فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 1 , پیاپی 9, پاییز 1401  

The Effect of Rumors on Public Opinion




نویسندگان :
محمد علی تولایی1، سید علیرضا افشانی2،
کارشناس ارشد مدیریت امور فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(مسئول)1، دکترای جامعه شناسی، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد2
تعداد صفحات : 76-61
چکیده :

هدف این مقاله بررسی تأثیر شایعه بر افکارعمومی است. شايعه به دليل پيوند با انسان پديده اي اجتماعي است كه در تمام جوامع انساني متداول است و تصور جامعه بدون وجود شايعه امري محال به نظر مي رسد. پدیده شایعه کم ‏و بیش درهمه جوامع رواج‏ دارد امّا در جامعه‏ای که مردم با فقر اطلاع‏رسانی سریع و صحیح و دقیق‏ مواجهند و در بین گروهها و جمعیت هایی‏ که به لحاظ ساده ‏اندیشی و زود باوری تأثیرپذیری بیشتری برای دریافت و انتقال شایعات دارند، بیشترمتداول است. پیچیدگی شوون زندگی، پیوستگی حوزه های اقتصادی، معیشتی و فرهنگی درکنار ارزش اطلاعات در دنیای امروزکه مبنای تصمیم گیری و اقدام بهینه قرار می گیرد، برگسترش شایعه و مطلوبیت آن می افزاید. در این راستا شایعه، افکارعمومی و تأثیر شایعه بر افکارعمومی مورد بررسی نظری قرار گرفت و مشخص گردید که شایعه تأثیر انکارناپذیری بر افکارعمومی و نقش تعیین کننده ای بر روحیه افکار یک ملت دارد و موجب تحریک و در نتیجه پاسخگوی نیازهای یک جامعه می باشد، که لازم است با توجه به لزوم اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی و منابع اطلاعاتی از تأثیر شایعات جلوگیری به عمل آورد.



چکیده انگلیسی :

The purpose of this article is to investigate the effect of rumors on public opinion. Rumor is a social phenomenon that is common in all human societies due to its connection with humans, and it seems impossible to imagine a society without rumors. The phenomenon of rumors is more or less widespread in all societies, but in a society where people are faced with the poverty of quick, correct and accurate information, and among groups and populations that are simple-minded and gullible. Receiving and transmitting rumors is more common. The complexity of life, the connection of economic, livelihood and cultural fields, along with the value of information in today's world, which is the basis for decision-making and optimal action, increases the spread of rumors and its desirability. In this regard, rumor, public opinion and the effect of rumor on public opinion were theoretically examined and it was found that rumor has an undeniable effect on public opinion and a decisive role on the morale of a nation's thoughts and causes stimulation and thus responds to the needs of a society, which It is necessary to prevent the effect of rumors due to the necessity of informing through mass media and information sources.



موضوع : علوم ارتباطات
کلمات کلیدی : شایعه، افکارعمومی، رسانه، ارتباطات
کلمات کلیدی انگلیسی: rumor, public opinion, media, communication
مراجع :
اکرامی، محمود.(1383)، مردم شناسی تبلیغات، مشهد، نشرایوار. اگیرن، ویلیام ؛ نیم کوف، مایر.(1380)، زمینه جامعه شناسی، ترجمه حسین آریان پور، تهران، انتشارات گسترده ، چاپ سیزدهم. آل پورت، گردن ؛ پستمن، لئو.(1372)، روانشناسی شایعه، ترجمه ساعد دبستانی، تهران، مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه‌ای صدا و سیمای جمهوی اسلامی ایران. دادگران، سید محمد.(1384)، افکارعمومی ومعیارهای سنجش آن، تهران، انتشارات مروارید، چاپ دوم. ستوده، هدایت الله.(1378)، روانشناسی اجتماعی، تهران، انتشارات آوای نور، چاپ چهارم. صفوی، حسن.(1351)، افکارعمومی، تهران، انتشارات دانشکده علوم اجتماعی. عالم،عبدالرحمن.(1377)، بنیادهای علم سیاست، تهران ، نشر نی، چاپ چهارم. کاپفرر، ژان نوئل.(1380)، شایعه، ترجمه خداداد موقر، شیراز، نشر شیراز. کوئن، بروس.(1373)، مبانی جامعه شناسی، ترجمه غلامعباس توسلی ورضا فاضلی، تهران، انتشارات سمت، چاپ سوم. لازار، ژودیت.(1383)، افکارعمومی، ترجمه مرتضی کتبی، تهران، نشرنی، چاپ دوم. معتمدنژاد، کاظم.(1371)، وسایل ارتباط جمعی، تهران، انتشارات دانشکده علامه طباطبائی. موسوی، سید محمد.(1377)، بررسی پدیده شایعه وچگونگی رواج آن درجامعه، تهران، نشرایوار. نصر، صلاح.(1381)، جنگ روانی، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، تهران، انتشارات سروش، چاپ دوم. نقیب زاده، احمد.(1388)، درآمدی بر جامعه شناسی سیاسی، تهران، انتشارات سمت. یحیایی ایله ای، احمد.(1381)، مبانی روابط عمومی، تهران، نشرآذر برزین. چاپ دوم.
تعداد بازدید از مقاله : 405
تعداد دانلود فایل : 235

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید