Presenting a model of using social media in promoting public relations (case study: Nahavand Municipality)
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی بر روابط عمومی سازمانهای خدماتی است. با پیشرفت رسانههای اجتماعی، بخشهای مختلفی از جمله روابط عمومی نیز تحت تأثیر قرار گرفتهاند. به همین دلیل، تخصصیهای روابط عمومی باید توانایی سازگاری با محیط دیجیتال را داشته باشند تا با تغییرات چشمگیر این فضا همراهی کنند. این پژوهش با هدف طراحی یک الگوی استفاده از رسانههای اجتماعی در بهبود اثربخشی روابط عمومی سازمانهای خدماتی به صورت آمیخته (کیفی و کمی) انجام شده است. روش تحلیل پژوهش به صورت کاربردی و با رویکرد اکتشافی آمیخته بوده است. در مرحله اول، با استفاده از تحلیل محتوا و مصاحبههای عمیق، مؤلفههای الگو شناسایی شدند. شرکتکنندگان این مرحله از بین 16 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد شهردرای نهاوند به صورت هدفمند انتخاب شدند. در مرحله دوم، با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری، الگوی طراحیشده بررسی شد. نمونه آماری این پژوهش شامل 203 نفر از مدیران و کارشناسان شهرداری نهاوند بود که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن تأیید شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام شد. نتایج بخش کیفی نشان میدهد که رسانههای اجتماعی در سه جنبه ارتباطات رسانهای، سهولت استفاده و اطلاعرسانی تأثیرگذار هستند. همچنین، ارتقای فعالیتهای روابط عمومی سازمان با دو جنبه ارتباطات عمومی و توسعه روابط عمومی مرتبط است. در بخش کمی نیز مشخص شد که استفاده از رسانههای اجتماعی با ارتقای روابط عمومی سازمانهای خدماتی رابطهای معنادار دارد و الگوی طراحیشده متناسب است. از این رو، مدیران و سیاستگذاران روابط عمومی سازمانهای خدماتی میتوانند با بهرهگیری از نتایج این پژوهش و استفاده از ظرفیتهای رسانههای اجتماعی، بستر مناسبی را برای توسعه و بهبود اثربخشی فعالیتهای روابط عمومی سازمان فراهم کنند و از طریق این راهبرد، عملکرد سازمان را بهبود بخشند و رضایت جامعه را ارتقا دهند.
The purpose of this research is social media on the public relations of organizations. As social media advances, so do parts of public relations. To accompany this impressive space. This research was conducted with the aim of designing a pattern of using social media to improve the effectiveness of public relations of service organizations in a mixed (qualitative and quantitative) manner. The research analysis method was applied and mixed with scientific research. In the first stage, using from the content analysis and internal interviews, the components of the model were identified. The participants of this stage were selected among 16 university experts and senior managers of the city of Nahavand. In the second stage, a designed model was selected using structural modeling methods. The statistical sample of this research included 203 managers and specialists of Nahavand Municipality who were randomly selected in the classes. Data analysis is done using Lisrel software. In the sectors where, social media is used to promote public relations of public relations service organizations. Therefore, public relations managers and policy makers of service organizations can benefit from research results and using social media facilities. suitable for developing and improving the effectiveness of public relations activities of providers' organizations.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1