فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 2 , پیاپی 10, زمستان 1401

The Role of Social Media Management in Expanding Media Culture




نویسندگان :
محمدعلی قادری1، عباس زمانی2،
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، گروه علوم ارتباطات، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ايران1، دکترای مدیریت رسانه، مدیرگروه علوم ارتباطات،موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ایران(مسئول)2
تعداد صفحات : 56-45
چکیده :

فرهنگ، شکلی از فعالیت بسیار مشارکتی است که در آن مردم جوامع و هویت خود را می‌سازند. فرهنگ به افراد شکل می‌دهد و باعث پرورش ظرفیت های آنها برای گفتار، عمل و خلاقیت می‌شود. فرهنگ رسانه ای نیز در این فرآیندها دخیل است و از آنجا که افراد زمان زیادی از رسانه استفاده می‌کنند تاثیرات قابل توجهی را بر دیدگاه ها و هویت مردم می‌گذارد. این پژوهش با هدف بررسی نقش مدیریت رسانه های اجتماعی در گسترش فرهنگ رسانه انجام شده است. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانه ای انجام شده است. یافته های این پژوهش نشان داد که ظهور رسانه های اجتماعی بستر مناسبی برای تداخل و ادغام فرهنگ‌ها و تغییر ارزش ها در جوامع مختلف شده که این امر باعث بوجود آمدن فرهنگ رسانه شده است. فرهنگ رسانه اکنون شکل غالب فرهنگی است که امروزه باعث باز تولید شخصیت اجتماعی و تغییر هویت می‌شود. رسانه های اجتماعی با اشتراک‌گذاری ایده‌ها و اطلاعات را از طریق شبکه‌های مجازی و افزایش تعاملات افراد با فرهنگ‌های مختلف باعث تغییر باورها و گسترش اشتراکات فرهنگی جوامع مختلف و یا ادیان و اقوام مختلف گردیده است.



چکیده انگلیسی :

Culture is a highly collaborative form of activity in which people build their communities and identities. Culture shapes people and cultivates their capacities for speech, action and creativity. Media culture is also involved in these processes and since people spend a lot of time using media, it has significant effects on people's views and identity. This research was conducted with the aim of investigating the role of social media management in expanding media culture. The research is descriptive-analytical and has been done using the library method. The findings of this research showed that the emergence of social media has become a suitable platform for the interference and integration of cultures and the change of values in different societies, which has caused the emergence of media culture. Media culture is now the dominant form of culture that today causes the reproduction of social personality and identity change. By sharing ideas and information through virtual networks and increasing the interactions of people with different cultures, social media has changed the beliefs and expanded the cultural commonalities of different communities or religions and ethnic groups.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : فرهنگ، فرهنگ رسانه، رسانه های اجتماعی
کلمات کلیدی انگلیسی: culture, media culture, social media
مراجع :
بابایی، محمود. (1390). رسانه نوین و سیر تحول تاریخی رسانه ها. ماهنامه مدیریت ارتباطات، -(17). بیگدلو، مهدی و ناصر هادیان. (1397). تأثیر کارکردهای شبکه‌های اجتماعی بر سمت‌گیری‌های فرهنگ سیاسی کاربران دانشگاهی در ایران (مطالعه موردی وایبر و تلگرام). جامعه‌شناسی سیاسی جهان اسلام، 6(12)، 73-104. سراج، مهدی.(1401) ضرورت مسئولیت اجتماعی در سازمان های رسانه ای ایران، هفتمین کنفرانس ملی نوآوری و تحقیق در مدیریت، روانشناسی و آموزش و پرورش،تهران. سیدین، فریبا و بیتا شاه منصوری.(1401). تاثیر رسانه های اجتماعی بر فرهنگ سازی اجتماعی سالمندان نسبت به توانمندسازی آنان، ششمین همایش بین المللی دانش و فناوری هزاره سوم اقتصاد، مدیریت و حسابداری ایران،تهران. فرهنگی، علی اکبر و عطااله ابطحی. (1392). آینده مدیریت رسانه و مدیریت رسانه های آینده. آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، 24(99)، 83-107. Denchev, S., Trencheva, T., & Zdravkova, E. (2019). Intellectual property and media culture in higher education. In INTED2019 Proceedings (pp. 5814-5819). IATED. Genaro, S., & Kellner, D. (2022). Digital Culture, Media, and the Challenges of Contemporary Cyborg Youth. In Bioinformational Philosophy and Postdigital Knowledge Ecologies (pp. 223-235). Cham: Springer International Publishing. Hodkinson, P. (2016). Media, culture and society: An introduction. Media, Culture and Society, 1-344. Kirillova, N. B. (2020). Media culture of a globalised world: Evolution of language technologies. Changing Societies & Personalities. 2020. Vol. 4. Iss. 4, 4(4), 427-440. Phillips, G. C., & Garda, M. (2019). Plant tissue culture media and practices: an overview. In Vitro Cellular & Developmental Biology-Plant, 55, 242-257.
تعداد بازدید از مقاله : 286
تعداد دانلود فایل : 140

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید