The Role of Media and Mass Media in Cultural Development
در دنياي كنوني ما دستيابي به رفاه، آسايش و آرامش همه جانبه بدون در نظر گرفتن مفهوم توسعه پايدار امكان پذير نخواهد بود و از آنجا كه اين مفهوم پيوند ناگسستني با انسان ها دارد، لذا توجه به توسعه اجتماعي به عنوان يكي از ابعاد اصلي توسعه پايدار از اهميت بيشتري برخوردار است. این مقاله با هدف تبيين نقش رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي در توسعه فرهنگي جامعه به عنوان یکی از شاخه های اصلی توسعه پایدار اجتماعی انجام شد. در اين پژوهش كه به صورت كتابخانه اي و اسنادي با مطالعه و مرور بيش از 50 منبع مكتوب و مقالات علمي- پژوهشي مرتبط انجام شد، در ابتدا ادبيات توسعه پايدار استخراج و ضمن تبيين ابعاد توسعه پايدار اجتماعي از نگاه انديشمندان و پژوهشگران، توسعه فرهنگي به عنوان يكي از مهمترين زيربناهاي توسعه پایدار اجتماعی مطرح گردید. همچنين با مرور نظريات مختلف رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي مشخص شد كه اگرچه مردم با انگيزه هاي مختلفي از رسانه ها استفاده مي كنند اما رسانه ها نيز مي توانند با كاركردهاي خود بر ابعاد كمي و كيفي توسعه فرهنگي اثرگذار باشند. جمع بندي نتايج نشان دادكه بعد كمي توسعه فرهنگي شامل افزايش شمارگان كتاب، روزنامهها و نشريات، تأسيس كتابخانه ها، تأسيس فضاهاي فرهنگي و هنری، مصرف كالاها و خدمات فرهنگي و هنری، فعاليت هاي اقتصادي فرهنگي، پژوهش هاي فرهنگي، تامين تجهيزات و تامين بودجه هاي فرهنگي و هنري و... و بعد كيفي آن شامل عقل گرایی، تقويت و پاسداري از عناصر و مؤلفه هاي فرهنگي، تقويت صنايع فرهنگي و هنري و ميراث فرهنگي، مشاركت فرهنگي و هنري، امكان دسترسي به منابع اطلاعات، باور به آزادی بيان و... بود. همچنين یافته ها نشان داد كه تحقق اهداف توسعه پايدار به ويژه در حوزه فرهنگي بدون تقويت رسانه هاي محلي، دسترسي آزاد به منابع اطلاعاتي، باور به آزادی بيان، ارتقاء سرانه مطالعه، افزايش شمارگان كتاب و نشريات و... ميسر نخواهد شد.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1