فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 4 , پیاپی 12, تابستان 1402  

Investigating the Challenges and Obstacles of Institutionalizing Social Media in Government Organizations




نویسندگان :
علی جعفری1، نازنین سادات جعفری ششمد2،
استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران1، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات،واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران(مسئول)2
تعداد صفحات : 44-29
چکیده :

رسانه های اجتماعی به منبع سازمانی مشترک دولت ها و ادارات دولتی در زمینه های مختلف تبدیل شده اند. با این حال، درک موانع نهادینه سازی رسانه های اجتماعی در مدیریت دولتی باید توسعه یابد. هدف از مقاله بررسی چالش ها و موانع نهادینه سازی رسانه اجتماعی در سازمان های دولتی بوده است. تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی به روش کتابخانه ای انجام شده-است. با جستجوی کلیدواژه های «نهادینه سازی»، «رسانه اجتماعی»، «موانع» و «سازمان های دولتی» در مقالات فارسی و معادل انگلیسی آنها "Institutionalization"، "Social media"، "Barriers" و "Government organizations" در ژورنال های معتبر خارجی اطلاعات مرتبط جمع آوری شد. نتایج بررسی ها نشان داد چالش های نهادینه سازی رسانه های اجتماعی در سازمان های دولتی در درجه اهمیت اول، زمینه کلی سازمان است که شامل بی سوادی تکنولوژیک، عدم اعتماد شهروندان به موسسات یا ترس از برقراری ارتباط است و سپس به ترتیب چارچوب نهادی (از قبیل سرقت اطلاعات و هویت، مشکلات مربوط به مالکیت معنوی)، همکاری بین سازمانی، چالش های ساختار سازمانی (نظیر فرهنگ سازمانی انعطاف‌ناپذیر، تعادل منفی در تصمیم‌گیری هزینه‌فایده برای پذیرش، یا عدم آموزش و مشکلات نگهداری خدمات)، چالش‌های مرتبط با اطلاعات و داده‌ها (نظیر اعتبار اطلاعات یا ترس از دست دادن کنترل بر محتوای ارسال شده)، مشکلات مربوط به قابلیت های خود فناوری می باشد. سازمان‌های بخش عمومی باید این چالش‌ها را از طریق نهادینه‌سازی رسانه‌های اجتماعی، همسو کردن فرهنگ سازمانی یا استراتژی سیاسی خود با این مجموعه جدید از ابزارهای شبکه، مدیریت کنند.



چکیده انگلیسی :

Social media have become a common organizational resource of governments and government departments in various fields. However, the understanding of the barriers to the institutionalization of social media in public administration needs to be developed. The purpose of the article was to investigate the challenges and obstacles of social media institutionalization in government organizations. In terms of purpose, the research is applied, and in terms of the research method, it is descriptive and library-based. Related information was collected by searching the keywords "institutionalization", "social media", "barriers" and "government organizations" in Persian articles and their English equivalents "Institutionalization", "Social media", "Barriers" and "Government organizations" in foreign reliable journals. The results of the surveys showed that the challenges of social media institutionalization in government organizations are primarily the general context of the organization, which includes technological illiteracy, citizens' lack of trust in institutions or fear of communication, and then institutional framework (such as information and identity theft, problems related to intellectual property), inter-organizational cooperation, organizational structure challenges (such as inflexible organizational culture, negative balance in cost-benefit decision-making for adoption, or lack of training and service maintenance problems), challenges related to information and data. such as the validity of the information or the fear of losing control over the sent content), the problems are related to the capabilities of the technology itself. Public sector organizations must manage these challenges by institutionalizing social media, aligning their organizational culture or political strategy with this new set of networking tools.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : نهادینه سازی، رسانه اجتماعی، موانع، چالش ها، سازمان دولتی
کلمات کلیدی انگلیسی: Institutionalization, Social Media, Obstacles, Challenges, Government Organization
مراجع :
Bennett, L. V., and Manoharan, A. P. (2017). The use of social media policies by US municipalities. International Journal of Public Administration, Vol. 40. No. 4. 317-328. Bonsón, E., Torres, L., Royo, S., & Flores, F. (2012). Local e-government 2.0: Social media and corporate transparency in municipalities. Government Information Quarterly. Vol. 29. No. 2. 123–132. Bretschneider, S., and Parker, M. (2016). Organization formalization, sector and social media: Does increased standardization of policy broaden and deepen social media use in organizations?. Government Information Quarterly. Vol. 33. No. 4. 614–628 Chen, Q., Xu, X., Cao, B., and Zhang, W. (2016). Social media policies as responses for social media affordances: The case of China. Government Information Quarterly. Vol. 33. 313–324. Criado, J. I., and Villodre, J. (2018). Public employees in social media communities: Exploring factors for internal collaboration using social network analysis. First Monday. Vol. 23. No. 4. 1-19. Criado, J. I., and Villodre, J. (2021). Delivering public services through social media in European local governments. An interpretative framework using semantic algorithms. Local Government Studies. Vol. 47. No. 2. 253–275 Criado, J. I., Rojas-Martín, F., & Gil-García, J. R. (2017). Enacting social media success in local public administrations: An empirical analysis of organizational, institutional, and contextual factors. International journal of public sector management. Vol. 30. No. 1. 31-47. Falco, E., & Kleinhans, R. (2018). Beyond information-sharing. A typology of government challenges and requirements for two-way social media communication with citizens. Electronic Journal of e-Government. Vol. 16. No. 1. 32–45. Fountain, J. E. (2001). Building the virtual state: Information technology and institutional change. Washington, D.C.: Brooking Institution Press. Geyer, S., and Krumay, B. (2015, January). Development of a social media maturity model– a grounded theory approach. In 2015 48th Hawaii international conference on system sciences . 1859–1868. Janssen, M., Charalabidis, Y., and Zuiderwijk, A. (2012). Benefits, adoption barriers and myths of open data and open government. Information Systems Management. Vol. 29. No. 4. 258–268. Jussila, J. J., K¨arkk¨ainen, H., and Leino, M. (2011). Benefits of social media in business-to-business customer interface in innovation. In In Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments. 167–174). Lee, G., and Kwak, Y. H. (2012). An open government maturity model for social media-based public engagement. Government Information Quarterly. Vol. 29. 492–503. Loukis, E., Charalabidis, Y., and Androutsopoulou, A. (2017). Promoting open innovation in the public sector through social media monitoring. Government Information Quarterly. Vol. 34. 99–109. Mergel, I. (2016). Social media institutionalization in the U.S. federal government. Government Information Quarterly. Vol. 33. 142–148. Mergel, I., and Bretschneider, S. (2013). A three-stage adoption process for social media use in government. Public Administration Review. Vol. 73. No. 3. 390–400. Nath, A., and Kanjilal, D. (2018). Addressing the challenges of e-government: Learning from the IT industry. Journal of Information and Knowledge Management Systems. Vol. 48. No. 1. 62–82. Peters, B. G. (2005). The new institutionalism. In Institutional Theory in Political Science (2.Ed). London: Continuum. Powell, W. W., and DiMaggio, P. J. (Eds.). (1991). The new institutionalism in organizational analysis. Chicago: University of Chicago Press. Reddick, C. G., and Norris, D. F. (2013). Social media adoption at the American grass roots: Web 2.0 or 1.5? Government Information Quarterly. Vol. 30. 498–507. Rogers, E. (2003). Diffusion of innovations (4 ed.). New York: Free Press. Villodre, J., & Criado, J. I. (2020). Analyzing social media institutionalization in public administration. The role of inhibitors in local governments. In Proceedings of the 21st Annual International Conference on Digital Government Research (dg.o ‘20). Wukich, C. (2021). Government social media engagement strategies and public roles. Public Performance & Management Review. Vol. 44. No. 1. 187–215. Zheng, L. (2013). Social media in Chinese government: Drivers, challenges and capabilities. Government Information Quarterly. Vol. 30. 369–376.
تعداد بازدید از مقاله : 149
تعداد دانلود فایل : 86

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید