فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 1 , پیاپی 9, پاییز 1401  

The Culture of Using Radio among the People of Isfahan




نویسندگان :
سیدحمیدرضا هدائی1، مهران فولادی نژاد2،
کارشناس ارشد برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)(مسئول)1، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد2
تعداد صفحات : 106-93
چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی فرهنگ استفاده از رادیو در بین مردم اصفهان انجام شد. اين تحقيق بصورت توصيفي- پيمايشي (مقطعي) انجام شد. از جامعه آماری شهر اصفهان با استفاده از نمونه گیری طبقه ای - تصادفی تعداد 600 نفر انتخاب شدند که 345 نفر به برنامه های رادیو اصفهان گوش می دادند و عمده بررسی ها و سنجش ها بر اساس این تعداد صورت گرفت. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته که شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و سوالاتی برای سنجش فرضیه ها که بر اساس طیف لیکرت استفاده شد. آلفاي كرونباخ براي سوالات پرسشنامه ، 941/0 محاسبه شد و پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. آزمون مقایسه میانگین ها نشان داد که نگرش مردم اصفهان نسبت به برنامه های ارشادی تربیتی بامیانگین 59/3، برنامه های اطلاعاتی آموزشی بامیانگین 41/3 و برنامه های سرگرمی تفریحی بامیانگین 37/3، بالاتر از سطح متوسط بوده است. با آزمون فریدمن رتبه بندی مولفه ها به ترتیب ارشادی تربیتی(بامیانگین 93/2)، اطلاعاتی آموزشی(بامیانگین 33/2) و سرگرمی تفریحی(بامیانگین 25/2) می باشد. آزمون فریدمن با خی دوی 507/52 مشخص کرد بین این موارد سه‌گانه اختلاف معنا داری وجود دارد.



چکیده انگلیسی :

The purpose of this study was to investigate the culture of using radio among the people of Isfahan. This study was performed in a descriptive-cross-section. Isfahan's statistical population was selected using random sampling of 600 people, 345 people listened to Isfahan Radio programs, and most of the surveys were conducted. To collect information from a researcher -made questionnaire, which includes two parts: demographic information and questions to measure hypotheses based on the Likert scale. Cronbach's alpha for questionnaire questions was 0.941 and the reliability of the questionnaire was confirmed. The comparison test showed that Isfahan people's attitude towards educational guidance programs was 3.59, educational information programs with average 3.41 and recreational entertainment programs with average 3.37 were above average. With the Friedman test, the components are educational guidance(2.93), educational information(2.33) and recreational entertainment(2.25) respectively. Friedman's test and 52/552 showed that there is a significant difference between these three cases.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : نگرش، مخاطب، رسانه، رادیو، آموزش، سرگرمي، فرهنگ
کلمات کلیدی انگلیسی: attitude, audience, media, radio, training, entertaining, culture
مراجع :
آمهدی،ح .1375.نظر مردم اصفهان درباره برنامه های صدا و سیمای مرکز اصفهان.تهران :مرکز تحقیقات صدا و سیما بنابادی، ا.1380.نظرسنجی درباره برنامه های شبکه استانی صدای مرکز اصفهان در شهرهای اصفهان ،اردستان و خوانسار.تهران:مرکزتحقیقات صدا وسیما. پیرحیایی ، ن. 1375. سنجش نگرش شنوندگان رادیو در تهران نسبت به برنامه های صدای جمهوری اسلامی مرداد 1374. تهران :مرکز تحقیقات صدا وسیما . سورين، و 1384 . نظريه هاي ارتباطات . مترجمه ع دهقان . تهران : موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران . شهرداری اصفهان .1389.آمارنامه شهر اصفهان .اصفهان : مدیریت روابط عمومی شهرداری اصفهان. کریمی، ع . 1379 . نگرش و تغییر نگرش . تهران : نشر ویرایش. گال،م و بورگ،و و گال ،ج . 1389.روش های تحقیق کمی وکیفی در علوم تربیتی و روانشناسی . تهران: انتشارات سمت . مهدي زاده، م .1389. نظريه هاي رسانه : انديشه هاي رايج و ديدگاه هاي انتقادي . تهران : همشهري. محسنيان راد، م.1378. ارتباط شناسي . تهران : سروش ( انتشارات صدا و سيما). معتمدنژا‌ ، ك.1383 . وسايل ارتباط جمعي . تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبائي . مک کوایل، د .1382 . مخاطب شناسی .ترجمه م منتظر قائم. تهران : مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها میرسعید قاضی، ع. 1381 .مخاطب شناسی و افکار سنجی در رسانه های جمعی تهران:انتشارات آن Arbore,a.,Guenzi,P.,Ordanini,A.(2009).Loyalty bulding,relational trade-offs and key service employees:the case of radio DJs.Journal of service Management,3,317-341. Drinkwater,P.,Uncles,M.(2007).The impact of program brands on consumer evaluation of telev ision and radio broadcaster brands.Journal of product &Brand Management,16,3,178-187. Fanthome,C.(2008).What do young people want from todays BBC?Initial observation from outreach work carried out by the BBC s Regional Audience Council for London.Young Consumers,9,4,254-264.
تعداد بازدید از مقاله : 396
تعداد دانلود فایل : 163

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید