فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 1 , پیاپی 1, پاییز 1399



نویسندگان :
زهرا خانعلیزاد1، علیرضا بای2،
کارشناس ارشد مدیریت تحول دولتی، رییس گروه دفتر ارتباط با دانشگاه و توسعه و فناوری شرکت توزیع برق تهران(مسئول)1، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، مدیرکل روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری2
تعداد صفحات : 66-43
چکیده :

جايگاه كنوني روابط عمومي ها به لحاظ ساختاري و تشكيلاتي و ميزان اثربخشی آن در رويارويي با بحران ها ضرورت نظامی مدون و نهادی جامع نگر را به منظور سازماندهی رویدادها واطلاع رسانی مناسب به مخاطبان می طلبد. لذا برای برجسته سازی نقش روابط عمومی در مقابله با بحران هدف از پژوهش حاضر بررسی موانع و چالش های ساختار کارکردی روابط عمومی در زمان بحران است. روش تحقيق بكارگرفته در اين پژوهش، کیفی و از نظر هدف کاربردی است وجامعه آماری پژوهش را مدیران روابط عمومی های صنعت برق و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل می دهند. در این تحقیق برای جمع آوري اطلاعات مربوط به سوالات پژوهش، از روش مصاحبه حضوری با 20 تن ازخبرگان جامعه مورد نظر بهره گرفته شده است و به منظور تحلیل نظرات خبرگان نیز از روش تحقیق کیفی "داده بنیاد" استفاده شده و در نهایت با دسته بندی و بخش بندی پاسخ های جامعه هدف به عنوان مولفه های احصا شده؛ الگو و مدل فرایندی موانع و چالش های کارکرد ساختاری روابط عمومی" در قالب جداول تطبیقی تبیین شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش حاکیست با توجه به موانع پیش رو، روابط عمومي هنگامي ميتواند نقش راهبردي خود را ايفا كند كه ساختار تشکیلاتی روابط عمومی بر اساس راهبردهای سازمان در مواجه با بحران ها و رویدادها ی احتمالی با نیروی انسانی متخصص، توانمند و کارآمد سازماندهی شود از این رو براي تجلي نقش اثربخش روابط عمومی در زمان بحران ،لازم است روابط عمومي ها از جايگاه ویژه ای در نمودار تشکیلاتی سازمان، ساختار نیروی انسانی آموزش محور و نظام مدون اطلاع رسانی در راستای اعتماد ساری مخاطبان برخوردار باشند.



موضوع : روابط عمومی
کلمات کلیدی : روابط عمومی، ساختار تشکیلاتی، بحران
مراجع :
دهقان، عليرضا(1381) نظريه هاي ارتباطات، چاپ اول، نشر دانشگاه تهران، تهران. رضائيان، علي(1372) اصول مديريت، چاپ اول، نشرتهران، تهران. مرتضوي، محمود رضا(1386) مدل مطلوب مديريت تحريريه سازمان رسانه در بحران، پايان‌نامه دكتري تخصصي به دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران، دانشكده علوم انساني. محسينان راد، مهدي(1381) ارتباط شناسي، چاپ چهارم، نشر سروش، تهران. خانيكي، هادي(1376) يازده نقش روابط عمومي در عصر اطلاعات، مجلة روابط عمومي اميري، عبدالرضا(1386) بررسي نقش روابط عمومي در مديريت بحران. تهران: پژوهشكده فرهنگ و هنر و ارتباطات. چاپ اول. ميرسعيد قاضي، علي(1376) روابط عمومي در چهارده گفتار، تهران: نشر ادارة كل تبليغات ارشاد. چاپ طلوع آزادي. J. M. Wober. The Assessment of television Quality: 1990 Some Explorations of methods and their resist, London. Dany moss,1997, Public Relation research, MacManus. Harper, Christopher, 2002, The new mass Media, Pergamun. Bateman, Thomas and Carl P Zeithaml, Management:1993, Function & Strategy, Irwin, U.S.A, Boston. Certo, Samuel C. Modern Management, Allyn & Bacon, U.S.A. Boston. 1992. Moorhead Gregory and Ricky W. Griffin,1992, Organizations Houghton Mifflin Company, U.S.A. Boston. Brown F. Karen "The new newsroom:1990, Challenges of Hiring and keeping Minorities will force Newspaper to Learn to Adapt", ANSE Bulletin, July/August. Porter, Michael, Competitive Strategy:1980, Techniques for Analyzing Industries and Competitors, New York's: Free Press.
تعداد بازدید از مقاله : 369
تعداد دانلود فایل : 231

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید