فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 1 , پیاپی 1, پاییز 1399

The role of Effective Public Relations in the Faculty of Rehabilitation Sciences




نویسندگان :
مژگان نادری1، بیتا شاه‌منصوری2، سید محمد دادگران3،
کارشناس ارشد روابط‌عمومی، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز و کارشناس مسؤول روابط‌عمومی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان1، استادیار و عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز2، استادیار و عضو هیأت علمی علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، عضو هیأت علمی دانشکده صدا‌و‌سیما(مسئول)3
تعداد صفحات : 26-5
چکیده :

این تحقیق نقش روابط عمومی کارآمد را بعنوان یک واسطه اثر گذار درون و برون سازمانی در دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد بررسی قرار داد. اهداف: مطالعه بررسی راندمان کار روابط عمومی از منظر دریافت کنندگان خدمت و ارتباط آن با مشخصات جمعیت شناسی جامعه دریافت کننده خدمت بود. روش پژوهش: این تحقیق بصورت میدانی و از طریق پرسش‌نامه‌ی محقق ساخته با روش نمونه گیری سرشماری با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج انجام شد. از آزمون اسپیرمن و آنالیز داده‌ها به روش غیر پارامتری (توصیفی) استفاده شد. جامعه آماری در این تحقیق ۶۰۰ نفر بود اما از بین ۶۰۰ پرسشنامه تنها 345 نفر از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به پرسش‌نامه پاسخ داده‌اند. یافته‌ها: پاسخ سؤال"راندمان کار روابط عمومی دانشکده علوم توانبخشی را چگونه ارزیابی می‌نمائید"، با جنسیت، مطالعه، دوره تحصیلی تفاوت معنی داری وجود نداشت(05/0P>). بین سئوال راندمان کار روابط عمومی و سن (001/0P<)، سابقه خدمت (045/0 p=) ، سابقه تحصیل (001/0‌P<)، مدرک تحصیلی (001/0‌P<)، رشته تحصیلی (025/0P=)، پست سازمانی (001/0‌P<)، آشنایی با برنامه ها و وظایف روابط عمومی (004/0‌P=) و کار مستقیم با روابط عمومی (001/0‌P<) تفاوت معنی داری وجود داشت. نتایج: به نظر می رسد در ارزیابی راندمان واحد روابط عمومی، دانش زمینه‌ای افراد و میزان ارتباط حرفه‌ای ایشان با این واحد بیش از مدرک تحصیلی سطح مطالعه روزانه و جنسیت می‌تواند بر گزارش حمع آوری شده تأثیر کذارد. بنابراین، پیشنهاد می شود در سیستم‌های مدیریتی جهت ارزیابی عملکرد این واحد از افرادی در سازمان نظر سنجی شود که دارای سمت‌های اداری و ارتباطات شغلی مرتبط با این واحد می باشند.



موضوع : روابط عمومی
کلمات کلیدی : روابط‌عمومی، کارآمد، نقش، واسطه اثرگذار، درون‌سازمانی و برون‌سازمانی
مراجع :
احمد نژاد آتو، فاطمه(1392) نقش روابط عمومي دانشگاه ها در توسعه فعاليت هاي آموزشي، نشریه مطالعات رسانه اي ، زمستان 1392، دوره ۸ ، شماره ۲۳ : ۴۹-۳۱ حبیب زاده ملکی، اصحاب و حسین علی افخمی(1381) سطح مهارت های شغلی و ویژگی های حرفه‌ای سرپرستان و متخصصان روابط عمومی، مجله نقد و بررسی روابط عمومی، شماره ۵ ، آذر 1381: ۷۸۹-۷۹۷ خنیفر، حسین و حسن اسلامی(1391) طراحی الگوی روابط عمومی کارآمد در سازمان‌های دولتی، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره ۵، شماره ۱۶، اردیبهشت 91 حبیب زاده ملکی، اصحاب(1384) عوامل موثر بر کارآیی روابط عمومی ررسی تطبیقی دیدگاه مدیران اجرایی و مدیران روابط عمومی، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره ۳۳، پاییز ۱۳۸۴ خوش فر، غلامرضا؛ علیرضا خواجه شکوهی، سید رضا حسینی و علی اکبر محمدرضایی توده، بررسی کارآمدی روابط عمومی و عوامل مؤثر بر آن، مطالعه موردی: ادارات آموزش و پرورش استان گلستان، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره ۱۲، شماره ۳۰: ۱۵۰-123 رویز، ایزابل و همکاران ( ۲۰۱۶) مجله نقد و بررسی روابط عمومی، جلد ۴۲، شماره ۳ : ۴۰۲-۴۰۷ محبی محمد(1389) نگاهي به نقش روابط عمومي كارآمد در سازمان‌ها هنر مردمداري، ماهنامه علمي، تخصصي انجمن روابط عمومي ايران، شماره ۷۵، اسفند1389 یحیایی‌ایله‌ای، احمد (1386) مبانی روابط عمومی ، چاپ سوم، ناشر: آذر برزین قدیری، اسلام و، بهزاد رضوی الهاشم(1389) کارکردهای روابط عمومی کار آمد در دانشگاه‌ها، ماهنامه دانشگاه تهران، شماره 74 ، فروردین و اردیبهشت ماه، سال89 هدایتی، محمد رضا؛ محمد رضا رسولی و سید محمد دادگران(1396) بررسی کارآیی روابط عمومی و عوامل موثر بر آن در سازمان تامین اجتماعی، نشریه ابتكار و خلاقيت در علوم انساني، پاييز 1396، دوره 7، شماره 2: 217 - 242 Margalit Toledano ,Alexander Maplesden:Facilitating community networks: Public relations skills and non-professional organizers,Public Relations Review, In Press, Corrected Proof — Note to users. Volume 42, Issue 4, November 2016, Pages 713-722 Michael L. Kenta, Erich J. Sommerfeldtb, ,Adam J. Safferc, Social networks, power, and public relations: Tertius Iungens as a cocreational approach to studying relationship networks Public Relations Review,Volume 42, Issue 1, March 2016, Pages 91–100
تعداد بازدید از مقاله : 328
تعداد دانلود فایل : 180

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید