فصلنامه جامعه شناسي ارتباطات
Sociology of Communication Journal(JSC)

:: مقاله مرتبط با : شماره 3 , پیاپی 7, بهار 1401

Role of Public Relations in Crisis Management




نویسندگان :
مهدی هاشملو1، مریم همتی2،
کارشناس ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران و کارشناس ارتباطات بانک سپه(مسئول)1، کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه و کارشناس روابط عمومی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران2
تعداد صفحات : 58-41
چکیده :

هدف اين مقاله، بررسي و واکاوی روابط عمومی و نقش آن در مدیریت بحران است. ايـن پژوهش به روش توصيفي-تبييني انجام شد و همچنین از روش مروری-کتابخانه‌ای برای واکاوی نقش روابط عمومی در مدیریت بحران استفاده شده است. یافته‌ها پژوهش نشان می‌دهد که اگر سازمانی بخواهد که در کار خود موفق باشد بشدت نیاز به یک واحد مستقل به نام روابط عمومی دارد. همچنین یکی از معضلات بشر عصر حاضر، رویدادهای غیرمترقبه است. این رویدادها چه انسانها در ایجاد آن نقش داشته باشند و چه طبیعت آنها را ایجاد کند، خسارات و ضایعات گسترده ای را همراه می آورند. لذا بروز هر رویدادی از این قبیل، علاوه بر ایجاد خسارات و ضایعات جانی و مالی، ناپایداری ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را نیز سبب می شود. نقشی که چنین روابط عمومی به عنوان بازوی مشاوره اصلی وامین مدیریت کل عملیات ایفا می کند، نه تنها باعث تسهیل وظایف اجرایی مدیریت خواهد شد، بلکه این امکان را هم به وجود خواهد آورد تا حتی از پیامدهای ناگوار سیاسی، اجتماعی، حقوقی و اقتصادی بالقوه بعدی نیز جلوگیری شود.



چکیده انگلیسی :

The purpose of this article is to investigate and analyze public relations and its role in crisis management. This research was carried out in a descriptive-explanatory method and also a review-library method was used to analyze the role of public relations in crisis management. The research findings show that if an organization wants to be successful in its work, it needs an independent unit called public relations. Also, one of the human problems of this era is unexpected events. These events, whether humans play a role in creating them or whether nature creates them, bring extensive damages and losses. Therefore, the occurrence of any such event, in addition to causing human and financial losses and losses, also causes the instability of social, economic and political structures. The role played by such public relations as the main advisory arm and the trustee of the overall management of the operation will not only facilitate the executive tasks of the management, but will also make it possible to avoid potential adverse political, social, legal and economic consequences. Prevent the next one.



موضوع : روابط عمومی
کلمات کلیدی : عمومی، مدیریت بحران، سازمان‌ها و استراتژی
کلمات کلیدی انگلیسی: public relations, crisis management, organizations and strategy
مراجع :
بابایی، محسن. (1395). مدیریت رسانه در بحران، تهران: سمت. تابش، علیرضا. (1383) روابط عمومی و توسعه فرهنگی. ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر روابط عمومی. حبیبی، سیدابوالفضل. (1396). مفاهیم وکاربرد مدیریت بحران، تهران: دانشگاه امیرکبیر. حسن زاده، حمید. (1398). روابط عمومی سرمایه اجتماعی سازمان، تهران: نشر صانعی. حقیقی، علیرضا. (1394). مدیریت بحران و راهکارهای آن، نشریه داخلی شرکت توانیر، پیک برق، ص 21. ساعی، منصور. (1389). نقش راهبردی و استراتژیک روابط عمومی، فصلنامه مطالعات رسانه، تهران: علوم تحقیقات. سبیلان اردستانی، حسن. (1398). وظایف روابط عمومی، تهران: سمت. سعیدی، رحمان. (1393). تکنیک های روابط عمومی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، چاپ پنجم. سید محسنی، سید شهاب. (1399). ارتباطات رسانه‌ای در روابط عمومی، تهران: انتشارات کارگزار روابط عمومی، چاپ اول. مارتنز کوهن، پائولا. (1386). درسنامه روابط عمومی، مترجمان سید محمد خاموشی و میر سعید قاضی، تهران: انتشارات دفتر مطالعه و توسعه رسانه ها، چاپ اول. محسنیان راد، مهدی و اسماعیل قدیمی. (1388). آسیب شناسی روابط عمومی در ایران، فصل نامه علوم اجتماعی. دوره 16، شماره 47 ، اسفند 1388: 76-123 مرتضوی، محمودرضا. (1390). روابط عمومی و مدیریت خبر در بحران، سایت کارگزار روابط عمومی. معادی، سعید. (1393). مدیریت بحران (روابط عمومی پیش از فاجعه)، تهران: منشور جاوید. نصیری قیداری، حسن. (1392). مدیریت روابط عمومی، تهران: انتشارات رسا، چاپ اول. یعقوبیان، عبدالرضا. (1399). روابط عمومی کلید ارتباط موثر، تهران: نشر چشمه. یقین‌لو، مهرانگیز و خلیلی عراقی، مریم. (1391). گزارش بحران و مدیریت بحران، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، شماره 138، ص 48-45. Cutlip, S. M, (1962). Effective public relations. Pearson Education India. Bernays, E. L. (2015). Biography of an Idea: The Founding Principles of Public Relations. Open Road. Harlow, R. F. (1977). Public relations definitions through the years. Public Relations Review.
تعداد بازدید از مقاله : 304
تعداد دانلود فایل : 209

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره چهارم (1402-1403) دوره سوم (1401-1402) دوره دوم (1400-1401) دوره اول (1399-1400)

مقالات پر بازدید