فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 1 , پیاپی 5, پاییز 1400

Investigating the Impact of Using Social Networks in Municipal Public Relations on the Participation of Babol Citizens




نویسندگان :
جلال ذکریا نتاج1،
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری بابل(مسئول)1
تعداد صفحات : 32-19
چکیده :

با توجه به رشد روزافزون شبکه های اجتماعی مجازی در عرصه ی ارتباطات رسمی و سازمانی با مردم ضرورت بررسی بهتر چگونگی تاثیرگذاری این شبکه ها بر نحوه ارتباطات و مشارکت شهروندان در امور مهمی همچون مدیریت شهری از طریق روابط عمومی ها، احساس می شود. با توجه به این امر این تحقیق با هدف بررسی تاثیر بکارگیری شبکه های اجتماعی در روابط عمومی شهرداری بر مشارکت شهروندان انجام شده است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی است. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه ی بسته ی محقق ساخته ای که از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بوده است،در بین نمونه ای شامل 384 شهروند بابلی، به روش تصادفی ساده، جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای نرمالیته و رگرسیون خطی در نرم افزار اس.پی.اس.اس22 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که؛ پیگیری مطالبات و خواسته های مردمی(447/0) اولین و مهمترین دلیل مشارکت شهروندان از طریق بپگیری خواسته هایشان از طریق شبکه های اجتماعی مجازی متعلق به روابط عمومی شهرداری بابل بوده است. بعد از متغیرهای افکار سنجی و نظر سنجی و تحقیقات روابط عمومی(343/0)، پاسخگویی مسئولان روابط عمومی(287/0)، فعالیت های خبری و اطلاع رسانی(222/0) به ترتیب رتبه های دوم تا چهارم را از لحاظ تاثیر گذاری بکارگیری شبکه های اجتماعی در روابط عمومی شهرداری بر مشارکت شهروندان داشتند.



موضوع : روابط عمومی
کلمات کلیدی : شبکه های اجتماعی، مشارکت شهروندان، روابط عمومی، شهرداری
کلمات کلیدی انگلیسی: Social networks, citizen participation, public relations, municipality
مراجع :
آقا داوود، رسول(1381) روابط عمومی الکترونیک و چالشهاي آینده ایران. نشریه خبري دانشگاه صنعتی اصفهان. شماره3. تقوایی، مسعود؛ بابانسب، رسول و موسوی، چمران(1388)تحلیلی بر سنجش عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در مدیریت شهری. فصلنامه مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه ای. سال اول، شماره دوم، 19-36. تنگ‌شیر قربانعلی(1395) شبکه‌های اجتماعی و روابط عمومی. روزنامه همشهری. تهران. http://hamshahrionline.ir حقيقي،محمدرضا(1391) راهکارهاي توسعه روابط عمومي الکترونيک در سازمان هاي رسانه اي (مورد مطالعه: مديران انجمن روابط عمومي ايران). فصلنامه مطالعات رسانه‌اي. دوره 7، شماره 19، زمستان 1391: 157– 173. رحمان زاده، سيدعلي و حقيقي، محمدرضا(1392) عوامل موثر در افزايش اثربخشي شبکه‌هاي اجتماعي مجازي در سازمان هاي رسانه اي(مورد مطالعه: انجمن مديران روابط عمومي ايران). فصلنامه مطالعات رسانه اي. دوره 8، شماره 21، تابستان 1392: 133-144. سلطان پناه، هیرش(1388) اولویت بندی برنامه‌های شهرداری با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی(مطالعه موردی: شهرداری شهرستان سردشت). فصلنامه صفه. شماره48: 95-114. سیدمحسنی، سیدشهاب(1381)ارتباطات رسانه ای در روابط عمومی. تهران:پارس سینا، چاپ اول. عباس زاده، رقیه(1387) بررسی فرایند مشارکت شهروندان در اداره شهرهای ایرانی. اولین همایش سراسری علمی و دانشجویی جغرافیا، تهران، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح. علوي تبار، علیرضا(1379) الگوهاي مشارکت شهروندان در ادارة امور شهرها. مرکز مطالعات و برنامه‌ریزي وزارت کشور. کاظمی پور، عبدالمحمد(1383) سرمایه اجتماعی در ایران؛تحلیل ثانویه پیمایش‌های 1382-1353). تهران: انتشارات طرح های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. کلمن، جیمز(1377) بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه منوچهر صبوری، تهران: انتشارات نشر نی، چاپ اول. محمدی، جمال؛ باقری؛ کیوانظو حیدری، سامان(1392) سنجش و بررسی میزان مشارکت شهروندان در امور شهری و عوامل مؤثر بر آن(مطالعه موردی: شهر سنندج. دو فصلنامه تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی. دوره7،شماره 2، بهار 1392: 179-209. میرسعیدقاضی، علی(1390) تئوری و عمل در وابط عمومی و ارتباطات. تهران: مبتکران، چاپ نهم.
تعداد بازدید از مقاله : 331
تعداد دانلود فایل : 186

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید