فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 1 , پیاپی 9, پاییز 1401  

The Identification of Female Users with Instagram Content from the Way of Use and the Consequences of Unsuccessful Cosmetic Surgery




نویسندگان :
مينا جلوان1، عباس زمانی2، فائزه تقی پور3،
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات، گروه علوم ارتباطات، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ایران1، دکترای مدیریت رسانه، مدیرگروه علوم ارتباطات،موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ایران(مسئول)2، عضو هیأت علمی و دانشیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان3
تعداد صفحات : 60-43
چکیده :

پژوهش حاضر با هدف شناسایی نحوه کاربری و پیامدهای عمل های زیبایی ناموفق كاربران زن از همذات‌پنداری با جراحی‌های زيبايي در محتواهاي اينستاگرام انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدار شناسی بود. بدین منظور بر اساس روند تحقیقات کیفی و روش های انتخاب شده، از حوزه پژوهش که کلیه زنانی بودند که از طریق برنامه اینستاگرام عمل زیبایی یا جراحی زیبایی انجام دادند، بر اساس نمونه گیری هدفمند تعدادی از آنها به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. این تعداد 7 نفر بود که اطلاعات آن‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری و انجام مصاحبه ها تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. در ادامه یافته ها با به کار گیری روش 7 مرحله ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از مجموع یافته های این پژوهش تعداد 74 جمله و عبارت مرتبط استخراج شد که بعد از حذف کد های تکراری تعداد 62 کد مفهومی به دست آمد. ابتدا کدها به مفاهیم ساده تبدیل شد و سپس در 5 دسته هم مفهوم و 2 گزاره اصلی دسته بندی گردید که این گزاره ها شامل نحوه کاربری با 4 زیر مفهوم و پیامدهای عمل ناموفق با یک زیر مفهوم بودند. تجارب کاربران نشان داد نحوه کاربری شامل عوامل فعالیت گسترده در شبکه های مجازی، پیگیری و تحقیق در شبکه های مجازی، تمایل به دیده شدن در شبکه های مجازی و جامعه و عدم اعتماد به فضای مجازی و تبلیغات و پیامدهای عمل های ناموفق زیبایی شامل عوامل خودکشی برای اقدامات ناموفق زیبایی،مشکلات خانوادگی و تحصیلی در اثر سوختگی صورت، تلاش خانواده برای نجات از وضعیت بحرانی، عدم توجه به سلبریتی ها بعد از خودکشی، تاوان اشتباهات و قضاوت اشتباه می باشد.



چکیده انگلیسی :

The aim of this study was identifying the way of use and the consequences of unsuccessful cosmetic surgery from identification of female users with Instagram content. The research method was a qualitative type of phenomenology. For this purpose, based on the qualitative research process and selected methods, from the field of research, which was all women who performed cosmetic surgery or cosmetic surgery through the Instagram program, a number of them were selected as the final sample based on heterogeneous targeted sampling. There were 7 people whose information was collected using semi-structured interviews and the interviews were continued until information saturation. In the following, the findings were analyzed using the 7-step Colaizzi method. From the total findings of this research, 74 related sentences and phrases were extracted, and after removing duplicate codes, 62 conceptual codes were obtained. First, the codes were converted into simple concepts, and then they were categorized into 5 categories with the same concept and 2 main propositions, which included the usage method with 4 sub-concepts and the consequences of unsuccessful action with one sub-concept. Users' experiences showed that the way of use includes the factors of extensive activity in virtual networks, follow-up and research in virtual networks, the desire to be seen in virtual networks and society, and the lack of trust in virtual space and advertisements, and the consequences of unsuccessful cosmetic procedures, including suicide factors. For unsuccessful beauty procedures, family and academic problems due to facial burns, family's efforts to save from a critical situation, not paying attention to celebrities after suicide, are the retribution for mistakes and wrong judgment.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : كاربران، عمل زیبایی، همذات‌پنداری، اینستاگرام
کلمات کلیدی انگلیسی: user, cosmetic procedure, Identification, Instagram
مراجع :
خانجانی، پاکروان، قدیمی، اسدی. (1401). رابطه نگرش به جراحی زیبایی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی بر اساس نقش میانجی نگرانی از تصویر بدنی در نوجوانان. نشریه علمی رویش روان شناسی، 11(3): 35-46. خانمحمدی، کریم، غازی. (1400). آسیب‌های اجتماعی نوظهور زنان در فضای مجازی با تأکید بر اینستاگرام. دوفصلنامه مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی، 2(1): 129-144. خبازثابت، سرور، کیخسروانی، مولود، پولادی ریشهری، بحرانی. (1401). رابطه بین گرایش به جراحی زیبایی با نگرش به مد و تصویر بدنی منفی زنان متقاضی جراحی زیبایی با تکیه بر نوع جراحی: نقش میانجی گری تنظیم شناختی هیجان. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 12(46): 37-60. شریفی، مهدی(1401) نظریه های رسانه. انتشارات ادیبان روز. چاپ هفتم. شکاری نمین، شیدا و حاجیانی، شیدا (۱۳۹۳). بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی (فیسبوک) بر سبک زندگی جوانان، مجله مدیریت فرهنگی، سال هشتم: 63-79. گیدنز، آنتونی (۱۳۸۷)تجدد و تشخص. ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشرنی مراقی، خانیکی.(1401).تحلیل نشانه شناختی بدنمندی در میان کاربران زن اینستاگرام(مطالعه موردی دو طراح لباس: آناشید حسینی و الهه جهادگر. جامعه شناسی فرهنگ و هنر، (4)1: 35-53. مهدی زاده، سید محمد(1400) کتاب نظریه‌‌های رسانه. انتشارات همشهری. چاپ دهم. Brown Z, Tiggemann M (2016) Attractive celebrity and peer images on Instagram: Effect on women’s mood and body image. Body Image 19(4):37–43. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2016.08.007 Casale S, Gemelli G, Calosi C, Giangrasso B, Fioravanti G (2019) Multiple exposure to appearance-focused real accounts on Instagram: Effects on body image among both genders. Curr Psychol. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00229-6 Caso D, Fabbricatore R, Muti F, Starace C (2019) Sessualizzazione e oggettivazione femminile su Instagram: Il ruolo delle influencer. Psicologia Sociale 14(3):441–463. https://doi.org/10.1482/94944 Chiuso, A., & Pillonetto, G. (2019). System identification: A machine learning perspective. Annual Review of Control, Robotics, and Autonomous Systems, 2, 281-304. Cohen R, Newton-John T, Slater A (2018) ‘Selfie’-objectification: The role of selfies in self-objectification and disordered eating in young women. Comput Hum Behav 79:68–74. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.10.027 Fardouly J, Willburger BK, Vartanian LR (2018) Instagram use and young women’s body image concerns and self-objectification: Testing mediational pathways. New Media Soc 20(4):1380–1395. https://doi.org/10.1177/1461444817694499 Fersini, Elisabetta, Debora Nozza, and Paolo Rosso. "Overview of the evalita 2018 task on automatic misogyny identification (ami)." EVALITA Evaluation of NLP and Speech Tools for Italian 12 (2018): 59. Ho SS, Lee EW, Liao Y (2016) Social network sites, friends, and celebrities: The roles of social comparison and celebrity involvement in adolescents’ body image dissatisfaction. Social Media Soc 2(3):1–11 Holland G, Tiggemann M (2016) A systematic review of the impact of the use of social networking sites on body image and disordered eating outcomes. Body Image 17(2):100–110. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2016.02.008 Kleemans M, Daalmans S, Carbaat I, Anschütz D (2018) Picture perfect: The direct effect of manipulated Instagram photos on body image in adolescent girls. Media Psychol 21(1):93–110. https://doi.org/10.1080/15213269.2016.1257392 Kuss DJ, Griffiths MD (2017) Social networking sites and addiction: Ten lessons learned. Int J Environ Res Public Health 14(3):311. https://doi.org/10.3390/ijerph14030311 Nerini A, Matera C, Di Gesto C, Policardo GR, Stefanile C (2019) Exploring the Links Between Self-Compassion, Body Dissatisfaction, and Acceptance of Cosmetic Surgery in Young Italian Women. Front Psychol 10:2698. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02698 Puglia, Deanna (2017), Social Media Use and Its Impact on Body Image: The Effects of Body Comparison Tendency, MoƟvaƟon for Social Media Use, and Social Media Plaƞorm on Body Esteem in Young Women, Master’s Thesis, University of North Carolina at Chapel Hill Graduate School. Ridgway, Jessica (2016), Instagram Unfiltered: Exploring AssociaƟons of Body Image SaƟsfacƟon, Instagram Selfie PosƟng, and NegaƟve RomanƟc RelaƟonship Outcomes, Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking Vol 19, N 1, pp:2-7. Rollero C, Daniele A, Tartaglia S (2019) Do men post and women view? The role of gender, personality and emotions in online social activity. Cyberpsychol JPsychosocial Res Cyberspace. https://doi.org/10.5817/CP2019-1-1 Statista (2021). Instagram dossier. www.statista.com/study/21392/instagram-statista-dossier/. Stefanile C, Nerini A, Matera C, Schaefer LM, Thompson JK (2019) Validation of an Italian version of the sociocultural attitudes towards appearance questionnaire-4-revised (SATAQ-4R) on non-clinical Italian women and men. Body Image 31(4):48–58. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2019.08.005 Tiggemann M, Slater A (2013) NetGirls: The Internet, Facebook, and body image concern in adolescent girls. Int J Eat Disord 46(6):630–633. https://doi.org/10.1002/eat.22141 Tiggemann M, Slater A (2014) NetTweens: The internet and body image concerns in preteenage girls. J Early Adolescence 34(5):606–620. https://doi.org/10.1177/0272431613501083 Tiggemann M, Slater A (2017) Facebook and body image concern in adolescent girls: A prospective study. Int J Eat Disord 50(1):80–83. https://doi.org/10.1002/eat.22640
تعداد بازدید از مقاله : 654
تعداد دانلود فایل : 180

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید