The role of Public Relations in the Development of Organizational Ccreativity
در طول سال هاي گذشته كتاب ها و مقالات زيادي در مورد خلاقيت و نقش آن در حوزه هاي مختلف سازماني، اقتصادي، كارآفريني، اجتماعي و... به رشته تحرير درآمده است و هر يك از انديشمندان اين حوزه از ديدگاه خود راهكارهايي براي توسعه خلاقيت در جامعه پيشنهاد داده اند. بر اين اساس اين مقاله با هدف تبيين نقش روابط عمومي در توسعه خلاقيت سازمانها به رشته تحرير درآمده تا با بررسي انواع مختلف نظرات و مدل هاي خلاقيت و منابع استنادي موجود، مدل و فرايند هاي مورد نياز براي اين هدف را شناسايي و معرفي نمايد. اين درحالي است كه دو رويكرد اساسي در اين زمينه وجود دارد؛ 1. خلاقيت ذاتي و غيرارادي و غيراكتسابي است و صاحب تفكر خلاق افرادي استثنايي هستند و2. خلاقيت يك موضوع قابل آموزش و اكتسابي است و با استفاده از روش هايي مي توان زمينه پروش خلاقيت در تمامي افراد را مهيا نمود. همچنين دو نوع نگاه به خلق ايده هاي نو وجود دارد. اول اينكه ايده هاي جديد به يكباره خلق شده و حاصل ظهور دفعي از تفكر خلاق هستند و ديگري اينكه خلاقيت داراي فرايندي است كه طي آن افراد مي توانند ايده هاي جديد را خلق و به منصه ظهور برسانند. در اين راستا بررسي هاي موجود نشان داد كه روابط عمومي ها و واحدهاي ارتباطي سازمان ها مي توانند با بهره گيري از اين مدل ها و تجربيات موجود، زمينه پرورش خلاقيت به ويژه خلاقيت فرهنگي را در سازمان هاي خود فراهم نمايند. همچنين به واسطه نقش و جايگاه اين واحد ها به عنوان مديريت هاي ستادي و مشاورين رسمي و غيررسمي مديران ارشد سازمان ها؛ مديران و كارگزاران روابط عمومي ها مي توانند منابع و عوامل خلاقيت هاي سازماني را تقويت و در جهت كاهش و رفع موانع خلاقيت در سازمان ها تلاش نمايند.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1