فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 3 , پیاپی 3, بهار 1400

Public Relations of Life; Tools of social Development




نویسندگان :
هادي زمانی1،
رئیس دپارتمان ارتباطات و اطلاعات اصفهان(مسئول)1
تعداد صفحات : 77-61
چکیده :

روابط عمومی دانش اندیشه هاست. اندیشه های نابی که چراغ راه آینده اند. همچون فانوسی که سوسو کنان در شب ، راه را برای رهگذران روشن می کند، روابط عمومی نیز روشنگر راه پر پیچ و خم زندگی برای انسانهای سرگشته ایی است که دنبال حقیقت می گردند.حقیقتی که ریشه در «آگاهی» انسان دارد. دانش روابط عمومی درگذر از یکصد سال پیشینه ، تجاربی گرانقدر را اندوخته است. تجاربی که می تواند در کنار حوزه نظریه پردازی علمی ، ساختاری منسجم و مستحکم به این دانش ببخشد. این دانش دیگر آنقدر نوبنیاد نیست که به تجربه هر رهگذری دلخوش دارد بلکه نیازمند متخصصانی است که با عینک ارتباطات به جهان پیرامون نگریسته و آثار اندیشمندان عرصه های مختلف علمی را رصد کرده تا بتوانند جایگاه مشخص و معینی را در کنار سایر علوم برای آن تبیین نمایند. روابط عمومی اثربخش و فراگیر یا اجتماعی(همگانی) و یا به تعبیری «روابط عمومی زندگی» فرضی است که سعی نموده تا در این عرصه حرکت نماید. دیدگاه کلی این اثر به دانش روابط عمومی؛ رهایی بخشی انسان معاصر از یوق همه بردگی هاست که خود او برای خویشتن خویش ایجاد نموده است.دانشی که ابزارها و تکنیک هایش آنقدر قدرتمند هستند تا بشر قرن حاضر را به سوی حقیقت راهنمایی نمایند. تلاش آن بوده است تا با بسط دیدگاههای «رابرت مرتون» در دانش ارتباطات سطوح عمل روابط عمومی مشخص گردد تا شاید بسیاری اختلاف های متخصصان این عرصه در مورد سطح عمل این دانش برطرف گردد. روابط عمومی در سه سطح کلان، میانی و خرد با عناوین روابط عمومی سیاسی (کلان )، روابط عمومی سازمانی (سطح عمل میانی ) و روابط عمومی زندگی (سطح عمل خرد) مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه تحقیق بر اساس دیدگاههای نظریه پردازان علوم اجتماعی همچون فونکسیونالیسم ها و طرفداران مکتب فرانکفورت به طور اعم و یورگن هابرماس و سی رایت میلز به طور اخص سعی شده است تا به این مفهوم دست یابیم که تنها راه رهایی از یوق بردگی که بشر خود برای خود ساخته است دستیابی به آگاهی ناب است و این نیز نیازمند ابزاری قدرتمند جهت تحلیل رسانه ها و اطلاعات مدیریت شده گروه نخبگان است که در ادامه مقاله سعی شده است تا روابط عمومی اثربخش و فراگیر(زندگی) به عنوان این ابزار معرفی و تبیین گردد.



موضوع : روابط عمومی
کلمات کلیدی : روابط عمومی ، مدیریت ، ارتباطات، نخبگان، روابط عمومی زندگی
کلمات کلیدی انگلیسی: Public relations, management, communication, elites, public relations of life
مراجع :
آدورنو، تئودور و هورکهایمر، ماکس(1380) صنعت فرهنگ سازی، روشنگری به مثابه فریب توده‌ای، ارغنون، ترجمه مرادفرهاد پور ، شماره 18. بهرامی کمیل، نظام و همکاران(1390) وابط عمومی در ایران، چاپ اول،تهران: انتشارت دفتر مطالعات و توسعه رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. سفیدی، هوشمند(1385) راهبردهای عملی روابط عمومی، چاپ سوم، تهران: انتشارات تحقیقات روابط عمومی. ساروخاني، باقر(1388)روشهاي تحقيق در علوم اجتماعي، چاپ شانزدهم،تهران:پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي. شاف،آدام(1389)زبان خانه ملت است، ترجمه افسانه سعیدی، روزنامه جام جم، مورخه 8/11/1388. ریتزر، جرج(1385) نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر.،ترجمه محسن ثلاثی، چاپ یازدهم، تهران:انتشارات علمی . رفيع پور، فرامرز(1387) كندوكاوها و پنداشته ها،چاپ هفدهم، تهران: شركت سهامي انتشار. زمانی، هادی(1384).کلیدرسانه ها،فن ارتباط با دنیای امروز.چاپ اول،اصفهان: نشر شهید فهمیده -دادگران،محمد(1377).مباني ارتباطات جمعي.چاپ دوم،تهران:انتشارات فيروزه. -سورین، ورنرو تانکارد،جیمز(1386).نظریه های ارتباطات.(ترجمه دکتر علیرضا دهقان).چاپ سوم،تهران: انتشارات دانشگاه تهران -لنکرانی،محمدفاضل(1386).آیین کشورداری از دیدگاه امام علی علیه السلام(به تحریرحسین کریمی).چاپ یازدهم،تهران:دفتر نشرفرهنگ اسلامی. -صبوری،منوچهر(1385).جامعه شناسی صنعتی.چاپ پنجم،تهران:نشرشب تاب. معتمدنژاد،كاظم(1385).وسايل ارتباط جمعي.چاپ پنجم،تهران:انتشارات دانشگاه علامه طباطبايي. هیث، رابرت(1384) دايره المعارف روابط عمومي،ترجمه سیدعزیز معصومی و گروه مترجمان، چاپ اول، تهران: انتشارات کارگزار روابط عمومی. مساوات، جلال(1362) مفهوم اطلاع(1)، اطلاع رساني نشريه فني مركز اطلاعات و مدارك علمي ايران، شماره 1دوره هفتم. مساوات، جلال(1362) مفهوم اطلاع(2)، اطلاع رساني نشريه فني مركز اطلاعات و مدارك علمي ايران، شماره 2دوره هفتم. میلز، سی رایت(1383) نخبگان قدرت، ترجمه بنیاد فرهنگی پژوهشی غرب شناسی، تهران: انتشارات فرهنگ مکتوب. وردی نژاد، فریدون(1390) رسانه ها و قدرت، مدرسه همشهری،1389 ،کدمطلب3037 ،«www.hamshahritraining.ir {16/5/1390}
تعداد بازدید از مقاله : 339
تعداد دانلود فایل : 159

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید