فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 4 , پیاپی 4, تابستان 1400

Investigating the impact of social networks on public relations (case study: Babol Municipality)




نویسندگان :
فاطمه مرادی1،
کارشناسی ارشد روانشناسی و مدرس دانشگاه(مسئول)1
تعداد صفحات : 44-25
چکیده :

امروزه ضرورت بکارگیری تکنولوژی در تمامی سازمانها به امری مهم تبدیل شده است، خصوصاً روابط عمومی ها که در راستای ماموریت خود در امر اطلاع رسانی بیشتر و بهتر اهمیت بکارگیری تکنولوژی های جدید مانند شبکه های اجتماعی مجازی را بیش از پیش درک نموده اند، این امر ضرورت توجه و بکارگیری قابلیتهای کانالهای ارتباطی جدید را نشان می دهد. با توجه به این موارد، هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی در دنیای روابط عمومی است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و از نوع کاربردی است. داده‌های تحقیق با استفاده از پرسشنامه بسته محقق ساخته، که از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بوده است، جمع آوری شد. نمونه ای شامل 196 نفر از مراجعه کنندگان به واحد روابط عمومی شهرداری بابل که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند، به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. داده ها بعد از بررسی و کد گذاری با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در ادامه با استفاده از آزمونهای نرمالیته، همبستگی و رگرسیون خطی نتایج تحقیق نشان داد که؛ به ترتیب، بکارگیری شبكه هاي اجتماعي مجازي (تلگرام) در روابط عمومي بر توسعه خدمات اطلاع‌رسانی، توسعه دسترسی به منابع خبری دسته اول، انگاره سازي مثبت و کارايي و راندمان روابط عمومي الكترونيك در شهرداری بابل تاثیر دارد.



موضوع : روابط عمومی
کلمات کلیدی : شبکه اجتماعی، روابط عمومی، شهرداری، بابل
کلمات کلیدی انگلیسی: Social network, public relations, municipality, Babol
مراجع :
بروجردی علوی، مهدخت(1377)روابط عمومی از دیدگاه روزنامه نگاران، خلاصۀ مقالات نخستین همایش بررسی مسایل روابط عمومی در ایران. خاکی، غلامرضا(1381)راهبرد مجازی سازی دولت: مهمترین چالش پیشروی نظام اداری در برنامه چهارم توسعه. فصلنامه فرآیند مدیریت و توسعه. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، شماره 58، زمستان1381: 36-23. خانيكي، هادي، محمود، بابايي(1390) فضاي سايبر و شبكه هاي اجتماعي، مجلة علمي پژوهشي جامعه اطلاعاتی سال اول، شماره اول، پاييز و زمستان. دیندارفرکوش، فیروز و صدری نیا، حسین،1390،روابط عمومی و رسانه. تهران: سایۀ روشن، زمستان، چاپ چهارم. رجب‌صلاحی، حسین(1381) ساختار حکومت محلی و چالش‌های تجربی. تهران: انتشارات سازمان شهرداری‌های کشور. رحمان زاده سید علی(1389)کارکرد شبکه های اجتماعی مجازی در عصر جهانی شدن. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست گذاری. دوره 1، شماره 1، زمستان1389: 49-78. رضوی کیا، مهدی(1394) نقش و جایگاه روابط عمومی در اَبَر سازمان‌هایی به نام شهرداری. روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری مشهد، قابل مشاهده در: www.imna.ir/news/218525 ساعدی طاهره(1392) كاربردهاي شبكه هاي اجتماعي مجازي در توسعة فعاليت روابط عمومي سازمان صدا و سيما(از ديد استادان ارتباطات دانشگا ههاي تهران). فصلنامه وسایل ارتباط جمعی رسانه. مقاله 7، دوره 24، شماره 2، شماره پیاپی 91، تابستان1392: 119-147. سفیدی، هوشمند(1376) نقش روابط عمومی در تسهیل ارتباطات مردمی. فصلنامۀ هنرهشتم، شماره 1. سلطاني فر، محمد(1390) موج سواري روابط عمومي نوين بر روي امواج پرقدرت شبكه هاي اجتماعي، مقاله ارائه شده به هفتمين همايش روابط عمومي الكترونيك، تهران. سیدمحسنی، سیدشهاب(1381) ارتباطات رسانه ای در روابط عمومی. تهران:پارس سینا، چاپ اول، زمستان. شیخ محمدی، مجید، تولیت زواره، محمد رضا(1384) مدیریت مشارکت پذیر بر اساس نظام پیشنهاد ها، انستیتو ایز ایران، تهران. یحیایی ایله ای، احمد(1388) مبای روابط عمومی، مؤسسه کارگزار روابط عمومی. Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007), “Social network sites: definition, history, and scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1: 210-230. http://www.internetworldstats.com/ Li, F., and Du, T. C. (2011). Who is talking? An ontology-based opinion leader identification framework for word-of-mouth marketing in online social blogs. Decision Support Systems. Vol. 51, No. 1, PP. 190-197. Pempek, T., & et al. (2009), “College students' social networking experiences on Facebook”, Journal of Applied Developmental Psychology, 30: 227–238. Valente, T.W. and Rogers, E.M. (1995). ``The Origins and Development of the Diffusion of Innovations Paradigm as an Example of Scientific Growth. `` Sciece Commnunication: An Interdisciplinary Social Science Joumal, Vol 16, No. 3, PP. 242 - 73. Valente, Thomas W., Davis Rebecca L (1999) Accelerating the Diffusion of Innovations Using Opinion Leaders, Annals of the American Academy of Political and Social Science, Vol. 566, The Social. Diffusion of Ideas and Things (Nov., 1999), pp. 55-67.
تعداد بازدید از مقاله : 324
تعداد دانلود فایل : 144

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید