسلامی ‌زرقان - آموزش عالی علامه خویی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری خادمی‌بهابادی. محمدحسین، عبداللهیان بهابادی. حسن(۱۳۹۸)، اهمیت اقتصاد مقاومتی و تولید ملی، وظیفه مردم و مسوولان، اولین کنفرانس بین المللی روش‌های نوین حسابداری، بانکداری و بازاریابی و پیشرفت‌های اخیر در علوم انسانی، شرکت همایش آروین البرز. ذوالفقارپور. مهدی(1397)، واکاوی نقش صنعت روابط عمومی، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان. رسولی. محمدرضا(1396)، چالش‌های روابط عمومی ‌در گسترش فرهنگ مصرف کالای ایرانی،‌ موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان. رودباری. حمیدرضا، قلعه‌نو . نظر دهمرده (۱۳۹۸)، حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی، چالش‌ها و راهکار ها، همایش ملی اقتصاد،مدیریت توسعه و کارآفرینی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی، زاهدان، سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی سیستان و بلوچستان. شفحایی. سهراب (۱۳۹۸)، شناخت ساختار سازمانی و لزوم پاسخگویی در سازمان با ایجاد روابط عمومی ‌و شهرداری الکترونیک(مورد مطالعه: شهرداری شهرستان خوی)، دومین کنفرانس بین المللی فناوری و نوآوری در علوم، مهندسی و تکنولوژی، تهران، شرکت همایش آروین البرز. شفحایی. سهراب (۱۳۹۸)، شناخت ساختار سازمانی و لزوم پاسخگویی در سازمان با ایجاد روابط عمومی ‌و شهرداری الکترونیک(مورد مطالعه: شهرداری شهرستان خوی)، دومین کنفرانس بین المللی فناوری و نوآوری در علوم، مهندسی و تکنولوژی، تهران، شرکت همایش آروین البرز. عالی نژاد. مهدی، فرهمند. مهناز، ذهبی. عاطفه(1394)، بررسی تبعات جهانی شدن بر تعلق ملی، کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی،‌ دانشگاه یزد. فرهمند. مهناز، دامن باغ. مرتضی(1396)، بررسی رابطة‌ بین مولفه‌های فرهنگی و تعلق ملی در بین شهروندان شهر یزد، ‌نشریه تحقیقات فرهنگی ایران،‌ دوره 10، شماره 37. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد. قلندری چوکامی، علیرضا(۱۳۹۸)، تحلیل قوانین مبارزه با جرم احتکار و حمایت از تولید ملی، پنجمین کنفرانس دستاوردهای نوین و به روز در علوم مهندسی و فناوری‌های جدید، رشت، سازمان بسیج مهندسی صنعتی استان گیلان. موسوی. سید یاسر،‌ کاظمی‌نیا. آزاده(‌1395)‌، بررسی تاثیر ارزش‌های فرهنگی بر گرایش مصرف کنندگان به مصرف کالاهای خارجی در بازار لوازم خانگی اصفهان، تهران؛ کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری. نصیری قیداری. حسن(1393)، مدیریت روابط عمومی، ‌چاپ ششم، ‌تهران؛‌ موسسه خدمات فرهنگی رسا. Barbato, M., & Kratochwil, F. (2009). Towards a post-secular political order? European Political Science Review, 1(3), 317-340. Doi: 10.1017/ s1755773909990166. Jounghw. Choi, (2007), Elaborating the concept of public relations roles and a test of its utility, Michigan state university, page.146. Luksyte, A., & Avery, D. R. (2010). The effects of citizenship dissimilarity and national pride on attitudes toward immigrants: Investigating mediators and moderators of intergroup contact. International Journal of Intercultural Relations, 34(6), 629-641.doi: 10.1016/j.ijintrel.2010.04.001. Naz, A., Khan, W., Daraz, U., & Hussain, M. (2012). The Crises of identity: Globalization and its impacts on socio-cultural and psychological identity among Pakhtuns of Khyber Pakhtunkhwa Pakistan. Available at SSRN 2082990. Wenjing. Liu, (2011), the effect of face- to-face integrations on choice; the role of expressiveness, university of Toronto, page.103.
تعداد بازدید از مقاله : 177
تعداد دانلود فایل : 100

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید