فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 1 , پیاپی 1, پاییز 1399

The role of Public Relations in the Development of Organizational Ccreativity




نویسندگان :
عباس زمانی1،
دکتری مدیریت رسانه، مدیرگروه علوم ارتباطات، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ایران(مسئول)1
تعداد صفحات : 92-67
چکیده :

در طول سال هاي گذشته كتاب ها و مقالات زيادي در مورد خلاقيت و نقش آن در حوزه هاي مختلف سازماني،‌ اقتصادي، كارآفريني،‌ اجتماعي و... به رشته تحرير درآمده است و هر يك از انديشمندان اين حوزه از ديدگاه خود راهكارهايي براي توسعه خلاقيت در جامعه پيشنهاد داده اند. بر اين اساس اين مقاله با هدف تبيين نقش روابط عمومي در توسعه خلاقيت سازمان‌ها به رشته تحرير درآمده تا با بررسي انواع مختلف نظرات و مدل هاي خلاقيت و منابع استنادي موجود، مدل و فرايند هاي مورد نياز براي اين هدف را شناسايي و معرفي نمايد. اين درحالي است كه دو رويكرد اساسي در اين زمينه وجود دارد؛ 1. خلاقيت ذاتي و غيرارادي و غيراكتسابي است و صاحب تفكر خلاق افرادي استثنايي هستند و2. خلاقيت يك موضوع قابل آموزش و اكتسابي است و با استفاده از روش هايي مي توان زمينه پروش خلاقيت در تمامي افراد را مهيا نمود. همچنين دو نوع نگاه به خلق ايده هاي نو وجود دارد. اول اينكه ايده هاي جديد به يكباره خلق شده و حاصل ظهور دفعي از تفكر خلاق هستند و ديگري اينكه خلاقيت داراي فرايندي است كه طي آن افراد مي توانند ايده هاي جديد را خلق و به منصه ظهور برسانند. در اين راستا بررسي هاي موجود نشان داد كه روابط عمومي ها و واحدهاي ارتباطي سازمان ها مي توانند با بهره گيري از اين مدل ها و تجربيات موجود، زمينه پرورش خلاقيت به ويژه خلاقيت فرهنگي را در سازمان هاي خود فراهم نمايند. همچنين به واسطه نقش و جايگاه اين واحد ها به عنوان مديريت هاي ستادي و مشاورين رسمي و غيررسمي مديران ارشد سازمان ها؛ مديران و كارگزاران روابط عمومي ها مي توانند منابع و عوامل خلاقيت هاي سازماني را تقويت و در جهت كاهش و رفع موانع خلاقيت در سازمان ها تلاش نمايند.



موضوع : روابط عمومی
کلمات کلیدی : خلاقيت، روابط عمومي، خلاقيت فرهنگي، خلاقيت سازماني
کلمات کلیدی انگلیسی: Creativity, public relations, cultural creativity, organizational creativity
مراجع :

تعداد بازدید از مقاله : 348
تعداد دانلود فایل : 144

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید