فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 3 , پیاپی 11, بهار 1402



نویسندگان :
مریم کرمعلی1، علی جعفری2،
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران1، استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران(مسئول)2
تعداد صفحات : 62-7
چکیده :

هدف این پژوهش، بررسی تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر روابط عمومی سازمان‌های خدماتی است. با پیشرفت رسانه‌های اجتماعی، بخش‌های مختلفی از جمله روابط عمومی نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. به همین دلیل، تخصصی‌های روابط عمومی باید توانایی سازگاری با محیط دیجیتال را داشته باشند تا با تغییرات چشم‌گیر این فضا همراهی کنند. این پژوهش با هدف طراحی یک الگوی استفاده از رسانه‌های اجتماعی در بهبود اثربخشی روابط عمومی سازمان‌های خدماتی به صورت آمیخته (کیفی و کمی) انجام شده است. روش تحلیل پژوهش به صورت کاربردی و با رویکرد اکتشافی آمیخته بوده است. در مرحله اول، با استفاده از تحلیل محتوا و مصاحبه‌های عمیق، مؤلفه‌های الگو شناسایی شدند. شرکت‌کنندگان این مرحله از بین 16 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد شهردرای نهاوند به صورت هدفمند انتخاب شدند. در مرحله دوم، با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری، الگوی طراحی‌شده بررسی شد. نمونه آماری این پژوهش شامل 203 نفر از مدیران و کارشناسان شهرداری نهاوند بود که به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه بود که روایی و پایایی آن تأیید شده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار لیزرل انجام شد. نتایج بخش کیفی نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی در سه جنبه ارتباطات رسانه‌ای، سهولت استفاده و اطلاع‌رسانی تأثیرگذار هستند. همچنین، ارتقای فعالیت‌های روابط عمومی سازمان با دو جنبه ارتباطات عمومی و توسعه روابط عمومی مرتبط است. در بخش کمی نیز مشخص شد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی با ارتقای روابط عمومی سازمان‌های خدماتی رابطه‌ای معنادار دارد و الگوی طراحی‌شده متناسب است. از این رو، مدیران و سیاست‌گذاران روابط عمومی سازمان‌های خدماتی می‌توانند با بهره‌گیری از نتایج این پژوهش و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های اجتماعی، بستر مناسبی را برای توسعه و بهبود اثربخشی فعالیت‌های روابط عمومی سازمان فراهم کنند و از طریق این راهبرد، عملکرد سازمان را بهبود بخشند و رضایت جامعه را ارتقا دهند.



چکیده انگلیسی :

The purpose of this research is social media on the public relations of organizations. As social media advances, so do parts of public relations. To accompany this impressive space. This research was conducted with the aim of designing a pattern of using social media to improve the effectiveness of public relations of service organizations in a mixed (qualitative and quantitative) manner. The research analysis method was applied and mixed with scientific research. In the first stage, using from the content analysis and internal interviews, the components of the model were identified. The participants of this stage were selected among 16 university experts and senior managers of the city of Nahavand. In the second stage, a designed model was selected using structural modeling methods. The statistical sample of this research included 203 managers and specialists of Nahavand Municipality who were randomly selected in the classes. Data analysis is done using Lisrel software. In the sectors where, social media is used to promote public relations of public relations service organizations. Therefore, public relations managers and policy makers of service organizations can benefit from research results and using social media facilities. suitable for developing and improving the effectiveness of public relations activities of providers' organizations.



موضوع : روابط عمومی
کلمات کلیدی : رسانه اجتماعی، روابط عمومی، سازمان خدماتی، شهرداری نهاوند
کلمات کلیدی انگلیسی: Social media, public relations, service organization, Nahavand municipality
مراجع :
اسلامی حسین و عطایی، محمد (1400). ارائه الگوی ارتباطات سازمانی با رویکرد اخلاقی. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5(19)، 874-903. اصنافی، فاطمه؛ روشندل اربطانی و محمودزاده ، نسیم (۱۳۹۷). عوامل تأثیر گذار بر کارکرد رسانه های اجتماعی در تأمین مالی جمعی مؤسسات خیریه. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، ۶ (۲۴)، ۱۰۹-۱۳۶ بشیری، افشین؛ مظفری، افسانه؛ خرازی، زهرا (۱۳۹۷). مدیریت جریان سازی خبری در روابط عمومی سازمانهای دولتی. مطالعات رسانه ای، ۱۴ (۱) ۲۳-۳۷ بيات، محمد کریم؛ اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ علیپوری حافظی، حامد. (۱۳۹۷). کاربرد رسانه های اجتماعی در کتابخانه های دانشگاهی: فرا تحلیل مقالات بین المللی. مطالعات رسانه های نوین، ۴ (۱۴)، ۳۱۷-۳۶۵ بیچرانلو،عبداله؛ طالبیان،حامد؛ زندوکیلی، سارا (۱۳۹۴) بازنمایی حریم خصوصی در رسانه های اجتماعی: مردم نگاری کاربران ایرانی فیس بوک. مطالعات رسانه های نوین ۱ (۱)۹۶-۶۹ پورحسن و فرجوند ، حمیدرضا؛ حسن پور، اکبر؛ ایزدی، احمد؛ بستانی املشی، طهمورث (۱۳۹۸) طراحی الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی مطالعه موردی: شرکت ملی گاز ایران و شرکتهای تابعه. آموزش و توسعه منابع انسانی، ۵ (۱۸) ۵۵-۷۹ جلیل پور و عزیزخانی ، سید محمدرضا؛ فرهنگی، علی اکبر؛ گیویان،عبداله؛ مظفری افسانه (۱۳۹۴). بررسی موانع رقابت رسانه های اجتماعی بومی با رسانه های اجتماعی بین المللی. پژوهش های ارتباطی (پژوهش و سنجش)، ۲۵ (۴)، ۴۱-۷۲ حاجی حسینی، عفت؛ سهرابی،ابو الفضل (۱۳۹۵). تأثیر تلاشهای آمیخته بازاریابی و بازاریابی رسانه های اجتماعی بر پاسخ مصرف کنندگان با توجه به نقش میانجی ارزش ویژه برند. مدیریت بازاریابی، ۱۰ (۳۲)، ۱۲۱-۱۴۱ حاجی علی اکبری، فیروزه؛ موسوی، نرگس (۱۳۹۸). تأثیر مؤلفه های بازاریابی رسانه های اجتماعی از طریق ارزش ویژه برند بر پاسخ دهی مشتریان در صنعت گردشگری (مطالعه موردی: شهرستان ابهر) مدیریت بازاریابی، ۱۴ (۴۲) ۵۷-۷۶ خدادی، نهال؛ محترم ،رحیم؛ جعفری، معصومه (۱۳۹۸). تأثیر پذیرش رسانه اجتماعی بر عملکرد شرکت های وارد کننده پوشاک (مورد مطالعه اینستاگرام) مدیریت بازاریابی، ۱۴ (۴۲) دانایی، ابو الفضل؛ معين، مسلم (۱۳۹۶). بررسی تأثیر استراتژی رسانه های اجتماعی بر استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی و عملکرد سازمانی فروشگاه های زنجیره ای. پژوهش های مدیریت راهبردی، ۲۳ (۶۶)، ۱۱۱-۱۴۱ ذکایی و حسنی ، فاطمه. محمد (۱۳۹۴). نقش روابط عمومی دانشگاه ها در توسعه فعالیت های آموزشی. مطالعات رسانه ای، ۸ (۲۳)، ۳۱-۴۹. رحیم نیا، فریبرز؛ رمضانی، یوسف؛ زرگران، سحر (۱۳۹۸). تأثیر تعامل کاربران در رسانه های اجتماعی بر قصد خرید به واسطه نگرش نسبت به برند و هنجارهای ذهنی. تحقیقات بازاریابی نوین، ۹ (۱) ۲۱۳-۲۳۲ رسولی، محمدرضا و هدایتی، محمدرضا (1396). نقش خلاقیت و عوامل مؤثر بر آن در کارایی روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(2)، 217-242. رنجبر، محبوبه و نیرومند، پوراندخت (1394). ارائه یک چارچوب پیشنهادی از ملاحظات شایسته محوری کارگزاران روابط عمومی در ایران. مهارت‌آموزی، 3(11)، 111-134. زارعی، عاطفه و بیات، محمدکریم (1394). کارایی رسانه‌های اجتماعی در کتابخانه‌های دانشگاهی: مطالعه موردی دانشگاه‌های دولتی تهران. کتاب مهر، (17-18)، 98-121. زارعی، عاطفه؛ بیات، محمدکریم (۱۳۹۴). کارایی رسانه های اجتماعی در کتابخانه های دانشگاهی: مطالعه موردی دانشگاه های دولتی تهران. کتاب مهر، شماره ۱۷-۱۸، ۹۸-۱۲۱ زرمهر، زهرا؛ شیرخدایی، پیمان (۱۳۹۶). بررسی تأثیر محتوای رسانه های اجتماعی بر قصد خرید با توجه به نقش میانجی نفوذ اجتماعی هنجاری و اطلاعاتی و ارتباط با مشتری (مشتریان فروشگاه ترین چرم از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام) مدیریت بازاریابی، ۱۳ (۴۱) ۱-۲۰ زینلی، حنانه؛ سلطانی‌فر، محمد و مظفری، افسانه (1397). بررسی نقش شبکه‏های اجتماعی موبایلی بر توسعه مشارکت اجتماعی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 10(4)، 97-108. ساعدی، طاهره (۱۳۹۲). کاربردهای شبکه های اجتماعی مجازی در توسعه ی فعالیت روابط عمومی سازمان صدا و سیما (از دید استادان ارتباطات دانشگاه های تهران) رسانه ۲۴ (۲)،۱۵۲-۱۱۹ سجادی جاغرق، عبدالله؛ قرائتی،علیرضا،حیدری، مجید (۱۳۹۴). نقش رسانه های اجتماعی در بازاریابی و تأثیر بر ساختار سازمانی، مطالعات رسانه ای، شماره ۲۸، صص ۱۲۷-۱۴۳ سعیدی، رحمان؛ نقیب السادات، سیدرضا؛ پاکدهی، علیرضا؛ نریمانی، رحیم. (۱۳۹۶). تدوین مدل مطلوب روابط عمومی ایرانی اسلامی. مطالعات فرهنگ - ارتباطات، ۱۸ (۳۹)، ۱۲۱-۱۵۲ صراطی شیرازی و گل تاجی، محمدرضا حقیقی کفاش،مهدی؛ نظری، مهسا (۱۳۹۷). تأثیر فعالیت های خلق ارزش در جوامع برند، بر خرید مجدد مشتریان و وفاداری به برند در رسانه های اجتماعی. مدیریت برند، ۴ (۷)، ۱۸۱-۲۱۴ صلواتیان و سوری ، محمد امین؛ عقیلی، محمد؛ منتظر الفرج، راضيه عشرتی، بابک (۱۳۹۶). ارزیابی سطح روابط عمومی بیمارستان و ارتباط آن با وفاداری بیمار در بیمارستانهای دولتی یزد و اراک، مدیریت بهداشت و درمان، شماره ۴ (۱۴)، صص ۴۵-۵۴ طالبیان،حامد؛ طالبیان،سارا (۱۳۹۶). زنان و کنشگری در رسانه های اجتماعی (مطالعه موردی: صفحه فیس بوکی «آزادی یواشکی زنان») زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، ۱۵۲۲۲-۲۰۵ ،(۲) طاووسی، محمود؛ دل افروز، نرگس (۱۳۹۸). رتبه بندی ابزارهای روابط عمومی بر مبنای مدل AIDA در بخش تولیدی صنعت ورزش با روش AHP پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، ۱(۱) ۱-۱۳ عاقلی، میثم و آجرلو، فاطمه (1397). اثر روزنامه‌نگاری برند بر قصد حمایت مشتریان از کسب‌وکارهای نوپای داخلی. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند، 5 (1)، 135-168. عاملی و عسکری، مریم؛ گران، بهاره (۱۳۹۸). موانع استفاده از فناوری رسانه اجتماعی در حوزه مدیریت روابط با مشتری اجتماعی در دفاتر خدماتی مسافرتی، مطالعات مدیریت گردشگری، شماره ۲۹، صص ۱-۱۹ عبداللهی نژاد،طاهره؛ عرفان منش، محمد امین؛ اصنافی، امیر رضا (۱۳۹۵) آیا مقالات پراستناد علوم پزشکی ایران در رسانه های اجتماعی نیز بر توجه هستند؟ مدیریت اطلاعات سلامت ،۱۵ ۹۶-۹۰ (۲) عبدالوند محمدعلی؛ هنری شریف،الهام(۱۳۹۵) شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری و تعهد به نام و نشان تجاری (برند) در رسانه های اجتماعی مدیریت توسعه و تحول، شماره ۲۴، ۶۹-۸۰ عدلی پور، صمد؛ میرمحمدتبار، سیداحمد و رسول‌زاده ‌اقدم، صمد (1395). سنخ‌شناسی کاربران جوان رسانه‌های اجتماعی در ایران. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 15 (32)، 1-23. عدلی پور، مهدخت؛ زرین کفش،لیلا،مظفری، افسانه (۱۳۹۵). الگوی موجود و مطلوب ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاه های دولتی (بررسی دیدگاه مدیران روابط عمومی) مطالعات رسانه ای، ۱۳ (۳)، ۱۰۹-۱۲۲ عرفان منش و حسینی ، روجیار؛محمدی،شهریار (۱۳۹۶). ارائه مدلی برای بررسی اثر گذاری شدت اعتماد میان کاربران در محیط رسانه های اجتماعی. مدیریت فناوری اطلاعات، ۹ (۲)۲۱۶-۱۹۱ عزت زاده، مستوره؛ ربیعی، علی؛ فرهنگی، علی اکبر؛ سلطانی فر، محمد. (۱۳۹۴). شناسایی و رتبه بندی میزان موفقیت شبکه های اجتماعی در ایفای نقش های آموزشی از نظر نخبگان رسانه. راهبرد اجتماعی فرهنگی، ۵ (۱۷)، ۹۵-۱۱۱ عسکری و جهانی، محمد جواد. على(۱۳۹۵). نقش ارتباطات گرافیکی در جذب مخاطبان روابط عمومی فرمانداری شهرستان بهارستان. رسانه، ۲۸ (۱)، ۶۳-۸۰ عقیلی ، محمدکریم؛ منوچهری، روح اله (۱۳۹۷). نقش رسانه های اجتماعی در سبک زندگی اعضای کتابخانه های عمومی یا تحلیل "سوات" (مطالعه موردی: شهر شیراز) مطالعات رسانه های نوین، ۱ (۳) ۲۳۳-۲۷۰ عقیلی، سید وحید؛ قاسم زاده عراقی، مرتضی (۱۳۹۴). رسانه های اجتماعی؛ چیستی، کارکردها و چالشها مطالعات توسعه اجتماعی ایران، ۸(۱) ۲۱-۳۶ فرمد و بیچرانلو ، بابک؛ از کیا، مصطفی؛ ساروخانی، باقر (۱۳۹۸). نقش شبکه های اجتماعی مجازی در جامعه پذیری سیاسی جوانان با تأکید بر دسترس پذیری رسانه ای و کاربر فعال. مطالعات رسانه ای ۱۳ (۲) ۲۱-۳۹ فرهنگی و عباسی ، مهدی؛ درزیان عزیزی ؛ مسعودی، زینب (۱۳۹۷). بررسی نقش رفتارهای روابط عمومی در عملکرد روابط عمومی و اعتماد اجتماعی (مورد مطالعه: بانک های استان خوزستان) توسعه اجتماعی، ۱۱ (۲) ۱۹۹-۲۲۲ -قلمی و شعاع، مصطفی ، سید محمد (۱۳۹۷). نگرش گردشگران به نقش رسانه های اجتماعی در فرآیند برنامه ریزی سفر. مطالعات رسانه های نوین، ۲ (۸)، ۲۰۳-۲۳۸ کریمی راهجردی، اشرف؛ قوام، عبدالعلی؛ خرازی آذر، رها و گرانمایه‌پور، علی (1398). جایگاه شبکه‌های اجتماعی مجازی و پیام‏رسان موبایلی در شکل‌گیری خرد جمعی. مطالعات رسانه‌های نوین، 5(17)، 1-34. کریمی علویجه، محمدرضا؛ حقیقی کفاش، مهدی و نظری، مهسا (1395). تأثیر فعالیت‌های خلق ارزش در جوامع برند، بر خرید مجدد مشتریان و وفاداری به برند در رسانه‌های اجتماعی. مدیریت برند، 4(7)، 181-214. گودرزی، محمود و اسمعیلی، نرگس (1390). رتبه‌بندی ابزارهای روابط عمومی بر مبنای مدل AIDA در بخش تولیدی صنعت ورزش با روش AHP. پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، 1(1)، 1-13. محسن زاده، محمدجواد (1396). نقش ارتباطات گرافیکی در جذب مخاطبان روابط عمومی فرمانداری شهرستان بهارستان. رسانه، 28 (1)، 63-80. محمدی، مهدی و میرتقیان رودسری، اسماعیل(۱۳۹۵). آسیب شناسی روابط عمومی در ایران فصلنامه علوم اجتماعی، شماره ۴۷، ۷۵-۱۲۳ محمدی، افشین؛ مظفری، افسانه و خرازی، زهرا (1398). مدیریت جریان‌سازی خبری در روابط عمومی سازمان‌های دولتی. مطالعات رسانه‌ای، 14(1)، 23-37. محمدی، مصطفی؛ میرتقیان رودسری، سید محمد (۱۳۹۵). نگرش گردشگران به نقش رسانه های اجتماعی در فرآیند برنامه ریزی سفر. مطالعات رسانه های نوین، ۲ (۸)، ۲۰۳-۲۳۸ مرادی، فاطمه (1396). بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی در دنیای روابط عمومی (مطالعه موردی: شهرداری بابل). کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران، اصفهان. مردانی، فریبا و جنوی، المیرا (1400). تأثیر شبکه‌های اجتماعی در بهبود وضعیت اطلاع‌رسانی و جذب مخاطبین کتابخانه‌های عمومی شهر تهران از دید کتابداران. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 7(1)، 53-76. مقدس زاده، حسن؛ صفاهیه، هاجر (۱۳۹۶). سواد رسانه ای و آگاهی از آسیب های شبکه های اجتماعی. مطالعات رسانه ای، ۱۲ (۳۹)، ۲۵-۳۵ مهدی‌زاده، شراره و شیفته، منصور (1398). تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر تحقق دموکراسی دیجیتال مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه مازندران. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 15(55)، 131-151. نداف، مهدی؛ درزیان عزیزی، عبدالهادی و مسعودی، زینب (1395). بررسی نقش رفتارهای روابط عمومی در عملکرد روابط عمومی و اعتماد اجتماعی (مورد مطالعه: بانک‌های استان خوزستان). توسعه اجتماعی، 11(2)، 199-222. نرگسیان، اسماعیل؛ احمدی، ابوالفضل؛ نقیب السادات، سید رضا (۱۳۹۴). آسیب شناسی اطلاع رسانی و روابط عمومی در بسیج. علوم خبری، شماره ۱۸، ۵۹-۹۴ نرگسیان، عباس؛ هژبرافکن خلاری، حسن؛ معینی کربکندی، محمدرضا (1394). مطالعه تأثیر رسانه‌های اجتماعی آنلاین بر شفافیت و اعتماد عمومی با اثر میانجی‌گیری مشارکت عمومی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه تهران). مدیریت دولتی، 7 (3)، 637-656. نظری و قلی پور ، حسین؛ سعیدی، رقیه (۱۳۹۷). رضایت کارکنان از عملکرد روابط عمومی شرکت گاز استان خراسان رضوی در شهر مشهد در سال ۱۳۸۶ . علوم اجتماعی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، ۵ (۲)، ۱۵۵-۱۷۷ یاری سمیه؛ فرجوند،اسفندیار (۱۳۹۵). بررسی نقش رسانه های اجتماعی بر مشارکت شهروندان در فرایند بودجه بندی مشارکتی. مدیریت دولتی (دانش مدیریت)، ۱۱ (۳)، ۳۵۵-376 Kaye, M. E., & Perunovic, Z. (2020). Performance in publicly funded innovation networks (PFINs): The role of inter-organisational relationships. Industrial Marketing Management, 86, 201-211. Lee, Y. (2019). Crisis perceptions, relationship, and communicative behaviors of employees: Internal public segmentation approach. Public Relations Review, 45(4), 101832. Meng, Y. (2019). Toward an effective government-public relationship: Organization-public relationship based on a synthetic approach to public segmentation. Public Relations Review, 41(4), 456- 460. Sakeston, G. C., Fryges, H., & Goo, J. (2019). Social media, open innovation & HRM: implications for performance. Technological Forecasting and Social Change Slive, C. T., Poorisat, T., & Kim, S. H. (2019). Third-person effect in the context of public relations and corporate communication. Public Relations Review, 101823. Tures, P. (2020). Extending public relationship-building through the theory of politeness. Public Relations Review, 45(3), 101784. Adlipour, S., Mir Mohammad Tabar, S. & Rasoulzadeh Aghdam, S. (2016). Typology of young users of social media in Iran. Strategic Studies on Youth ans Sports, 15(32), 109-125. (in Persian) Adlmaier-Herbst, D. G. (2014). Public relations in the digital world: Global relationship management personal information. Digital media and social inclusion. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/270281374_Public_Relations_in_the_Digital_World_Global_Relationship_Management_Personal_information Agheli, M. & Ajorloo, F. (2018). The Effect of brand journalism on customers' repatronage intention towards local. Quarterly Journal of Brand Management, 5(1), 135-168. (in Persian) Al-Badi, A., Tarhini, A. & Al-Bolushi, H. (2020). Adoption of social media for public relations professionals in Oman. In ICT for an Inclusive World (pp. 229-247). Springer, Cham. Al-Kandari, A. A., Gaither, T. K., Alfahad, M. M., Dashti, A. A. & Alsaber, A. R. (2019). An Arab perspective on social media: How banks in Kuwait use instagram for public relations. Public Relations Review, 45(3), 101774. Allagui, I. & Breslow, H. (2016). Social media for public relations: Lessons from four effective cases. Public relations review, 42(1), 20-30. Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. sage. Cai, D., Liu, J., Zhao, H. & Li, M. (2020). Could social media help in newcomers' socialization? The moderating effect of newcomers’ utilitarian motivation. Computers in Human Behavior, 107, 106273. Curtis, L., Edwards, C., Fraser, K. L., Gudelsky, S., Holmquist, J., Thornton, K. & Sweetser, K. D. (2010). Adoption of social media for public relations by nonprofit organizations. Public Relations Review, 36(1), 90–92. doi:10.1016/j.pubrev.2009.10.00 DiStaso, M. W. & McCorkindale, T. (2012). Social media: uses and opportunities in public relations. Global Communication Journal Canadian Edition, 5(2), 75–82. Goodarzi, M. & Esmaeili, N. (2012). Preference public relation tools based on AIDA model with AHP method for production sector of the sport industry. Contemporary Studies on Sport Management, 1(1), 1-13. (in Persian) Hon, L. C. & Grunig, J. E. (1999). Guidelines for measuring relationships in public relations. Retrieved fromInstitute for Public Relationswww.instituteforpr.org. Karahanna, E., Xu, S. X., Xu, Y. & Zhang, N. A. (2018). The needs–affordances–features perspective for the use of social media. Mis Quarterly, 42(3), 737-756. Karimi Alavijeh, M. R., Haghighi, M. & Nazari, M. (2016). The effects of value creation practices in brand communities on the customer repurchase intention and brand loyalty in social media. Quarterly Journal of Brand Management, 3(3), 181-214. doi: 10.22051/bmr.2017.16586.1358 (in Persian) Karimi Rahjerdi, A., Ghavam, A., Kharazi Azar, R. & Geranmayepour, A. (2019). The role of mobile-based media on the formation of collective wisdom. New Media Studies, 5(17), 1-34. doi: 10.22054/nms.2019.35186.575 (in Persian) Kent, M. L. & Li, C. (2020). Toward a normative social media theory for public relations. Public Relations Review, 46(1), 101857. Kent, M. L. & Taylor, M. (1998). Building dialogic relationships through the world wide Web. Public Relations Review, 24(3), 321–334. Kietzmann, J.H. & Hermkens, K. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons (Submitted manuscript), 54 (3), 241–251. doi:10.1016/j.bushor.2011.01.005 Kirat, M. (2005). Public relations practice in the Arab World: A critical assessment. Public Relations Review, 31(3), 323–332. Kline, M. (1990). Mathematical thought from ancient to modern times. (Vol. 2). Oxford University press. Kline, T. (2005). Psychological testing: A practical approach to design and evaluation. Sage. Ledingham, J. A. & Bruning, S. D. (1998). Relationship management in public relations: Dimensions of an organization-public relationship. Public Relations Review, 24(1), 55–65. https://doi.org/10.1016/S0363-8111(98)80020-9. Islami, H. & Ataei, M. (1400). Providing a model of organizational communication with an ethical approach. Specialized Scientific Quarterly of New Research Approaches in Management and Accounting, 5(19), 874-903. (in Persian) Magner, N., Welker, R. B. & Campbell, T. L. (1996). Testing a model of cognitive budgetary participation processes in a latent variable structural equations framework. Accounting and Business Research, 27(1), 41-50. Mardani, F. & Janavi, E. (2021). The impact of social networking on improving information and attracting public library contacts from the viewpoint of librarians. Sciences and Techniques of Information Management, 7(1), 53-76. doi: 10.22091/stim.2020.5546.1395 (in Persian) Mehdizadeh, S. & Infatuated, M. (2019). The effect of social networks on the realization of digital democracy: Students of Mazandaran University. Cultural Studies and Communication, 15(55), 131-151. doi: 10.22034/jcsc.2019.36674 (in Persian) Mohammadi, A., Mozafari, A. & Kharazi, Z. (2018). Management of news flow in public relations of government organizations. Media Studies, 14(1), 23-37. (in Persian) Mohsenzadeh, M. J. (2016). The role of graphic communication in attracting the public relations audience of the governorate of Baharestan. The Media, 28(1), 63-80. (in Persian) Moradi, F. (2016). Investigating the impact of social networks in the world of public relations (Case study: Babol municipality). National Conference on New Approaches to Public Relations in Iran, Isfahan. (in Persian) Nadaf, M., Darzian Azizi, B. & Masoudi, Z. (2017). Studying public relations behaviors in the performance of public relations and social trust (The case study: Banks of Khuzestan province). Quarterly Journal of Social Development (Previously Human Development), 11(2), 199-222. doi: 10.22055/qjsd.2017.12689. (in Persian) Namisango, F. & Kang, K. (2019). Organization-public relationships on social media: The role of relationship strength, cohesion and symmetry. Computers in Human Behavior, 101, 22-29. Nargesian, A., Hozhabrafkan Khollari, H. & Moeieni, M. (2015). Study effect of social media on transparency & public trust with moderating role of public participation (Case study: Tehran University students). Journal of Public Administration, 7(3), 637-656. doi: 10.22059/jipa.2015.53468 (in Persian) Rasoli, M. R. & Hedayati, M. R. (2017). The role of creativity and the factors affecting the performance of public relations Social Security. Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 7(2), 217-242. (in Persian) Renjbar, M. (2014). Strong and powerful. Presenting a proposed framework of merit-oriented considerations of public relations agents in Iran. Skill training, 3 (11), 111-134. (in Persian) Ricciardelli, L. A., Nackerud, L., Quinn, A. E., Sewell, M. & Casiano, B. (2020). Social media use, attitudes, and knowledge among social work students: Ethical implications for the social work profession. Social Sciences & Humanities Open, 2(1), 100008. Sisson, D. C. (2017). Control mutuality, social media, and organization-public relationships: A study of local animal welfare organizations’ donors. Public Relations Review, 43(1), 179–189. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2016.10.007. Statista (2021). Number of social network users worldwide from 2017 to 2025. https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users Sutherland, K., Freberg, K., Driver, C. & Khattab, U. (2020). Public relations and customer service: Employer perspectives of social media proficiency. Public Relations Review, 46(4), 101954. Valentini, C. (2015). Is using social media “good” for the public relations profession? A critical reflection. Public relations review, 41(2), 170-177. Walden, J., Jung, E. H. & Westerman, C. Y. (2017). Employee communication, job engagement, and organizational commitment: A study of members of the Millennial Generation. Journal of Public Relations Research, 29(2-3), 73–89. Zarei, A. & Bayat, M. K. (2014). Effectiveness of social media in academic libraries: a case study of Tehran state Universities. Kitab Mehr, (17-18), 121-98. (in Persian) Zeinali, H., Soltanifar, M. & Mozaffari, A. (2018). The study of mobile based social networks on development of social participation. Journal of Iranian Social Development Studies, 10(4), 97-108. (in Persian)
تعداد بازدید از مقاله : 402
تعداد دانلود فایل : 270

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید