فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 4 , پیاپی 4, تابستان 1400

Identifying Obstacles to the Promotion of Social Capital in the Use of Virtual Social Networks




نویسندگان :
محسن زماني پزوه1، فائزه تقی پور2، اکبر اعتباریان خوراسگانی3،
دكتراي تخصصي مديريت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان)1، دانشیار و عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان)(مسئول)2، دانشيار و عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان)3
تعداد صفحات : 24-7
چکیده :

اين پژوهش با هدف شناسایی موانع ارتقاء سرمایه اجتماعی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی انجام شد. روش تحقیق این پژوهش، كيفي و از نوع پديدار شناسي بوده و حوزه پژوهش شامل اساتید، کارشناسان و متخصصین حوزه رسانه، ارتباطات، جامعه شناسی و علوم اجتماعی بودند كه در اين زمينه تعداد ۱8 نفر با روش نمونه گيري هدفمند از نوع نظري انتخاب و اطلاعات آنها با استفاده از مصاحبه عمیق نيمه ساختاریافته استخراج شد كه جمع آوري يافته ها تا اشباع نظري اطلاعات ادامه داشت و با روش هفت مرحله اي كلايزي مورد تحليل قرار گرفت. يافته ها نشان داد كه مهمترین موانع ارتقاء سرمایه اجتماعی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی عبارتند از حضور کاربر با هویت جعلی، بی اعتمادی به شبکه های اجتماعی داخلی، انتشار اخبار منفی به دلایل فرهنگی، بی اعتمادی مردم به حاکمیت، ناتوانی نخبگان در بهره برداری از فضای مجازی، نگاه منفی به فضای مجازی، ضعف در پیام رسانهای داخلی، بی اعتمادی در اثر محتوای نامعتبر، بهره گیری موثرتر دشمن از فضای مجازی، ترویج ارتباطات نابهنجار، گسترش فردگرایی، وارونه نمایی واقعیت، تضعیف سرمایه اجتماعی سنتی، تضعیف اصول اخلاقی، تهدید سنت ها و رسوم بومی، ترویج ادبیات غیر بومی، تغییر در باورهای مثبت کاربران و ابزار سلطه غرب بودن فضای مجازی.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : شبكه هاي اجتماعي، فضای مجازی، سرمايه اجتماعي، ارتباطات
کلمات کلیدی انگلیسی: Social networks, virtual space, social capital, communication
مراجع :
ایمان م ت. (1391). روش شناسی تحقیقات کیفی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. جمشیدیها غ ر. (1383). پیدایش نظریه های جامعه شناسی.‌ تهران: ‌انتشارات دانشگاه تهران. خوش صفا ح، کفاشی م. (1396). «بررسی رابطه شبکه های اجتماعی مجازی و ارزش های خانواده»، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، س 6، ش ۲۳: ص 35-22. رستمی م. (1390). نقش فضای مجازی و سایبر در برنامه ریزی فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی مساجد، مدارس و مراکز فرهنگی، کرج: نشر پرهیب. زیویار ف و شهیر ا. (1394). «احساس امنیت کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی از منظر جنسیت، سن، میزان تحصیلات و میزان استفاده(مطالعه موردی شبکه اجتماعی فیس بوک)»، فصلنامه رسانه و فرهنگ، د 5، ش 9: 82-57. شهرام نیا و همکاران. (1396). «سنجش تأثیر شبکه های اجتماعی بر مشارکت سیاسی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه مازندران»، فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، س 28، ش ۱: ص 62-47. عالی زاد ا و ابراهیم طاری ن. (1396). «عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی و فعالیت در عرصه عمومی غیرمجازی (با تأکید بر دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر تهران)»، فصلنامه مطالعات رسانه های نوین، س 3، ش ۱۰: ص 112-89. فرامرزیانی س، هاشمی ش، فرهنگی ع ا. (1395). «نقش استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه بر ارزش‌های اجتماعی (مطالعه موردی: جوانان و میانسالان ساکن در شهرهای پنج استان کشور)»، فصلنامه پژوهش های ارتباطی، د 23، ش 87: ص135-113. معمار ث، عدلی پور ص، خاکسار ف. (1391). «شبکه‏ های اجتماعی مجازی و بحران هویت(با تأکید بر بحران هویتی ایران)»، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، د 1، ش 4: ص 176-155. مهدي زاده م. (1392). نظريه هاي رسانه انديشه هاي رايج و ديدگاه هاي انتقادي، تهران: انتشارات همشهري. میرفردی ا، ولی نژاد ع. (1394). «ارزیابی رابطه بین استفاده از شبکه های اجتماعی اینترنتی و سرمایه اجتماعی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه یاسوج1394)»، مجله جهانی رسانه، د 5، ش 20: ص 250-236. وثوقی م، رحمانی خلیلی ا. (1393). «رابطة رسانه‌های جمعی و سرمایة اجتماعی در کلان‌شهر تهران»، فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات، د 15، ش 58: ص 233-209. Bourdieu, P. (1983). “Okonomisches Kapital, Kulturelles Kapital, Soziales Kapital.” In Soziale Ungleichheiten (Soziale Welt, Sonderheft 2). R. Kreckel (Eds). Goettingen, Otto Schartz & Co,19(4): 183-198. Ke Xue, ChangZheng & MingYang Yu. (2018). “International Journal of Methodology.” March 2018, 52(2): 739–758. Lin, Nan, (1999). “Building a Network Theory of Social Capital.” In, Nam Lin, Katern Cook and Ronald S. Burt, Social Capital: Theory and Research, NewYork: Aldine de Gruyter. Martina Drahošováa, Peter Balco. (2017). “1877-0509 © 2017 The Authors.” Published by Elsevier B.V. Procedia Computer Science 109C (2017): 1005–1009. Putnam, R. (1993). “Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy.” Princeton: Princeton University Press. Swart, J., Peters, C., & Broersma, M. (2017). “New rituals for public connection Social Media Use, and Online Civic Engagement.” Springer: Berlin, 18(3): 181-200. Winter, I. (2000). “Towards a Theorised understanding of Family life and social capital.” Australian Institution of Family studies. Zemmels, D.R & Khey D N. (2014). “Sharing of Digital Visual Media: privacy Concerns and Trust Among young people.” American Journal of Criminal Justice May 2014 (online), link: http://Link.springer.com/article.10.1007/s12103-014-92-45-7.
تعداد بازدید از مقاله : 286
تعداد دانلود فایل : 151

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید