فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 1 , پیاپی 5, پاییز 1400

The Effect of Media Professional Ethics on social Trust




نویسندگان :
افشین ماهوشی1،
مدرس و محقق دانشگاه جامع علمی کاربردی(مسئول)1
تعداد صفحات : 56-49
چکیده :

امروزه بسياري از كشورها به اين بلوغ فكري رسيده‌اند كه بي‌اعتنايي به مسائل اخلاقي و فرار از مسئوليت‌ها و تعهدات اجتماعي به از بين رفتن اعتماد جمعی و ساختارهای اجتماعی مي‌انجامد به همين دليل نیاز به تدوين استراتژي اخلاقي از جمله باورهای ملی در کشورهای توسعه یافته است. در این بین رعایت اخلاق حرفه‌اي جايگاه ويژه‌اي دارد زیرا نقش برجسته ای در جلب اعتماد عمومی دارد. مسئولیت پذیری و اعتماد سازی از مولفه های مهمی است که در اخلاق حرفه ای رسانه مطرح است زیرا رسانه ها رسالت آگاه سازی مردم را دارند و هر گونه تخطی از اخلاق حرفه ای موجب زوال سرمایه های اجتماعی و از همه مهمتر اعتماد سازی جمعی می شود. امانتداری و معتمد بودن از ویژگیهای مهم اخلاق مداری رسانه ای است که خدشه دار شدن آن سرمایه گذاری اخلاقی روی مردم را با خطر مواجه می کند لذا گروههای اجتماعی تعهدی در قبال نظام سیاسی و اداری حس نخواهند کرد.در این مقاله برشمردن عوامل تاثیرگذار در رعایت اخلاق حرفه ای رسانه، به الگوی رفتار ارتباطی درون شخصی وبرون شخصی مبتنی بر رعایت حقوق مخاطب اشاره شده و تاثیرات مطلوب آن در انتقال صحیح مفاهیم به لحاظ اخلاق حرفه ای تبیین گردیده است. سیر تحول یک فرد رسانه ای در مدیریت بر خویشتن و ارتباط برون شخصی شایسته با مخاطب با رعایت امانتداری از موارد تاکید شده در بخش پایانی مقاله است. در خاتمه برای افزایش و بهبود اخلاق حرفه ای رسانه پیشنهادات کاربردی ارائه گردیده است.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : اخلاق حرفه ای، رسانه، اعتماد سازی، سرمایه اجتماعی
کلمات کلیدی انگلیسی: Professional ethics, media, trust, social capital
مراجع :
اجاقلو، سجاد و زاهدی، محمد جواد(1384) جامعه شناسی و علوم اجتماعی. فصلنامه جامعه شناسی ایران، شماره 24، زمستان 1384. بوردیو، پیر؛ کلمن، جیمز سمیوئل؛ کلاوس، افه؛ کیان، تاجبخش؛ پانتام، رابرت؛ فرانسیس فوکویاما(1384)، سرمایه اجتماعی اعتماد، دموکراسی و توسعه. ترجمه حسن پویان، افشین خاکباز، تهران: نشر شيرازه. پورحسن، ناصر(1379) فناوريهاي اطلاعاتي،حاكميت دولت هاو تبادل فرهنگي. فصلنامه مطالعات ملي شماره 6، زمستان 1379. پورموسوي، سید فتح الله (1381)جامعه مدني و سرمايه اجتماعي. فصلنامه راهبرد، شماره ۲۶، پاییز ۱۳۸۱. توكلي، عبدالله(1379) اعتماد در سازمان با نگرش اسلامي، پايان نامه كارشناسي ارشد، پژوهشكده حوزه و دانشگاه. سرمد، غلامعلي(1380) روابط انساني در سازمان ها. تهران: انتشارات سمت. شكرخواه، يونس(1381) خبر و رسانه. تهران: مركز مطالعات تحقيقات رسانه. عز الدين، مرتضي و آقاجاني، رحمان(1394) اخلاق حرفه اي، ناشر: آواي قلم فرامرز قراملکی، احد(1393) اخلاق حرفه ای، تهران: نشر مجنون كاظمي جغناب، حجت. نقش اعتماد در سازمان هاي علمي و برخي عوامل موثر برآن( مطالعه موردي: دانشگاه تبريز). گیدنز، آنتونی(1388) چشم اندازهای جهانی. ترجمه حمید رضا جلایی پور: انتشارات طرح نو. مولانا، حميد(1373) بزرگراه هاي اطلاعاتي و آينده رسانه. فصلنامه رسانه. سال 5. شماره3.
تعداد بازدید از مقاله : 319
تعداد دانلود فایل : 241

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید