فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 2 , پیاپی 6, زمستان 1400



نویسندگان :
محمد نیک ملکی1، علی قنبری شیر سوار2، مهری مصور3،
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران(مسئول)1، کارشناسی ارشد توسعه روستایی، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات تهران2، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی موسسه دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ایران3
تعداد صفحات : 66-43
چکیده :

بسیاری از صاحب نظران ارتباطات و رسانه و جامعه شناسان، رسانه ها را عامل تغییر اجتماعی می دانند و بر این باورند که رسانه ها در بازنمایی چشم انداز مناسب برای هدف گذاری، پیشرو بودن در شناسایی فرصت ها وتهدیدها نقش مهمی در نیازسنجی توسعه ای در فرآیند توسعه، ضمن جهت دهی به تصمیمات سیاست گذاران برای اتخاذ استراتژی مناسب، در تحقق توسعه همه جانبه در حوزه کشاورزی نقش اساسی می توانند ایفا نمایند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناخت" تحوه بازنمایی ظرفیت های کشاورزی ایران درگزارش های خبری 21 سیما " انجام شده است. این پژوهش به روش تحلیل محتوا و با جامعه آماری گزارش های خبری پخش شده در بخش خبری 21 سیما با موضوعات کشاورزی در4 ماهه(خرداد، تیر، مرداد و شهریور1399) و به روش نمونه گیری احتمالی و به شیوه نظامند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان داد موضوعات حوزه "زراعت" با 5/21 درصد بیشترین و شیلات و آبزیان با 8/3 درصد کمترین میزان بازنمایی ظرفیت های بالقوه و بالفعل کشاورزی بود. 57 درصد ازگزارش های پخش شده در مورد ظرفیت های کشاورزی مرتبط با شعار سال (جهش تولید ) بود. رویکرد "مسئله محوری" با 8/60 درصد بیشترین میزان رویکردگزارش های خبری برحسب مخاطب هدف بود. همچنین"ادعای موفقیت برنامه های" حوزه کشاورزی با 6/26 درصد بیشترین میزان بهره گیری از معیار اخبار توسعه در بازنمایی ظرفیت های کشاورزی در بازه زمانی درگزارش های خبری 21 سیما بود.



چکیده انگلیسی :

Many media and sociologists and sociologists consider the media to be the cause of social change and believe that the media play an important role in assessing needs in representing the right perspective for targeting, leading the way in identifying opportunities and threats. Development in the development process, while directing the decisions of policy makers to adopt the appropriate strategy, can play a key role in achieving comprehensive development in the field of agriculture. In this regard, the present study was conducted with the aim of recognizing the "representation of Iran's agricultural capacity in the news reports of 21 TV". This research has been selected by content analysis method and with the statistical population of news reports broadcast in the news section of 21 Sima with agricultural issues in 4 months (June, July, August and September 1399) and by probabilistic sampling method and systematically. Is. The results showed that the subjects of "agriculture" with 21.5 had the highest and fisheries and aquaculture with 3.8 had the lowest representation of potential and actual agricultural capacities. Fifty-seven percent of all reports on agricultural capacity were related to the slogan of the year (production leap). The "central issue" approach with 60.8 had the highest rate of news reports in terms of target audience. Agriculture in the period was in the news reports of 21 Sima.



موضوع : رسانه
کلمات کلیدی : کشاورزی‏، گزارش خبری ، بازنمایی، تحلیل محتوا
کلمات کلیدی انگلیسی: Agriculture, News Report, Representation, Content Analysis
مراجع :
آسا برگر، آ. (1383 ). روش هاي تحلیل رسانه ها، ترجمه پرویز اجلالی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه بروجردي علوي، م.( 1381 ). تحلیل پیام هاي رسانه اي: کاربرد تحلیل محتواي کمی در تحقیق، ترجمه مهدخت بروجردي علوي، تهران: نشرسروش. توکلی، احمد.(1393). گزارش‌نویسی در مطبوعات ، تهران ، ناشر: موسسه انتشاراتی روزنامه ایران دالگرن ،پیتر.(1396).تلویزیون و گستره عمومی: جامعه مدنی و رسانه های گروهی، ترجمه مهدی شفقتی ،چاپ آدینه . دیرینگ، جیمز و راجرز، اذرن. (1385). مبانی برجسته سازی رسانه‌ها. ترجمه علی‌اصغر کیا و صد شکیانی. تهران: انتشارات تعاونی سازمان معین ادارات. هولستی، ال.آر. ( 1373 ). تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی، چاپ اول، ترجمه نادر سالار زاده امیري، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. فرقانی ، محمد مهدی .(1396).گزارش نویسی، چشم عقاب روزنامه نگاری، تهران ، ناشر اطلاعات کلمن،جیمز .(1380). بنیادهای نظریه اجتماعی،ترجمه منوچهرصبوری،تهران: نشرنی. کریپندورف، کلوس.( 1378 ). تحلیل محتوا، ترجمه هوشنگ نایب، تهران، انتشارات روش ربیعی، علی و فرناز احمدزاده نامور.( 1387). نظریه بازنمایی رسانه ای و تحلیل افکار عمومی متقابل امریکایی ها و ایرانی ها، تهران، فصلنامه علمی پژوهشی دانش سیاسی، شماره: 8 ، 37–62. راجردي، و. دومینیک، ج. آ. ( 1384 ). تحقیق در رسانه هاي جمعی، ترجمه کاووس سید امامی، تهران: سروش و مرکز تحقیقات مطالعاتی و سنجش برنامه اي صدا و سیما. رایف، دانیل و دیگران.( 1381 ). تحلیل پیام هاي رسانه اي، ترجمه مهدخت بروجردي علوي، تهران، نشر سروش. کریپندورف، کلوس.( 1378 ) .تحلیل محتوا، ترجمه هوشنگ نایب، تهران، انتشارات روش. گیدنز آنتونی (1384) مسایل محوری در تئوری اجتماعی ، کنش ،ساختار و تناقض در تحلیل اجتماعی ترجمه محمد رضایی،تهران: نشر سعاد. Baudrillard,Gean.(2002) .screened out.london; New york: verso. Neondorf, Kimberly A. (2002): the content analysis guidebook, London, sage pub.
تعداد بازدید از مقاله : 309
تعداد دانلود فایل : 164

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید